2014-12-16, 15:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Om man kallar sig kristen med allt det innebär och sedan inte visar det i handling, är man då kristen? Det är väl samma som att kalla sig kommunist samtidigt som de vill gynna global kapitalism, är man då kommunist? Man har fri vilja och behöver inte göra något alls, man kan ligga på soffan varje dag och pilla sig i naveln men om man vill leva enligt Jesus så måste man ju också visa det.

Nu tror jag på Gud men är inte så att säga Kristen eftersom jag inte tror att Jesus var Gud och att jag kommer att få komma hit igen eftersom mina handlingar mot andra inte alltid är som de skall vara.
Jag kan till exempel ljuga för någon eller tycka illa om någon med mera.
Vilken handling är det du pratar om?
Handlingen skall väl ske med hjärtat och utan ens en tanke om att: hm ser du nu Gud vad duktig jag är.
Man kan handla utan att veta om att man gjort en utomordentligt fin handling mot sin näste.
Man måste vara själva handlingen! Så tänker jag och det är då inte det lättaste. En mycket svår väg att gå eftersom man själv inte skall vara medveten om varför man utför en handling, den skall höra ihop med ens egen vandring.
Gud har sagt att man skall tro på honom och att Jesus visade hur man skulle handla i situationer som till exempel: den som är utan skuld, kasta första stenen.
Vilka handlingar specifikt är det du pratar om?
För mig är handlingar ens egna beteende och i alla tänkbara situationer. Hur man väljer att handla.
OCH efteråt fråga sig: Gjorde jag det av rädsla, eller feghet eller högmod eller lättja eller egoism eller för att glänsa?
Så ser jag på handlingar! Hur ser du på dem?
Citera
2014-12-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nu tror jag på Gud men är inte så att säga Kristen eftersom jag inte tror att Jesus var Gud och att jag kommer att få komma hit igen eftersom mina handlingar mot andra inte alltid är som de skall vara.
Jag kan till exempel ljuga för någon eller tycka illa om någon med mera.
Vilken handling är det du pratar om?
Handlingen skall väl ske med hjärtat och utan ens en tanke om att: hm ser du nu Gud vad duktig jag är.
Man kan handla utan att veta om att man gjort en utomordentligt fin handling mot sin näste.
Man måste vara själva handlingen! Så tänker jag och det är då inte det lättaste. En mycket svår väg att gå eftersom man själv inte skall vara medveten om varför man utför en handling, den skall höra ihop med ens egen vandring.
Gud har sagt att man skall tro på honom och att Jesus visade hur man skulle handla i situationer som till exempel: den som är utan skuld, kasta första stenen.
Vilka handlingar specifikt är det du pratar om?
För mig är handlingar ens egna beteende och i alla tänkbara situationer. Hur man väljer att handla.
OCH efteråt fråga sig: Gjorde jag det av rädsla, eller feghet eller högmod eller lättja eller egoism eller för att glänsa?
Så ser jag på handlingar! Hur ser du på dem?

Jag pratar om alla handlingar. Allt man gör ska försöka reflektera Jesus bud. Sen att man bara är människa och kan bära sig illa åt är förståeligt men om man ångrar sig så finns det förlåtelse. Jesus är hård men barmhärtig och vill att man strävar efter perfektion.

Sedan handlar det inte om att visa Gud att nu minsann är jag en bra kristen utan det handlar om att genom att anamma Evangeliets budskap förändra sig som person till en bättre människa, både för sig själv och andra.

Om du kollar Matteus 5:16 så säger Jesus i bergspredikan att man ska göra goda gärningar för att få folk att börja tro på Fadern. Det är genom exempel och handlingar som man ska konvertera folk. Enligt mig så är det mest effektiva sättet att få folk att bli troende, att genom att visa vilka skatter som man får genom tron på Gud. Att stå och skrika ut bibelverser konverterar ingen.

