Citat:
Om man kallar sig kristen med allt det innebär och sedan inte visar det i handling, är man då kristen? Det är väl samma som att kalla sig kommunist samtidigt som de vill gynna global kapitalism, är man då kommunist? Man har fri vilja och behöver inte göra något alls, man kan ligga på soffan varje dag och pilla sig i naveln men om man vill leva enligt Jesus så måste man ju också visa det.
Nu tror jag på Gud men är inte så att säga Kristen eftersom jag inte tror att Jesus var Gud och att jag kommer att få komma hit igen eftersom mina handlingar mot andra inte alltid är som de skall vara.
Jag kan till exempel ljuga för någon eller tycka illa om någon med mera.
Vilken handling är det du pratar om?
Handlingen skall väl ske med hjärtat och utan ens en tanke om att: hm ser du nu Gud vad duktig jag är.
Man kan handla utan att veta om att man gjort en utomordentligt fin handling mot sin näste.
Man måste vara själva handlingen! Så tänker jag och det är då inte det lättaste. En mycket svår väg att gå eftersom man själv inte skall vara medveten om varför man utför en handling, den skall höra ihop med ens egen vandring.
Gud har sagt att man skall tro på honom och att Jesus visade hur man skulle handla i situationer som till exempel: den som är utan skuld, kasta första stenen.
Vilka handlingar specifikt är det du pratar om?
För mig är handlingar ens egna beteende och i alla tänkbara situationer. Hur man väljer att handla.
OCH efteråt fråga sig: Gjorde jag det av rädsla, eller feghet eller högmod eller lättja eller egoism eller för att glänsa?
Så ser jag på handlingar! Hur ser du på dem?