Tycker bara det låter som att du är väldig osäker... Tror inte alls du är så dum som du själv tror. Mumlandet får du ju helt enkelt sluta med, träna på att prrrraaaata tyyyydligt och ordentligt, för det där är nog bara en vana.
Sedan att du inte förstår saker när dom blir förklarade för dig, så beror nog det på att du inte lyssnar ordentligt. Du kanske står och tänker på vad du ska säga och hur du ska reagera istället för att fokusera på det som sägs. Eller för att du innerst inne inte tycker det som sägs eller det som ska göras -är viktigt. Då är det lätt att tankarna flyger iväg istället for att fokusera på det som händer just då.
Du får nog strama upp dig själv lite, fokusera på det som händer JUST NU. Då ska du se att du förstår vad som förklaras för dig

Skulle du vid ett tillfälle inte förstå, så förvåna dig själv med att säga att du faktiskt inte fattade.....
Det kan ju trots allt handla om att personen som försöker lära dig en sak är väldigt opedagogisk! Själv hade jag en mattelärare i lågstadiet som var fruktansvärt opedagogisk, och jag fattade aldrig matten. Trodde jag var helt korkad. Men det visade sig när jag fick en ny lärare att jag snabbt blev en av dom bästa i klassen på just matte