Detta är en ganska katolsk syn på det hela men jag anser att tro utan arbete är värdelöst.
Citera
2014-12-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Mental
Nu är jag inte religiös själv, men för de allra flesta kristna jag känner verkar kristendomen mer vara en schysst gemenskap. Man går och softar lite i kyrkan ibland och sjunger ett par schyssta låtar.
Det är ytterst sällan jag träffar på någon kristen som vet vad han/hon egentligen tror på.
Men det är ju en jäkla tur för oss att kristendomen i Sverige inte är mycket mer än så. Det är ju inte så den manifesterar sig i världen direkt. Den riktiga kristendomen är som bekant böghat, kvinnoförtryck och skamkänslor.

Så för att svara på frågan, de flesta kristna i Sverige ger blanka fan i om andra kristna kan sin Bibel eller ej, eftersom att de själva inte kan den.

Hur många kristna känner du? Visst finns det folk som är mer avslappnade till sin tro, det finns folk som är mer avslappnade i sin ateism och religionshat också.

Riktig kristendom handlar verkligen inte om böghat, kvinnoförtryck men det kan finnas en del skam. Men jag skulle vilja hävda att alla skamkänslor är inte dåliga, du kan känna skam för att du har norpat något i butiken eller varit oschysst mot någon som du älskar. Är denna skam dålig? Skulle vilja hävda att skam kan användas på många olika sätt och om den används för förbättring så är det bra.

Kristna har bara olika syn på saker som inte alltid följer den socialliberala zeitgeisten vi lever i nu.
Citera
2014-12-16, 16:11
Medlem
Citat:
Nu är jag inte religiös själv, men för de allra flesta kristna jag känner verkar kristendomen mer vara en schysst gemenskap. Man går och softar lite i kyrkan ibland och sjunger ett par schyssta låtar.
Det är ytterst sällan jag träffar på någon kristen som vet vad han/hon egentligen tror på.
Men det är ju en jäkla tur för oss att kristendomen i Sverige inte är mycket mer än så. Det är ju inte så den manifesterar sig i världen direkt. Den riktiga kristendomen är som bekant böghat, kvinnoförtryck och skamkänslor.

Så för att svara på frågan, de flesta kristna i Sverige ger blanka fan i om andra kristna kan sin Bibel eller ej, eftersom att de själva inte kan den.

så fruktansvärt dumt inlägg.

1. eftersom du inte är religiös så ska du inte vara talesman för kristna och vad de gör, även om du har rättigheter att uttrycka dig negativit om kristna, vilket genomsyrar hela ditt inlägg.

2. de flesta av de kristna du känner är knappast troende

3. man softar inte i kyrkan - man går på gudstjänst eller högmässa.

4. man sjunger inte schysta låtar, man tillber jesus genom psalmer.

5, alla kristna du känner vet egentligen inte vad den tror på - men riktiga troende vet vem de tror på.

5. troende känner inte böghat, eller kvinnoföryck ( vi har kvinnliga präster i kyrkan ) eller skamkänslor, - flera troende jag känner har inga sådana här tankar.

6. gå till en kyrka och möt riktiga troende människor, säg till de att du vil lära känna de och berätta för de att du tror att de har skamkänslor, kvinnoförtyck och känner böghat - ska du få se en annan sida.

7 den sidan du har - är bra dina egna fördomar.
Citera
2014-12-16, 16:17
Medlem
Citat:
Hur många kristna känner du? Visst finns det folk som är mer avslappnade till sin tro, det finns folk som är mer avslappnade i sin ateism och religionshat också.
Jag har rätt många släktingar, vänner och bekanta som kallar sig kristna.

Hur är man avslappnad i sin ateism? Att vara ateist betyder bara att man inte tror på någon Gud/Gudar. Det alltså bara en uppfattning i en enda sakfråga. Det finns inget mellanläge. Du kanske syftar på anti-teism? Eller den något märkliga termen "ny-ateism" (som jag tror ska vara ett ord för ateister och anti-teister som engagerar sig för att få bort religion. Typ Sam harris, Richard Dawkins och Christopher Hitchens)?

