2014-12-15, 00:58
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Det går inte att diskutera sånt här i Sverige. Folk måste bli känslomässigt och mentalt efterblivna av massmedia. Snacka om att förstöra en viktig diskussion, idioter.

Självklart är det så. Varje gång vänster märker att något är sant (men som inte stämmer överens med vad de själva tycker och tänker) så skall debatten förstöras med alla medel.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Citat från http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Vad han säger är att han tror att:

1: ..de flesta som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet.

Märk väl att han säger de flesta. Det betyder att han tror att det finns judar som blivit svenskar som behållit sin judiska identitet. Alltså menar han att det är fullt möjligt att kombinera en judisk identitet och en svensk.

2: Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Här säger han att det är fullt möjligt att leva som svensk medborgare utan att ha en svensk identitet. Ett föga kontroversiellt påstående. Vi gör samma uppdelning i en mängd andra situationer utan att någon höjer på ögonbrynen (kurder i Turkiet, indianer i Nordamerika, kineser i Indonesien, indier i Sydafrika etc). Dessa är medborgare, men att vi inte benämner dem som turkar, amerikanare, indonesier eller sydafrikaner visar att vi alla är medvetna om att uppdelningen redan sker.

Detta tål att quotas om och om igen. Kan folk läsa detta och förstå?
Citera
2014-12-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Att det går att kombinera judisk och svensk identitet är något som SD tidigare förespråkar starkt. Blir dock lite tveksam när det gäller Söders intervju då han på frågan "kan man vara jude och svensk samtidigt" svarar att man kan lämna sin judiska identitet och bli svensk, men att det sedan inte är något problem ifall man inte gör det. Detta indikerar ju iallafall indirekt på att Söder anser att ett lämnande av sin judiska identitet är en förutsättning för att bli svensk, annars bör ju rimligtvis svaret på frågan vara "ja, men vissa som blir svenskar lämnar troligtvis sin judiska identitet".

Ja även mitt problem med intervjun, den är full av motsägelser och tendenser som visar sig lite extremare än systerpartierna i Danmark och Norge, synd såg alltid SD som ett vettigt och välbehövt parti mitt i galenskapen, de andra 7 är ju helt från vettet. Söder verkar iaf mena att man inte kan bli svensk, jag har innan fått intrycket av att SD förespråkat assimilering, lite likt den i USA där man blir Amerikan efter man fått sitt medborgarskap. Detta uttrycker han förvisso men han säger även emot detta, han ger nu vänsterhyenorna rätt i sin ståndpunkt om att SD är mycket extremare än de påstår.

Sverige är inte alls landet lagom, vi har å ena sidan ett gäng dårar som vill släppa in hela världen utan någon som helst kontroll av varken bakgrund eller identitet samt erbjuda dessa en gräddfil inte ens svenskar själva kan åtnjuta utan några krav på motprestation.

På andra sidan av spektrumet har vi några som menar att man även som assimilerad och efter lång tid i landet aldrig kan bli svensk.

Sverige är ett extremt land åt alla håll, ska bli skönt o flytta....
Citera
2014-12-15, 01:00
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Att judar inte kan vara svenska säger ju naturligtvis inte Björn Söder. Däremot undrar jag om han menar att man inte både kan ha en judisk identitet och en svensk identitet. Detta går ju isåfall emot SDs tidigare uttalanden.

Någon som tror sig förstå vad han menar?

Låter precis så. Vilket är rent trams. De flesta svenska judar är just vad jag skulle kalla 100% assimilerade. Visst, de firar kanske inte julafton, men julaftonsfirandet är ett ytligt kulturellt attribut och är inte relevant i sammanhanget; det går självklart alldeles utmärkt att bo i samma land och dela samma kultur utan att för den skull ha samma ytliga kulturella attribut såsom matkultur eller danser. Det relevanta i sammanhanget är ju de informella spelregler en kultur utgör, hur man beter sig i olika sammanhang, vilka värderingar man har och så vidare. Där går inte judar (och även samer skulle jag anta) att särskilja från andra svenskar.

Det är också därför det exempelvis i regel inte blir några problem för en svensk att flytta till England och vice versa. De ytliga kulturella attributen är något olika, men de viktiga attributen är snarlika/identiska.

