2014-12-15, 16:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Folk i denna tråd är ju så efterblivna att man knappt tror sina ögon. Om jag och min flickvän flyttar till Kina och får barn där så blir ju ungen för i helvete inte någon kinesjävel. Det är en SVENSK som bor i Kina.

Om ert barn föds i Kina så har denne enbart ett Kinesiskt medborgarskap till att börja med och om ni är bosatta i Kina så kommer barnet inte att inneha ett Svenskt medborgarskap fram tills ni ser till att barnet innehar ett sådant.

Samtidigt så kommer ert barn att lära sig de seder som gäller i den provinsen ni befinner er i samt de överliggande Kinesiska traditionerna och om ert barn aldrig reser till Sverige under sina första 30 år och den enda kontakt som den har haft med Sverige är genom er två och kan därför bara Svenska tack vare er och den kan enbart de seder och traditioner som ni har lärt ert barn.

Vilken nationalitet tillhör då barnet?

Jo den är så klart en Kines även om den inte är det på en genetisk nivå men den är det på alla andra nivåer för om ni aldrig hade lärt den om Sverige så hade den ansett sig själv som en extremt vithyvad Kines alternativt en Kines med Europeisk härkomst och inte som en Svensk.
Citera
2014-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
http://www.dn.se/

Bjorn komplicerar det rejält med minst fyra olika meningar med 'svensk'.

1. Svensk medborgare, normalt en helt oproblematisk indelning, som är helt juridisk, men inte för Big B, som antyder att svenska medborgare inte ska ha rösträtt om dom inte är svenska I övrigt, vilket är klart odemokratiskt.

2. Svensk som tillhörande den sanna svenska kulturen. Vilket iofs mycket få tycks göra.

3. Svensk som den som identifierar sig som svensk. Det är tydligen i den meningen som man inte får vara bade svensk och jude... men hur ska Bjorn kontrllera det. Ens identitet sitter I huvudet, och några magiska krafter har han inte väl?

4. Svensk som i nationellt svensk, och detta är något man kan avgöra endast genom att titta på var personens föräldrar kommer ifrån. Har man minst en föräder som inte kommer från sverige så kan man inte vara nationellt svensk. (möjligen är man nationellt blandad, men det är min egen tolkning.) Det är här Malmö kommuns barn och ungdommar kommer in, dom tillhör inte den Svenska Nationen i majoritetsfallet. Björn tror dock på en Arbisk Nation, vilket väl utesluter att han tror på en Muslimsk Nation då. Frågan blir dock; vad är skillnaden mellan Björns concept "nation" och vad andra kallar ras och etnicitet?
Citera
2014-12-15, 16:34
Medlem
Riktigt ointressant tråd och kommer inte plöja den heller. Har säkert sagts innan men varför är en jude eller lapp svensk när de vidhåller att de är jude eller lapp? Om de kallar sig svensk så hade aldrig Herr talman behövt yttra sig. En svensk är en svensk annars är det en fiende för samhället
Citera
2014-12-15, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Har inte Björn Söder viftat med Israels flagga och besökt Israel? Mystisk man det där.

Det var mycket vanligt att ledande nazister stödde sionismen, det viktiga var ju att judarna försvann från Europa
Citera
2014-12-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Riktigt ointressant tråd och kommer inte plöja den heller. Har säkert sagts innan men varför är en jude eller lapp svensk när de vidhåller att de är jude eller lapp? Om de kallar sig svensk så hade aldrig Herr talman behövt yttra sig. En svensk är en svensk annars är det en fiende för samhället
Fast det Söder säger är att en same som till exempel jag aldrig kan vara svensk om jag fortfarande identifierar mig som same. Det är att ta det hela ett steg längre. Jag får helt enkelt inte kalla mig svensk samtidigt som jag kallar mig same.
Citera
2014-12-15, 16:45
Medlem
Bergakungens avatar
Problemet med Söder är att han är den han är, en stollig, överdriven nationalist med sin helt egna definition av svenskhet och en monumental oförmåga att hålla klaffen och låta DS vara större än han.

Problemet med SD är att de inte kunnat hantera denna åsiktscowboy och citatmaskin, inte ens genom att sätta på på honom munkorg då han nu stoppades undan på talmansplatsen. Där skall man nämligen vara neutral och hålla snattran om sin partipolitik, och vad man än tycker om SD, så hade det varit bra på alla sätt om så hade skett.