Citat:
Riktig kristendom handlar verkligen inte om böghat, kvinnoförtryck men det kan finnas en del skam. Men jag skulle vilja hävda att alla skamkänslor är inte dåliga, du kan känna skam för att du har norpat något i butiken eller varit oschysst mot någon som du älskar. Är denna skam dålig? Skulle vilja hävda att skam kan användas på många olika sätt och om den används för förbättring så är det bra.

Kristna har bara olika syn på saker som inte alltid följer den socialliberala zeitgeisten vi lever i nu.

Jo, riktig kristendom handlar om böghat och kvinnoförtryck. Kristna tror på den Guden som skrivit/inspirerat Gamla och Nya Testamentet och det framgår tydligt (framförallt i Gamla Testamentet) att bögar ska dö och att kvinnans roll i stort sett bara är att föda barn och hålla käften.
Att kristna anser att människan föds i synd och endast kan slippa evigt straff genom att bli kristen är väl inte heller någon hemlighet?
Vill du att jag ska citera Guds ord?

Och som sagt, jag inser såklart att de som kallar sig kristna i Sverige inte hatar bögar eller tycker kvinnor är mindre värda än män. Men Svenska kyrkan är den mest "liberala kristendomen" i världen. Svenska kyrkans och svenska kristna personers uppfattningar är verkligen ingenting som är representativt för kristendomen i världen.
Citera
2014-12-16, 16:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag pratar om alla handlingar. Allt man gör ska försöka reflektera Jesus bud. Sen att man bara är människa och kan bära sig illa åt är förståeligt men om man ångrar sig så finns det förlåtelse. Jesus är hård men barmhärtig och vill att man strävar efter perfektion.

Sedan handlar det inte om att visa Gud att nu minsann är jag en bra kristen utan det handlar om att genom att anamma Evangeliets budskap förändra sig som person till en bättre människa, både för sig själv och andra.

Om du kollar Matteus 5:16 så säger Jesus i bergspredikan att man ska göra goda gärningar för att få folk att börja tro på Fadern. Det är genom exempel och handlingar som man ska konvertera folk. Enligt mig så är det mest effektiva sättet att få folk att bli troende, att genom att visa vilka skatter som man får genom tron på Gud. Att stå och skrika ut bibelverser konverterar ingen.

Detta är en ganska katolsk syn på det hela men jag anser att tro utan arbete är värdelöst.

Ja tack! då förstår jag vad du menade med handlingar och ja jag tycker också att man måste arbeta med saken, men individuellt och genom sig själv visa sin tro i sina handlingar.
Nej Bibelverser och predikningar av alla de slag är inte den rätta vägen. Den är bred och enkel.
Den svåra vägen går genom sig själv och till andra och innebär enormt arbete med sig själv.
Men jag vet också att en så kallad ateist kan vara närmare Gud än en troende. Den handlar utan att ens veta varför den ger av sig själv. Finns många av den sorten!
Den troende som då säger till denne att den är förtappad och hamnar i helvetet enbart för att den säger : Jag tror inte på Gud och Jesus. Ateisten kan ha/har handlingen inom sig utan att ens veta eller tro. Den är bara och utan att behöva söka Gud!
Gud har själv gett oss alla en chans och förlåtelse, då måste man själv kunna förstå vad en annan står utan att döma till helvetet och stänga den ute. Är man endast med andra som tror och i den tryggheten så är det inte svårt att vara troende eller ens kämpigt.
Kampen är att möta den som inte är där ännu.
Gud vet vem personen är utan att den behöver säga: Jag tror på dig! Hundra gånger per dag.
Citera
2014-12-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
så fruktansvärt dumt inlägg.

1. eftersom du inte är religiös så ska du inte vara talesman för kristna och vad de gör, även om du har rättigheter att uttrycka dig negativit om kristna, vilket genomsyrar hela ditt inlägg.
Jag har aldrig påstått att jag är talesman för kristna. Jag berättade bara om att nästan alla kristna jag känner och har träffat inte verkar bry sig ett skit om vad deras Gud egentligen vill och tycker. Om man nu utgår i från hans egna ord, Bibeln.