Att det däremot blir problem med för många "nationer i nationen"... det har han absolut rätt i. Men då är det återigen inte frågan om ytliga kulturella attribut utan de som går på djupet. Behåll alltså gärna din arabiska matkultur, men behåll inte burqan
Senast redigerad av BWV639 2014-12-15 kl. 01:11.
Citera
2014-12-15, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
Ja även mitt problem med intervjun, den är full av motsägelser och tendenser som visar sig lite extremare än systerpartierna i Danmark och Norge, synd såg alltid SD som ett vettigt och välbehövt parti mitt i galenskapen, de andra 7 är ju helt från vettet. Söder verkar iaf mena att man inte kan bli svensk, jag har innan fått intrycket av att SD förespråkat assimilering, lite likt den i USA där man blir Amerikan efter man fått sitt medborgarskap. Detta uttrycker han förvisso men han säger även emot detta, han ger nu vänsterhyenorna rätt i sin ståndpunkt om att SD är mycket extremare än de påstår.

Sverige är inte alls landet lagom, vi har å ena sidan ett gäng dårar som vill släppa in hela världen utan någon som helst kontroll av varken bakgrund eller identitet samt erbjuda dessa en gräddfil inte ens svenskar själva kan åtnjuta utan några krav på motprestation.

På andra sidan av spektrumet har vi några som menar att man även som assimilerad och efter lång tid i landet aldrig kan bli svensk.

Sverige är ett extremt land åt alla håll, ska bli skönt o flytta....

Vad är det som är så jäkla heligt med att vara "svensk".
Vi svenskar är svenskar, icke-svenskar är icke-svenskar.
Värderar du icke-svenskar lägre eller vad är problemet?
Citera
2014-12-15, 01:04
Medlem
Folk förknippar ofta ordet "nation" med land, när det egentligen snarare betyder folkgrupp. Om någon tycker sig tillhöra den judiska folkgruppen mer än den svenska t.ex, så är personen kanske inte direkt svensk speciellt inte enligt sig själv. Är man dock jude och ser sig som svensk så är denne person svensk enligt Björn. Även samer är en nation, som antingen kan känna tillhörighet mer till den nationen eller till den svenska. Det betyder inte att de inte är svenskar, men då de är en minoritetsgrupp som skyddas under hets mot folkgrupp-lagen så är de dock inte "vanliga svenskar" ens i de andra partiernas ögon (som formulerat denna lag).

Men visst, det är nog dumt av honom att försöka svara på sådana frågor överhuvudtaget då de alltid kommer tolkas rasistiskt så länge han inte har samma syn på svenskhet som Åsa Romson.
Citera
2014-12-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, vad han säger är att han tror att de flesta lämnar sin judiska identitet. Det är ett föga förvånande påstående med tanke på hur effektiv den svenska skolan kan vara i att låta olika samhällsgrupper mötas under lika förutsättningar. Det har varit svårt för etniska minoriteter att behålla sin särart om deras ungdomar under 16-18 år kommer spendera en stor del av sin tid med majoritetsbefolkningen. Vi har helt enkelt inte haft något stort utbud av katolska/judiska/samiska/zigenska skolor som i många andra länder.

Jag tycker du lägger ord i Björn Söders mun och försöker släta över det han faktiskt säger. Som jag uppfattade honom så menar han att man i princip inte kan tillhöra två "nationer". Han visade väl detta ganska tydligt på frågan angående Soran Ismael, som tydligen själv anser sig kunna vara både 100% svensk och 100% kurd?

Jag har länge hävdat att bästa sättet att bemöta SD är att öppet prata ideologi med dem, istället för att försöka svartmåla eller ignorera dem. Låt dem få tala ut om nationalism och svenskhet (istället för invandringspolitik) på DN:s förstasida och se sedan om 13% fortfarande håller med.
Citera
2014-12-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Vad är det som är så jäkla heligt med att vara "svensk".
Vi svenskar är svenskar, icke-svenskar är icke-svenskar.
Värderar du icke-svenskar lägre eller vad är problemet?