Men i hans fall tycks det inte gå.
Citera
2014-12-15, 16:45
Medlem
Sittkissares avatar
Jävligt dumt sagt av Söder. Har röstat SD senaste två valen och kommer fortsätta göra det. Men jag har aldrig gillat söder. Jävla pack. Oprofessionell. Vad trodde han att han skulle vinna på att säga så? Vi röstar på SD för att vi vill ha en ansvarsfull invandringspolitik. Att börja rabbla sådan där smörja förstör enbart för SD i valet.
Citera
2014-12-15, 16:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Han säger väl bara att assimilerade judar är svenskar...? Inget kontroversiellt i det.

Självklart måste invandrare anpassa sig om de ska kunna betraktas som svenskar. Fast med samer är det kanske lite annorlunda då levt här så länge..

Längre än svenskarna, så det gäller väl för oss att bli samer till 100%.
Citera
2014-12-15, 16:47
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr0ll3
Söder: Jag är missförstådd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20025488.ab
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Lol, vad håller Björn Söder på med? Snirklar in sig massa konstiga resonemang som känns väldigt svårtydda och komplexa. Varför ens ge sig in en sådan här diskussion om raser hit och dit om man inte har genomtänkta och "ofarliga" argument.

Att samer och judar bott här i flera hundra år gör ju saken lite enklare förklara. "De är svenskar men är måna bevara delar av sin andra kultur som de också bär med sig, vilket är inga problem. "

PS. Samtidigt är drevet larvigt upphypat.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Det var ju en fantastiskt kul intervju, synd att den inte filmades.

Jag har alltid tyckt att Söder varit en buffel och förstår inte att SD låter pajasar som han och Kent Ekeroth få fritt spelrum i partistyrelsen. De representerar ju allt det som SD påstår att de inte står för. Att inte Ekeroth rök tillsammans med Almqvist och Westling efter trions gemensamma lilla upptåg är ganska oförståeligt, likaså att Söder får sitta kvar trots häpnadsväckande utspel som hade fått vilken kommunpolitiker som helst att kickas ur partiet utan pardon.
Jag skrev tidigare att den där DN-intervjun visserligen inte var bra, men långt ifrån katastrof. Nu börjar jag tro att den goda Söder är korkad på riktigt.

Vad i allsindar ska han in och prata om nationer för? Han fattar inte att han måste sitta still i båten nu, lägga ned resonemang han ändå aldrig kommer kunna bena ut (hur fan ska han förklara en arabisk nation hade han tänkt sig?!?) och ta det lugnt. Gå tillbaka till "SD, vi säger sanningen" eller vad mantrat har varit fram till nu.

Får han ett drev mot sig angående nationstillhörighet kontra svenskhet så kommer han inte kunna vara kvar.
Citera
2014-12-15, 16:48
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Jävligt dumt sagt av Söder. Har röstat SD senaste två valen och kommer fortsätta göra det. Men jag har aldrig gillat söder. Jävla pack. Oprofessionell. Vad trodde han att han skulle vinna på att säga så? Vi röstar på SD för att vi vill ha en ansvarsfull invandringspolitik. Att börja rabbla sådan där smörja förstör enbart för SD i valet.

Har du sovit gott? Söder har ju varit en central figur i SD sedan sent 90-tal. Och hans tokigheter är lika gamla. Så varför ojar du dig? Han är SD.
Citera
2014-12-15, 16:49
Medlem
Efter att ha läst Orrenius artiklar på sistone hoppas jag han och alla på båda sidor som diskuterar ämnet tar till sig av vad akademikern påtalar: det finns olika sätt att definiera folkgrupper. Diskussioner av det här slaget har i alla år handlat om att personer med olika definitioner som den franska eller tyska bevisar att den andra sidan har fel genom att hänvisa till den andra definitionen.

Det finns även andra varianter vilket alla som läst om nationalism känner till. Ett gemensamt språk kan t ex ensamt utgöra en grund för att skapa en kollektiv identitet. Den tidiga arabiska nationalismen kännetecknades av att det gemensamma språket betonades vilket innebar att alla som talade arabiska oavsett etnicitet eller religionstillhörighet inkluderades i den arabiska identiteten. Till detta kan det senare läggas aspekter som religion, region eller etnicitet och plötsligt har vi skapat en ny snävare kollektiv identitet som inte längre är lika inkluderande.

Det handlar inte om statiska begrepp och det är begrepp som kan omdefinieras men på något sätt tror jag ändå att debatten måste förhålla sig till att den svenska identiteten ursprungligen ligger betydligt närmare den tyska än den franska. Men, det kan komma att förändras.
Citera
2014-12-15, 16:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Innan vi protesterar mot Björn Söder så borde vi ta reda på vad han egentligen sade i den där intervjun.

Inte första gången som en tidning ljuger och sedan följer resten av tidningarna med i drevet.

Innan vi skriver dumheter för att rädda Björn Söder så borde vi läsa intervjun...

och där framgår det att Söder godkänt texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in