2014-12-17, 12:54
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmurmeldjur
Ni som är feta, gärna ni som inte förstår varför, vad äter ni på en dag? Alltså vad och hur mycket.

Egentligen är det rätt ointressant att studera exakt vad och i vilka mängder tjockisarna trycker i sig föda. Av betydligt större vikt och intresse är det tänk, dvs den planmässiga och medvetna strategi de använder sig av för att nå sitt mål, vilket är notorisk viktuppgång. Här är några av ärketjockisarnas gyllene levnadsregler:

1. Hoppa aldrig, och då menar jag ALDRIG, över en måltid. Ät ofta, regelbundet och med portionsstorlekar kring 1000-5000 kcal. Så här kan en typisk tjockisdag se ut då allt klaffar:

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Fika
Middag
Kvällsmål/Fika
Kvällsmål 2/Vickning

Äter tjockisen minst 1000 kcal per måltid och kanske 3000 till lunch och middag är han eller hon uppe i modiga 12000 kcal, en rätt ansenlig energimängd som bör förhindra viktnedgång och bibehålla den åtråvärda fetman för de allra flesta.

2. Betrakta hungerkänslor och sug efter godsaker som ett rent medicinsk och livshotande tillstånd som bör åtgärdas omedelbart.

3. Ignorera mättnadskänslor och fortsätt alltid att äta, trots att du känner dig spyfärdig. Mättnadskänslor är falska signaler som lurar dig att sluta äta i förtid.

4. Ät snabbt utav helvete, så hinner inte hjärnan skicka ut mättnadssignaler innan det så att säga är försent och du redan vräkt i dig mer än du borde.

5. Välj det kaloritätaste alternativet eller matvaror med usel mättnadskänsla per kalorienhet som t.ex vitt bröd.

6. Undvik motion under förutsättning att det leder till att kaloriförbrukningen överstiger intaget. Motion är givetvis tillåtet om du överkompenserar, dvs promenerar en timme och förbrukar 500 kcal för att sedan unna dig 500g lösgodis (~2500 kcal) som ger dig en "kalorivinst" om 2000 kcal.

7. Prioritera kalorität dryck och alkohol framför kalorifri. Dricker du 1 liter mjölk plus 3 liter cola om dagen får du i dig ~1500 kcal extra utan ansträngning och utan att det inverkar negativt på ditt begär efter fast föda.

8. Anlägg ett till 100% känslostyrt och irrationellt förhållningssätt till mat och dryck (dvs motsatsen till att förhålla sig till mat som energi, ungefär som bensin för en bil). Mat skall ses som svaret och reaktionen på ALLA situationer och känslolägen. Oavsett om du känner dig ledsen, glad, arg, uttråkad eller stressad finns det alltid en sak som passar: mat och dryck i skamlöst groteska kvantiteter.

9. För många människor har nikotin en aptitdämpande effekt. Gäller detta just dig, undvik tobaksprodukter som pesten!

Strävar du efter att ha en vältränad, anständig kropp samt att må bra såväl fysiskt som psykiskt gör du givetvis exakt tvärtom.
Senast redigerad av trewq 2014-12-17 kl. 13:41.
Citera
2014-12-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Egentligen är det rätt ointressant att studera exakt vad och i vilka mängder tjockisarna trycker i sig föda. Av betydligt större vikt och intresse är det tänk, dvs den planmässiga och medvetna strategi de använder sig av för att nå sitt mål, vilket är notorisk viktuppgång. Här är några av ärketjockisarnas gyllene levnadsregler:

1. Hoppa aldrig, och då menar jag ALDRIG, över en måltid. Ät ofta, regelbundet och med portionsstorlekar kring 1000-5000 kcal. Så här kan en typisk tjockisdag se ut då allt klaffar:

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Fika
Middag
Kvällsmål/Fika
Kvällsmål 2/Vickning

Äter tjockisen minst 1000 kcal per måltid och kanske 3000 till lunch och middag är han eller hon uppe i modiga 16000 kcal, en rätt ansenlig energimängd.