Ska vi alla bo tillsammans i landet Sverige är det viktigt att man gemensamt identifierar sig som svenskar för att undvika inbördeskrig, detta gäller speciellt då man ska ta in människor från aggressiva kulturer och våldsamma platser, tillåter man inte någon att bli svensk finns det egentligen bara en annan väg att gå: att slänga ut folk och detta är fullständigt orealistiskt även om jag ofta skulle önska ett Sverige utan aggressiva MENA folk.

har inga problem med att folk kommer hit o bor här så länge man kan uppföra sig, tyvär har människor från Mellanöstern och Afrika alltför många gånger visat att de har problem med att bete sig som folk, menar att det är där jag anser att diskussionen bör fokuseras, kan man inte följa lagen ge fan i att råna våldta och ställa till med helvete åker man ut, hellre än vem som kan räknas som svensk eller inte
Senast redigerad av fittklas 2014-12-15 kl. 01:13.
Citera
2014-12-15, 01:08
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iseld
Självklart är det så. Varje gång vänster märker att något är sant (men som inte stämmer överens med vad de själva tycker och tänker) så skall debatten förstöras med alla medel.

Detta tål att quotas om och om igen. Kan folk läsa detta och förstå?

Nu läste jag lite mer. Alltså menar han judiskhet är en nationalitet även i Sverige? Björn Söder verkar rätt pantad och jag tycker det känns aningen förvirrat.. jag orkar inte riktigt läsa allt.. men jag tror inte björn söder är någon jättehemsk människa som media vill få det till. Men man vill nog inte ha honom som beslutsfattare.
Citera
2014-12-15, 01:09
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag tycker du lägger ord i Björn Söders mun och försöker släta över det han faktiskt säger. Som jag uppfattade honom så menar han att man i princip inte kan tillhöra två "nationer". Han visade väl detta ganska tydligt på frågan angående Soran Ismael, som tydligen själv anser sig kunna vara både 100% svensk och 100% kurd?

Jag har länge hävdat att bästa sättet att bemöta SD är att öppet prata ideologi med dem, istället för att försöka svartmåla eller ignorera dem. Låt dem få tala ut om nationalism och svenskhet (istället för invandringspolitik) på DN:s förstasida och se sedan om 13% fortfarande håller med.

Björn Söder menar möjligtvis något annat med att vara "100% kurd" än vad Soran Ismail gör. Grejen är att ord som kultur inte är statiska eller särskilt tydliga begrepp, det är begrepp som faller under familjelikhet.
Citera
2014-12-15, 01:20
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Nu har judedrottningen Lena Posner Körösi gråtit ut i judetidningen DN och sagt att SD:s människosyn är falsk och vidrig. Att hennes egna hemland Israel gör DNA-tester på invandrare för att säkerställa att dem är judar och därmed hålla Israel 100 % homogent ser hon däremot inga problem med.

http://www.dn.se/val/nyval-2015/sd-visar-upp-en-falsk-och-vidrig-manniskosyn/
http://www.timesofisrael.com/russian-speakers-who-want-to-immigrate-could-need-dna-test/

vilket jävla hyckleri. är hon släkt med fifflaren joakim posner förresten?

Citat:
Ursprungligen postat av Iseld

vänster och vänster. en sån som willy silberstein är höger, DN är en borgerlig tidning och twitterliberalerna som skriver så att fingrarna blir skinnflådda är just liberaler.
Citera
2014-12-15, 01:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy Incognito
Men han tillhör inte folkgruppen svenskar, ingen av oss får invandra till Israel.

Ja judarna är ju värst när det kommer till ras, det är ju det hela skiten där borta handlar om.
Ras och religion.
Citera
2014-12-15, 01:27
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Det är en sak det finns en massa gnälliga proffstyckare som säger att ingen bör rösta på SD för de är rasister. Det är en annan sak när partiets företrädare säger korkade grejer som låter korkade. Varför säger han det överhuvudtaget, är det hans eller partiets uppfattning. Jag uppfattar det som att SD inte resonerar så, utan att det är hans uppfattning. Men som framförs i rollen som riksdagsman för SD och vice talman. Det är inte bra.

Vem fan i hela världen bryr sig om ett sådant uttalande och tycker det är konstigt. Bara en naiv hispig svensk marinerad i PK-sås sen den föddes kan se något kontroversiellt i det uttalandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in