2014-12-15, 16:13
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
haha, vilket dravel.

Skulle svensk kultur jämföras med Romarriket? Är du inte riktig i huvudet?

Skulle man kunna få några källor som stödjer att allt beteende är biologiskt betingat? (allt är självklart biologi, men vi separerar ju vissa saker inom vetenskapen).

Sen är det ju sjukt kul att du försöker göra kulturella kopplingar med människor som levde för tusentals år sedan.
Var det svensk kultur jag jämförde med Romarriket?

Förstår inte din frågeställning, du efterfrågar källor på att allt är biologiskt betingat för att sedan medge att "allt är självklart biologi", vad exakt är det du ifrågasätter egentligen?

Länkar som hursomhelst berör ämnet:
NRK om raser
Lessons of Babylon race mixing
Tutankhamo hade vitt påbro?
Nicholas Wade: A Troublesome Inheritance: Genes, Race and Human History
Ras - den avgörande frågan
Att erkänna rasens betydelse
Var kommer vi i Skandinavien ifrån?
Forskning krossar myten om urgammal massinvandring till Europa
Mein Kampf - Folk och ras
Senast redigerad av patriot8 2014-12-15 kl. 16:47.
Citera
2014-12-15, 16:14
Medlem
Mr0ll3s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20025389.ab

Aftonbladet börjar skriva (konspirations)teorier om varför Björn Söder uttalade sig som han gjorde.
Citera
2014-12-15, 16:18
Medlem
elgecys avatar
Förresten. "Alla gillar olika".

Så media får ena stunden påstå att det finns olikheter mellan oss, men när Björn Söder bekräftar dem, då är det rasism?
Citera
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Läs inte texten, utan lyssna på vad han säger.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6046415

Här är en ledamot för sametinget som det första han säger är: Vi är inte svenskar, vi är samer. (+lite allmänt nazitjaffs om SD)

Vad är problemet liksom? Björn söder säger att man kan vara svensk medborgare, utan att ha svensk nationell identitet.

Media vinklar det till att samer och judar inte är svenskar.

Samerna själva säger: Vi är inte svenskar, vi är samer...

Exakt! Hur svårt kan det vara att fatta?

Det är ju uppenbart att media bara vill missförstå medvetet och smutskasta SD, vilket inte direkt är någon nyhet. Men folk här måste sluta låtsas som att det handlar om något annat.
Citera
Medlem
MentosFruitcores avatar
Skit som detta får mig att tveka lite över att rösta på SD i nyvalet.

Kan någon förklara för mig varför detta inte är dåligt?
Citera
2014-12-15, 16:19
Medlem
http://sdkuriren.se/med-anledning-av-pastaenden-i-medier-kring-judar-och-samer/

Björn Söder bekräftar ju bara det han sa och dessutom säger han att det är partiets åsikter. "Vi" används flitigt"
Citera
2014-12-15, 16:24
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Björn Söder påstod aldrig att judar/samer inte skulle kunna vara svenska medborgare, utan snarare att de vill höra till sin egen specifika folkgrupp.

De kan ändå vara svenska medborgare.
Citera
2014-12-15, 16:24
Medlem
Arthass avatar
Lol, vad håller Björn Söder på med? Snirklar in sig massa konstiga resonemang som känns väldigt svårtydda och komplexa. Varför ens ge sig in en sådan här diskussion om raser hit och dit om man inte har genomtänkta och "ofarliga" argument.

Att samer och judar bott här i flera hundra år gör ju saken lite enklare förklara. "De är svenskar men är måna bevara delar av sin andra kultur som de också bär med sig, vilket är inga problem. "

PS. Samtidigt är drevet larvigt upphypat.
Senast redigerad av Arthas 2014-12-15 kl. 16:26.
Citera
2014-12-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Visar väl bara att SD även har fler åtgärder på lut för icke-etniska svenskar än att minska mottagandet av flyktingar med 90% på sikt. Tycker du det är dåligt så kanske du ska tänka om, annars, kör på!
Citera
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr0ll3
Söder: Jag är missförstådd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20025488.ab

Det var ju en fantastiskt kul intervju, synd att den inte filmades.

