• 1
  • 2
2014-12-14, 17:43
Medlem
Jag SKÄMS och mår jätte piss över det här faktumet. Hur skall jag börja må bättre??? Skriv inte att jag skall gå till en psykolog, eller börja använda alkohol eller droger.

Jag fattar ganska ofta inte när folk talar och förklarar saker till mig, som t.ex. arbetsuppgifter. Jag kan få intruktioner om hur jag skall göra en sak, och då jag inte vågar visa att jag inte fattar, så ja:ar jag bara och så tror hen att jag fattar. Då sen så står jag bara där som ett mähä och inte får någonting gjort, eller så gör jag bara någonting helt konstigt. Ibland så TROR jag att jag fattar fast jag inte har gjort det och då blir det ju bara fel också.

Jag har klumpig gåstil och har tjocka läppar. Jag mumlar ofta när jag pratar. Jag ser nog i andras ögon ut som en såndär mongo/mupp.
Senast redigerad av modv0074 2014-12-14 kl. 17:46.
Citera
2014-12-14, 17:52
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Tycker bara det låter som att du är väldig osäker... Tror inte alls du är så dum som du själv tror. Mumlandet får du ju helt enkelt sluta med, träna på att prrrraaaata tyyyydligt och ordentligt, för det där är nog bara en vana.

Sedan att du inte förstår saker när dom blir förklarade för dig, så beror nog det på att du inte lyssnar ordentligt. Du kanske står och tänker på vad du ska säga och hur du ska reagera istället för att fokusera på det som sägs. Eller för att du innerst inne inte tycker det som sägs eller det som ska göras -är viktigt. Då är det lätt att tankarna flyger iväg istället for att fokusera på det som händer just då.

Du får nog strama upp dig själv lite, fokusera på det som händer JUST NU. Då ska du se att du förstår vad som förklaras för dig
Skulle du vid ett tillfälle inte förstå, så förvåna dig själv med att säga att du faktiskt inte fattade.....

Det kan ju trots allt handla om att personen som försöker lära dig en sak är väldigt opedagogisk! Själv hade jag en mattelärare i lågstadiet som var fruktansvärt opedagogisk, och jag fattade aldrig matten. Trodde jag var helt korkad. Men det visade sig när jag fick en ny lärare att jag snabbt blev en av dom bästa i klassen på just matte
Citera
2014-12-14, 17:58
Medlem
Fast du uttrycker dig bra i skrift, så några höstar finns det alltid.

Mitt tips, nör du får en uppgift som du inte riktigt förstår, ställ frågor som bekräftar det du förstått först:
Ex: Ok, så jag ska ställa dom röda tunnorna till höger om dom gröna?
När du ställt några kontrollfrågor som visar att du förstått samtidigt som det visar engagemang och vilja.
Sen ställer du frågor på det du inte förstått:
Ex: Om blå tunnor är halvfulla, vart ska jag då ställa dom?

Detta gör att du upplevs engagerad, noggran plus att du vill få koll innan du genomför. Ger också dig chans att få koll på läget och chans att du förstår vad du ska göra.

Att svara jakande, trots att du inte förstår gör risken stor att du gör de och upplevs som korkad.
Att ställa frågor gör att du upplevs som noggrann och engagerad.

Kör hårt!
Citera
2014-12-14, 17:59
Medlem
Hästar, inte höstar. Fel av mig.
Citera
2014-12-14, 18:28
Medlem
Du skrev bla följande: Jag har en klumpig gåstil

Jag fattar ganska ofta inte när folk talar och förklarar saker till mig, som t.ex. arbetsuppgifter. Jag kan få intruktioner om hur jag skall göra en sak, och då jag inte vågar visa att jag inte fattar, så ja:ar jag bara och så tror hen att jag fattar. Då sen så står jag bara där som ett mähä och inte får någonting gjort, eller så gör jag bara någonting helt konstigt. Ibland så TROR jag att jag fattar fast jag inte har gjort det och då blir det ju bara fel också.

Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också vad gäller planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga och kroppshållning/kroppsrörelser

Kanske?..
Senast redigerad av nilzz 2014-12-14 kl. 18:36.
Citera
2014-12-14, 19:05
Medlem
Tack för svaren. Det där var lite tröstande.
Citera
2014-12-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilzz
Du skrev bla följande: Jag har en klumpig gåstil

Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också vad gäller planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga och kroppshållning/kroppsrörelser

Kanske?..

Nja... Skulle snarare gissa på att jag tuorettes.
Citera
2014-12-14, 20:40
Medlem
Elvislever241s avatar
Du kan öva upp ditt tal genom att varje dag ägna dig åt högläsning ,tänk på att läsa sakta och uttalla orden korrekt . Alla människor är unika och olika om du inte förstår något så måste du våga fråga , Bättre fråga och framstå som dum än inte fråga och förbli dum .. alla människor har något vi inte gillar i vårat utseende iditt fall är det dina tjocka läppar ,i mitt fall är det min buckliga näsa och gräsliga tänder , försök att fokusera på det du gillar istället jag gillar tex mina ögon och skrattgropar .
Citera
2014-12-14, 20:54
Medlem
TS, du kan ha en lättare autism och det är väldigt vanligt! En lite nedsatt perceptions-förmåga ( att det är lite svårt att ta in information ) förekommer ofta då.
Jag känner flera som är så. De har lite annorlunda gångstil och sätt att prata. En del är högljudda, en del pratar mumlande och tyst.

Försök att inte döma dig själv! Du är säkert jättesnäll och har talanger och styrkor som de flesta inte har, det har alla jag känner med autistiska drag
Citera
2014-12-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Nja... Skulle snarare gissa på att jag tuorettes.

Tourettes? Går du runt på jobbet och plötsligt skriker "KUUUUUUUUKEN FITTA BÖGHORA"?

Eller syftar du på din gång-stil?
Citera
2014-12-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Jag SKÄMS och mår jätte piss över det här faktumet. Hur skall jag börja må bättre??? Skriv inte att jag skall gå till en psykolog, eller börja använda alkohol eller droger.

Jag har klumpig gåstil och har tjocka läppar. Jag mumlar ofta när jag pratar. Jag ser nog i andras ögon ut som en såndär mongo/mupp.

Hahah du är en riktig jäkel. Stor stryk ska du få

Nej men skärp dig för fan. Utgår från det är exakt som du beskriver. Då har du självinsikt och vet var i problemet är.

Försök göra det bästa av det. Mer än så kan du inte eller hur.
Stressa inte och om någon ger dig tex jobbinstruktion hur man sköter något får du säga men visa mig hur man gör det praktiskt också och inte bara förklara.

Så får man visa dig tills du kan och så får du sen fråga när du fastnar.

Att du sen har klumpig gåstil och tjocka läppar är bara roligt. Sen om du tror att andra ser dig som mongo eller whatever det är ju vad du tror. Dessutom ska du skita i vad folk tror och säger jadda jada. . Ska du tillfredsställa hela världen? det går inte.

Gör dit och försök ändra synen på saker som kan vara ett hinder för dig i dina tankar.

Ändra tankemönster.
Citera
2014-12-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilzz
Tourettes? Går du runt på jobbet och plötsligt skriker "KUUUUUUUUKEN FITTA BÖGHORA"?

Eller syftar du på din gång-stil?

Nej, inte precis.

Men jag har väl nog det man kallar ''tics''. Kan t.ex. hålla på med ett visst läte en period. Jag brukar slå med den ena handen på den andra. När jag har skorna på mig brukar jag sparka med den ena foten på den andra också.
Senast redigerad av modv0074 2014-12-16 kl. 15:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in