2. Betrakta hungerkänslor och sug efter godsaker som ett rent medicinsk och livshotande tillstånd som bör åtgärdas omedelbart.

3. Ignorera mättnadskänslor och fortsätt alltid att äta, trots att du känner dig spyfärdig. Mättnadskänslor är falska signaler som lurar dig att sluta äta i förtid.

4. Ät snabbt utav helvete, så hinner inte hjärnan skicka ut mättnadssignaler innan det så att säga är försent och du redan vräkt i dig mer än du borde.

5. Välj det kaloritätaste alternativet eller matvaror med usel mättnadskänsla per kalorienhet som t.ex vitt bröd.

6. Undvik motion under förutsättning att det leder till att kaloriförbrukningen överstiger intaget. Motion är givetvis tillåtet om du överkompenserar, dvs promenerar en timme och förbrukar 700 kcal för att sedan unna dig 500g lösgodis (~2500 kcal) som ger dig en "kalorivinst" om 1800 kcal.

7. Prioritera kalorität dryck och alkohol framför kalorifri. Dricker du 1 liter mjölk plus 3 liter cola om dagen får du i dig ~1500 kcal extra utan ansträngning och utan att det inverkar negativt på ditt begär efter fast föda.

Strävar du efter att ha en vältränad, anständig kropp samt att må bra såväl fysiskt som psykiskt gör du givetvis exakt tvärtom.

Haha, tack för dagens första skratt!
Citera
2014-12-17, 13:07
Medlem
Många skriver "rör inte på mig, därför är/blivit jag fet". Jag antar ni menar promenader? Det är inte direkt mycket du förbrukar bara för att du tar en promenad på 30-60 min, ~160-200 kcal/timme. Det beror dock på vikt och takt. Träning har jag inte koll på men jag antar att "normal" träning (t.ex. löpning några gånger/vecka) inte blir några extrema mängder kalorier.

Bara för att man äter nyttigt (t.ex. sallader) så spelar kalorier fortfarande roll. Man bör även ta med frukt eller annan "nyttig" fika i sin kaloribudget. Bara smöret kan bli en hel del kalorier beroende på sort. T.ex. 10 g Bregott extrasaltat (70 kcal) blir lika många/mer kalorier som en skiva knäckebröd (50 kcal Wasa Sport).

Ta reda på din BMR och TDDE (http://iifym.com/tdee-calculator/). Skaffa en köksvåg och räkna allt (t.ex. med MyFitnessPal, http://www.myfitnesspal.se/) i ett par veckor, så får du se om du verkligen äter få kalorier nog.

Jag tycker ändå om man VET att lösgodispåsen innehåller många kalorier (300-400 g innehåller ~1200-1600 kcal) så blir det skillnad när man matar in det i appen, speciellt när det blir över kaloribudget och röda siffor. Det hjälper att mata in det innan man handlar eller kanske få en att tänka sig för nästa gång man tänker köpa mycket snacks/mat.
Senast redigerad av Waqput 2014-12-17 kl. 13:31.
Citera
2014-12-17, 13:19
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PWMWD
Visst låter det skumt att han väger 120 kilo men din uträkning på 2800 behöver inte stämma heller. Det går att räkna ut en ungefär basal metabolism men det skilljer sig från person till person eftersom att vi har olika gener.

Förbränningen av fett skiljer sig mellan olika personer pga gener, men förbrukningen av energi man tillför kroppen är samma för alla. Men saken är ju den att han äter fortfarande för lite för vad han gör av med per dag, vilket gör att han måste gå ner i vikt. Killen äter 2300 och har ett basalt energiintag på 2800. Det är -500 kcal per dag. Så någonstans har han en energibov som gör att han går +-0 (dvs äter 2800) eller så går han upp i vikt.
Citera
2014-12-17, 13:32
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Förbränningen av fett skiljer sig mellan olika personer pga gener, men förbrukningen av energi man tillför kroppen är samma för alla. Men saken är ju den att han äter fortfarande för lite för vad han gör av med per dag, vilket gör att han måste gå ner i vikt. Killen äter 2300 och har ett basalt energiintag på 2800. Det är -500 kcal per dag. Så någonstans har han en energibov som gör att han går +-0 (dvs äter 2800) eller så går han upp i vikt.