Citat:
Det har fått många att rasa och tolka att Söder inte anser att samer och judar är svenskar.
Partisekreteraren känner sig missförstådd.
– Jag tycker att det är bedrövligt hur journalister så lättvindigt kan på något sätt vidarebefordra en åsikt som inte stämmer överens utan överhuvudtaget kontrollera vad som egentligen ligger till grund för det här uttalandet.

Fast du har ju kontrollerat hela intervjun och gått igenom dina citat?

– Jag har kontrollerat mina uttalanden. Ja, citaten stämmer men sen beror det på i vilket sammanhang man sätter in citaten. Jag har varit med om det förr.

(...)

Söder är starkt kritisk till att Orrenius valt att ha citaten i löpande text utan att förklara det ytterligare innan.
– Jag kan ställa massa frågor till dig och så får du granska dina citat och sen kan jag bara säga "nu kör vi transparent". Sen bara ta med dem huxflux.

Du visste ju vilka citat han skulle ha med. Det står ju.

– Jamen herregud. Du måste väl ändå förstå detta. Det behöver man väl inte vara någon Einstein för att förstå.

Jag förstår vad du säger men det blir väldigt märkligt när du har fått läsa frågasvar i artikeln rakt upp och ned och så är du nöjd men nu är du inte nöjd.

– Jag säger ju att citaten stämmer men att bara plocka in dem huxflux det förstår du ju väl att det beror på vilket sammanhang.

Det är inte huxflux.

– Snälla nån. Du behöver inte vara någon raketforskare. Du kan till och med jobba på Aftonbladet för att förstå detta. Om du bara plockar citat och ställer frågor utan någon inledande text.

Du kan inte förstå att folk uppfattar dig så?

– Nej, men jag förstår att ni har en politisk agenda.

Nej, det har vi inte alls. Ska du sluta skrika på mig nu?

– Jag skriker inte. Däremot kanske jag pratar med hög röst eller stark stämma. Jag skriker inte.
När Söder går över till att diskutera och ifrågasätta min yrkesroll avbryts intervjun.

Jag har alltid tyckt att Söder varit en buffel och förstår inte att SD låter pajasar som han och Kent Ekeroth få fritt spelrum i partistyrelsen. De representerar ju allt det som SD påstår att de inte står för. Att inte Ekeroth rök tillsammans med Almqvist och Westling efter trions gemensamma lilla upptåg är ganska oförståeligt, likaså att Söder får sitta kvar trots häpnadsväckande utspel som hade fått vilken kommunpolitiker som helst att kickas ur partiet utan pardon.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
RagnarLodbrok

Citat:
Det beror på hur du menar.
Vem som är rent genetiskt svensk i vetenskaplig bemärkelse är inget för en lekman som mig att bedöma.
Men rent generellt så ska man ha två svenska föräldrar för att bli helsvensk(dessa måste ju då i sin tur naturligtvis också ha svenska föräldrar).
Måste man fråga "är h*n svensk?" om en person som uppenbarligen inte är svensk, så är denne troligen inte svensk

Så du syftar på att en person som har föräldrar (och längre bak än så) som är Svenskar är det ultimata kravet för att vara "Svensk" eller tolkar jag dig fel där?

Citat:
Rent politiskt så handlar ju "svenskhet" bara om medborgarskap och det är ju en helt annan fråga.

Både ja och nej, en person som sätter sin fot på Svensk mark är ju inte Svensk utan den är ju antingen en turist eller en nyanländ och den är inte ens klassad som en Svensk medborgare förens denne har ett personnummer.