Citat:
2. de flesta av de kristna du känner är knappast troende
Därav skrev jag de som kallar sig kristna. EDIT: Såg nu att jag inte alls skrev det. Men det är det jag menar i alla fall.

Citat:
3. man softar inte i kyrkan - man går på gudstjänst eller högmässa.
Så borde det naturligtvis vara. Men det verkar inte vara så de flesta av Sveriges "kristna" ser på saken.
Citat:
4. man sjunger inte schysta låtar, man tillber jesus genom psalmer.
Även psalmer kan väl vara schyssta låtar?
Citat:
5, alla kristna du känner vet egentligen inte vad den tror på - men riktiga troende vet vem de tror på.
Vilket jag också skrev.
Citat:
5. troende känner inte böghat, eller kvinnoföryck ( vi har kvinnliga präster i kyrkan ) eller skamkänslor, - flera troende jag känner har inga sådana här tankar.
Min din Gud gör. Det framgår tydligt i Gamla Testamentet. Och Svenska kyrkan är som sagt inte representativ för kristendomen i världen.
Citat:
6. gå till en kyrka och möt riktiga troende människor, säg till de att du vil lära känna de och berätta för de att du tror att de har skamkänslor, kvinnoförtyck och känner böghat - ska du få se en annan sida.
Det har jag aldrig påstått. Jag påstod att riktig kristendom är skamkänslor, kvinnförtryck och böghat. Kolla själv hur kristendomen manifesterar sig i världen. Återigen, Svenska Kyrkan är inte representativ för kristendomen.
Senast redigerad av Dr.Mental 2014-12-16 kl. 16:37.
Citera
2014-12-16, 16:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Nu tog du allt i så du tror dig själv!
Kan du skapa en atom? Du vet att de finns men du ser dem inte och du vet antagligen vad en atom innehåller men för att du skall se atomen så måste du se den i modell STOR och många atomer , eller hur?
Tror du på att det finns atomer? Kan du hela fysiken och kemin utantill? Förstår du det så pass mycket att du i morgon kan klämma fram en atom ur tomma intet med både positivt laddade protoner, neutrala neutroner och negativt laddade elektroner och slänga fram den på bordet och säga: Detta är en Dr Mental atom?
Har du själv funderat på vad som står i denna enormt tjocka bok (Bibeln)? Ifrågasatt metodiskt, ventilerat med oberoende, databehandlat och delat sönder det i atomer?
Senast redigerad av goran744 2014-12-16 kl. 16:41.
Citera
2014-12-16, 16:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nu tog du allt i så du tror dig själv!
Kan du skapa en atom? Du vet att de finns men du ser dem inte och du vet antagligen vad en atom innehåller men för att du skall se atomen så måste du se den i modell STOR och många atomer , eller hur?
Tror du på att det finns atomer? Kan du hela fysiken och kemin utantill? Förstår du det så pass mycket att du i morgon kan klämma fram en atom ur tomma intet med både positivt laddade protoner, neutrala neutroner och negativt laddade elektroner och slänga fram den på bordet och säga: Detta är en Dr Mental atom?
Har du själv funderat på vad som står i denna enormt tjocka bok? Ifrågasatt metodiskt, ventilerat med oberoende, databehandlat och delat sönder det i atomer?

Läste du ens inlägget du svarade på?

Och jag kan garantera att absolut ingen (troligtvis inte ens du) begriper det förvirrade svamlet du nyss hostade upp.
Citera
2014-12-16, 16:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Läste du ens inlägget du svarade på?

Och jag kan garantera att absolut ingen (troligtvis inte ens du) begriper det förvirrade svamlet du nyss hostade upp.
Hur kan du veta det? Eller tror du det endast?
Citera
2014-12-16, 16:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hur kan du veta det? Eller tror du det endast?

Jag drar den slutsatsen då du uttrycker dig enormt förvirrat.
Citera
2014-12-16, 16:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag drar den slutsatsen då du uttrycker dig enormt förvirrat.
Jaha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in