Det fetmarkerade stämmer inte för fem öre, det kan skilja sig enormt mellan olika individer av exakt samma proportioner.

Däremot har du rätt i att det är väldigt osannolikt att personen ni pratar om skulle ha en kaloribalans på 2300 kcal. Högst sannolikt är det betydligt mer.
Citera
2014-12-17, 13:33
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Många skriver "rör inte på mig, därför är/blivit jag fet". Jag antar ni menar promenader? Det är inte direkt mycket du förbrukar bara för att du tar en promenad på 30-60 min, ~160-200 kcal/timme. Det beror dock på vikt och takt. Träning har jag inte koll på men jag antar att "normal" träning (t.ex. löpning några gånger/vecka) inte blir några extrema mängder kalorier.

Bara för att man äter nyttigt (t.ex. sallader) så spelar kalorier fortfarande roll. Man bör även ta med frukt eller annan "nyttig" fika i sin kaloribudget. Bara smöret kan bli en hel del kalorier beroende på sort. T.ex. 10 g Bregott extrasaltat (70 kcal) blir lika många/mer kalorier som en skiva knäckebröd (50 kcal Wasa Sport).

Ta reda på din BMR och TDDE (http://iifym.com/tdee-calculator/). Skaffa en köksvåg och räkna allt (t.ex. med MyFitnessPal, http://www.myfitnesspal.se/) i ett par veckor, så får du se om du verkligen äter få kalorier nog.

Jag tycker ändå om man VET att lösgodispåsen innehåller många kalorier (300-400 g innehåller ~1200-1600 kcal) så blir det skillnad när man matar in det i appen, speciellt när det blir över kaloribudget och röda siffor. Det hjälper att mata in det innan man handlar eller kanske få en att tänka sig för nästa gång man tänker köpa mycket snacks/mat.

"Det är för jobbigt att sluta med [insert onyttig/högkalori mat]". Latheten är det som sätter ribban.
Citera
2014-12-17, 13:38
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det fetmarkerade stämmer inte för fem öre, det kan skilja sig enormt mellan olika individer av exakt samma proportioner.

Däremot har du rätt i att det är väldigt osannolikt att personen ni pratar om skulle ha en kaloribalans på 2300 kcal. Högst sannolikt är det betydligt mer.

What? Hur menar du?

Vi säger att en person behöver 2000 kcal om dagen för att gå +-0 viktmässigt och personen äter 500 kcal för lite (dvs 1500). Menar du då att kroppen inte gör av med dom 1500 kcal man tillför? Hur kan det skilja sig mellan olika personer?

Fettförbränningen i kroppen är lägre hos vissa än andra, det har med hur mycket man rör på sig och vart kroppen tar energi ifrån, kolhydrater är den snabbaste energikällan så det går åt först. Sedan börjar kroppen att plocka från energireserverna (fettet på kroppen).
Citera
2014-12-17, 13:43
Bannlyst
Jag äter normalt men det är mediciner som fått mig att gå upp i vikt!
Nu väger jag 100 och är 189lång.

Tror dem flesta som är extremt överviktiga så har nog mediciner en roll.
Citera
2014-12-17, 13:46
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
What? Hur menar du?

Vi säger att en person behöver 2000 kcal om dagen för att gå +-0 viktmässigt och personen äter 500 kcal för lite (dvs 1500). Menar du då att kroppen inte gör av med dom 1500 kcal man tillför? Hur kan det skilja sig mellan olika personer?

Fettförbränningen i kroppen är lägre hos vissa än andra, det har med hur mycket man rör på sig och vart kroppen tar energi ifrån, kolhydrater är den snabbaste energikällan så det går åt först. Sedan börjar kroppen att plocka från energireserverna (fettet på kroppen).

Du blandar ihop en massa olika saker så det blir svårt att förstå vad du menar. Du pratar för det första om energiförbrukning, inte fettförbränning. All energiförbrukning sker inte genom fettförbränning.