Men inte ens efter det så anses den som Svensk (åtminstone inte i några register) utan den klassas fortfarande som en nyanländ, det är inte fören den är en del av det Svenska samhället som den är klassad som Svensk. (Åtminstone enligt systemet)

Däremot så finns det de som vill få alla nyanlända att bli Svenskar men de vet inte heller hur systemet fungerar.

Citat:
Ett som är säkert dock är att dessa frågor aldrig var några problem innan massinvandringen började.

Det var de dock fast då handlade det inte om ifall en person var Svensk utan det var om personen trivdes i Sverige då de valde att leva i sina egna samhällen.

Citat:
Därför brukar jag säga att rötter innan den började någon gång tidigt 70-tal betyder att man är svensk.

Så du menar att Finnarna som kom på 60-talet inte sågs ned på?

1975 undrade vi om de verkligen trivdes i Sverige då de enbart talade Finska med varandra samt att man satte upp lappar och informationsblad med både Svensk och Finsk text.

Som sagt det man talar om idag rörande att man skriver saker på flera olika språk osv är en ren upprepning på det som skedde för 40 år sedan.

Citat:
Här håller jag med dig.
Kanske skulle vi sluta prata om "svensk" hit eller dit och istället prata om "nordisk".
Men då blir hudfärgen ännu mer i centrum och det vill ju inte de anti-vita(politiskt korrekta).

Nejdå så länge man är tydligen om att man ser Danskar och Norrmän som landsbröder och undviker att prata om nationalitet och istället talare om den Skandinaviska historian så kan man slippa så gott som alla förutom de värsta kålsuparna.

Citat:
Jag skulle inte ha något emot ett enat norden, men tror du verkligen Danmark Norge och Finland skulle gå med på att islamiseras?

Om jag inte miss minner mig så är det omkring en majoritet i både Danmark och Sverige som vill se någon form av union mellan alla tre länderna, jag kan dock inte svara för Norge då jag inte minns om det var över 50% av norrmännen som även de ville ena Skandinavien.

Så ja det finns ett intresse i resten av Skandinavien där Finland förövrigt inte ingår då det är ett Nordiskt land precis som Estland.

Citat:
Vart man föds är väl ganska sekundärt anser jag.
I dagens läge kan man ju födas vart som helst på planeten, menar du att ifall du får barn under semestern i Kina så ska ungen betraktas som kines?

Nej inte riktigt utan om du föder ditt barn i Kina, låter den leva i Kina så pass länge att majoriteten av dess skoltid är i en Kinesisk skola så är den primärt en Kines då den inte har vistats i Sverige den har därför egentligen ingen koppling till Sverige utöver det du som förälder har lärt den.

Sen kan den känna en stolthet över att den har ett Svenskt/Nordiskt/Europeiskt arv men det ändrar fortfarande inte på det faktum att den fortfarande är en Kines.
Senast redigerad av Ondahamstern 2014-12-15 kl. 16:41.
Citera
2014-12-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det inte ett tecken på ett sjukt diskussionsklimat om man inte ens får nämna en folkgrupp vid namn, utan att det blir kontroverser? Kanske är det i det läget rent av nyttigt att Söder/SD vågar föra diskussionen i en lite mer intellektuell och resonerande riktning.

Håller med.
Ifall media och PK är problemet, är då lösningen att anpassa sig till dessa?
Nej för fan, SD ska verka för att förändra media och den allmänna debatten i samhället, media ska inte förändra SD, då är ju allt redan förlorat innan kampen ens börjat.

Läskigt att så många tycker att SD borde smöra för de som hatar dem för att tjäna någon extra procent.
Det är inte antal % som är det viktiga utan att vi gör något åt den fruktansvärda situation vi befinner oss i.

Man ska också komma ihåg att massmedia kommer angripa och hetsa upp sig över precis allt SD säger som inte följer PK-linjen, den dagen de slutar dreva mot SD så kommer jag bli betydligt oroligare än över såna här patetiska försök till smutskastning av partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in