RagnarLodbrok
Citat:
Det beror på hur du menar.
Vem som är rent genetiskt svensk i vetenskaplig bemärkelse är inget för en lekman som mig att bedöma.
Men rent generellt så ska man ha två svenska föräldrar för att bli helsvensk(dessa måste ju då i sin tur naturligtvis också ha svenska föräldrar).
Måste man fråga "är h*n svensk?" om en person som uppenbarligen inte är svensk, så är denne troligen inte svensk
Så du syftar på att en person som har föräldrar (och längre bak än så) som är Svenskar är det ultimata kravet för att vara "Svensk" eller tolkar jag dig fel där?
Citat:
Rent politiskt så handlar ju "svenskhet" bara om medborgarskap och det är ju en helt annan fråga.
Både ja och nej, en person som sätter sin fot på Svensk mark är ju inte Svensk utan den är ju antingen en turist eller en nyanländ och den är inte ens klassad som en Svensk medborgare förens denne har ett personnummer.
Men inte ens efter det så anses den som Svensk (åtminstone inte i några register) utan den klassas fortfarande som en nyanländ, det är inte fören den är en del av det Svenska samhället som den är klassad som Svensk. (Åtminstone enligt systemet)
Däremot så finns det de som vill få alla nyanlända att bli Svenskar men de vet inte heller hur systemet fungerar.
Citat:
Ett som är säkert dock är att dessa frågor aldrig var några problem innan massinvandringen började.
Det var de dock fast då handlade det inte om ifall en person var Svensk utan det var om personen trivdes i Sverige då de valde att leva i sina egna samhällen.
Citat:
Därför brukar jag säga att rötter innan den började någon gång tidigt 70-tal betyder att man är svensk.
Så du menar att Finnarna som kom på 60-talet inte sågs ned på?
1975 undrade vi om de verkligen trivdes i Sverige då de enbart talade Finska med varandra samt att man satte upp lappar och informationsblad med både Svensk och Finsk text.
Som sagt det man talar om idag rörande att man skriver saker på flera olika språk osv är en ren upprepning på det som skedde för 40 år sedan.
Citat:
Här håller jag med dig.
Kanske skulle vi sluta prata om "svensk" hit eller dit och istället prata om "nordisk".
Men då blir hudfärgen ännu mer i centrum och det vill ju inte de anti-vita(politiskt korrekta).
Nejdå så länge man är tydligen om att man ser Danskar och Norrmän som landsbröder och undviker att prata om nationalitet och istället talare om den Skandinaviska historian så kan man slippa så gott som alla förutom de värsta kålsuparna.
Citat:
Jag skulle inte ha något emot ett enat norden, men tror du verkligen Danmark Norge och Finland skulle gå med på att islamiseras?
Om jag inte miss minner mig så är det omkring en majoritet i både Danmark och Sverige som vill se någon form av union mellan alla tre länderna, jag kan dock inte svara för Norge då jag inte minns om det var över 50% av norrmännen som även de ville ena Skandinavien.
Så ja det finns ett intresse i resten av Skandinavien där Finland förövrigt inte ingår då det är ett Nordiskt land precis som Estland.
Citat:
Vart man föds är väl ganska sekundärt anser jag.
I dagens läge kan man ju födas vart som helst på planeten, menar du att ifall du får barn under semestern i Kina så ska ungen betraktas som kines?
Nej inte riktigt utan om du föder ditt barn i Kina, låter den leva i Kina så pass länge att majoriteten av dess skoltid är i en Kinesisk skola så är den primärt en Kines då den inte har vistats i Sverige den har därför egentligen ingen koppling till Sverige utöver det du som förälder har lärt den.
Sen kan den känna en stolthet över att den har ett Svenskt/Nordiskt/Europeiskt arv men det ändrar fortfarande inte på det faktum att den fortfarande är en Kines.