Det jag antog att du menade var att du med säkerhet kan räkna ut någons BMR med en allmän formel, vilket är fel. Ditt grundantagande för dina inlägg är att du vet att hans BMR är 2800 kcal per dag, vilket inte alls behöver stämma.

Fettförbränning och inlagring sker för övrigt hela tiden i kroppen, det fungerar inte alls så som du påstår att kolhydrater används först och sedan fettreserver. Även vid underskott så sker fettinlagring hela tiden, det är bara det att energinettot gör att det sker mindre inlagring än förbränning.

Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Jag äter normalt men det är mediciner som fått mig att gå upp i vikt!
Nu väger jag 100 och är 189lång.

Tror dem flesta som är extremt överviktiga så har nog mediciner en roll.

"De flesta"? Ja det kan du nog glömma per omgående. Du snuddar dock vid vad som är gemensamt för majoriteten av de som är överviktiga. Det är att de skyller sin övervikt på precis allting utom sig själva, vilket är en stor del av problemet. Det är lättare att se sig själv som ett offer för genetik eller omständigheter, än att inse att man själv är det huvudsakliga problemet.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-12-17 kl. 13:49.
Citera
2014-12-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har varit lite fet och kan enkelt bli det.

När jag slutade 9an så käkade jag pizza varje dag hela sommaren.

Då blev jag rätt fet.

Men sen så krävs det bara att man inte rör på sig och struntar i vad man stoppar i sig.
Måste blitt dyrt?
Citera
2014-12-17, 14:01
Bannlyst
Jag fattar inte. Jag är tjej, 19 och väger 45 kg. Har varit smal hela mitt liv. Äter snabbmat 4-5 gånger per månad. Har haft en period där jag bara äter kebab under veckorna. Älskar fet mat och speciellt snabbmat eller färdiglagat ala Findus. Äter också mycket snacks under veckodagarna. Dricker alkohol i stora mängder varannan helg även on jag nuförtiden dragit ner på konsumtionen. Tränar inte överhuvudtaget och är ganska stillasittande. Hur kan jag inte vara fetare? Vet folk som går upp av att de bara äter vanlig husmanskost. Fyfan för att bara leva på sallad och grönsaker.
Citera
2014-12-17, 14:03
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du blandar ihop en massa olika saker så det blir svårt att förstå vad du menar. Du pratar för det första om energiförbrukning, inte fettförbränning. 1. All energiförbrukning sker inte genom fettförbränning.

2.Det jag antog att du menade var att du med säkerhet kan räkna ut någons BMR med en allmän formel, vilket är fel. Ditt grundantagande för dina inlägg är att du vet att hans BMR är 2800 kcal per dag, vilket inte alls behöver stämma.

3. Fettförbränning och inlagring sker för övrigt hela tiden i kroppen, det fungerar inte alls så som du påstår att kolhydrater används först och sedan fettreserver. Även vid underskott så sker fettinlagring hela tiden, det är bara det att energinettot gör att det sker mindre inlagring än förbränning.

1. Nope det stämmer, det var ikke så jag menade.
2. Nja, man kan inte räkna ut det till 100% men du kan komma VÄLDIGT nära genom att använda formler som finns. Man kan bestämma det basala genom att räkna med vikt, längd, ålder (höftade på att han var 30år). Därefter kan man ju dra med att han har ett stillasittande jobb eller att han rör på sig ytterst lite. Basala fick jag till 2400 Harris-Benedict formel, den lägger på drygt 5-10% för mycket (tumregel). Sedan kanske jag drog på lite för mycket när jag tog med 400kcal som används resten av dagen. Men vi kan säga 2500 kcal för att gå +-0.
3. Ja det gör ju det. Precis, vid underskott så lagras mindre mängd fett. Kroppen har mycket enklare att använda kolhydrater (som tillförs) som energikälla än att ta från energireserverna/fettreserverna. Så om han har ett underskott så kommer främst energin från kolhydraterna gå åt först och sedan kommer resterande energi komma från fettreserverna för att upprätthålla den basala energin. Han kan inte leva på luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in