2014-12-16, 10:43
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Ska jag läsa vad någon annan skriver att han sagt? Med tanke på medias bristande objektivitet litar jag inte ett dugg på det, utan på vad han faktiskt säger.

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan vara två saker samtidigt. Vill du berätta för mig hur du kan vara kines och svensk samtidigt? Jag försöker bara förstå resonemanget från de som ser detta som en skandal.

Jag kan förklara det enkelt: Man kan vara både mamma och tandläkare.
Citera
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Jag har fortfarande inte sett ett citat från Söder där han hävdar att "judar och samer är inte svenskar". Kan någon länka?

Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Prova länken I trådstarten....

Nåja, vi kan ju göra ett försök att vara intellektuellt hederliga. Så här står det i ingressen som alltså DN har satt, möjligen Niklas Orrenius själv:

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Orrenius/DN
Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige – men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder.

I själva texten får vi läsa citatet där det som vanligt står något helt annat:

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Söder svarar
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Han hävdar alltså inte alls att judar och samer inte är svenskar, men att vissa av dem förknippar sig själva som i huvudsak judar eller samer. Lögner från MSM alltså, precis som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Prova att läsa vad han faktiskt sagt innan du uttalar dig.

Det folk stör sig på är just att Söder tar sig rätten att bestämma det. Om någon bestämmer sig för att dom är bade svensk och same så ska Söder komma och förbjuda det. Söder är alltså inte det du skrev, utan dessutom på rakt motsatta sidan.

Har du inte lärt dig? För en Sverigedemokrat kan man bedriva vilken politik som helst men sedan räcker det med att säga "jag är inte rasist" eller "det är upp till individen själv" så kan man hänvisa till dessa uttalanden och alla SD-tomtar på nätet kan hänvisa till att SD har en nolltollerans eller att Björn Söder sa att det är upp till varje individ att bestämma. Samtidigt som man fortsätter att arbeta hårt för att bedriva sin faktiska politik som är raka motsatsen till vad de själva säger i media för att försvara sig.
Citera
2014-12-16, 10:44
Medlem
Svenskar är uppvuxna med höga moraliska krav, sådana utal kan nog skrämma bort röstare.
Ska man nå ut till många väljare får man nog ha en light nationalism för att partiet skall
överleva långsiktigt.
Fullständigt idiotiskt uttalande.
Citera
2014-12-16, 10:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Du tror inte att det har att göra med att han pladdrade på meningslöst i en debatt som bara varade i 7 minuter? Du tycker att Söder bör ha fått 6 av dessa 7 minuter? Sjöstedt blev inte avbruten för att han tog vara på sin tid och således inte behövde bli avbruten.
Det där är ju bara skitsnack. Söder fick tala i drygt 4 minuter, Sjöstedt fick tala i 3 minuter. Söder blev avbruten 12 gånger, Sjöstedt blev inte avbruten en enda gång.
Citera
2014-12-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Ska jag läsa vad någon annan skriver att han sagt? Med tanke på medias bristande objektivitet litar jag inte ett dugg på det, utan på vad han faktiskt säger.

Men för fan... han erkänner ju att han sagt det. Är du så borta I känslodimmorna att du tror att en stor tidning som DN bara ljuger ihop ett uttalande? Och att dessutom SD inte på något sätt reagerar på det utan låtsas som det är sant? Tänker du någon efter vad som är rimligt innan du bestämmer dig för att tro att det du vill ska vara sant är det?
Citera
2014-12-16, 10:45
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Skall det vara så svårt för media och vänstermänniskor att förstå att det finns etniska Svenskar?

Finns ingen som säger emot. Idiot.
Frågan är varför man inte som etiskt svensk kan samleva med andra etniska människor.

att man tror att man måste ha samam etiska bakgrund för att hålla sams.
Att man gör politik av att "bara vi har samma hudfärg, bakgrund, värdegrund, nationalitet då blir vi framgångsrika"

Det är idioti. Jag har inte samma värdegrund som Björn Söder. Men jag är svensk ändå.

Jag kan äta på mina vänners restuaranger fast de har en annan etnisk bakgrund. Fungerar ypperligt för de har värme, kärlek, tolerans och liberala värderingar som VÄRDEGRUND. Det förenar oss.

Men enligt Björn Söder är det etniciteten...
Citera
2014-12-16, 10:47
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1040st
Först , är det in dn som säger detta, tveksam till att detta har hänt. Vi har ju journalister iblandade och ett stigmatiserat parti! Det enda som ta i den extram massinvandring vi har fått på hallsen i Sverige. Knappt inget land har dessa volymer, vi är ensamma i detta nästan.

Kommande nyval är viktigt för framtida svenska barn, de vet inte vad de har att vänta ännu , endast vi kan skydda dem, rösta sd och ta med din vänn och familj också på resan mot ett bättre illusionsfritt Sverige.

Fattar inte. Våra framtida barn? OM en judeunge går i mina barns klass, kan mina barn inte lära sig svenska eller starta företag i framtiden?

Blir man bättre företagsledare för att man bara har svenskar som jobbar på fabriken?

Jisses. En del tror att bara för att det finns människor från andra länder så har de inte samma värderingar som vi svenskar.

Värderingar sitter inte i hudfärgen eller bakgrunden.
Citera
2014-12-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nåja, vi kan ju göra ett försök att vara intellektuellt hederliga. Så här står det i ingressen som alltså DN har satt, möjligen Niklas Orrenius själv:

I själva texten får vi läsa citatet där det som vanligt står något helt annat:

Han hävdar alltså inte alls att judar och samer inte är svenskar, men att vissa av dem förknippar sig själva som i huvudsak judar eller samer. Lögner från MSM alltså, precis som vanligt.

Vad snackar du om? Jag betvivlar att du har ens godkänt i läsförståelse.
Citat:
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige.(Men är alltså INTE svenskar underförstått) Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
Citera
2014-12-16, 10:48
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen?rm=print

Enligt Söder är dessa människor, som tillhör minoritetsgrupperna, svenskar i den bemärkelsen att dem har svenska medborgarskap. Detta i sig innebär dock inte per automatik att dem ser sig som svenskar eller identifierar sig själva med den svenska nationen. Förstår du?
Citera
2014-12-16, 10:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Skall det vara så svårt för media och vänstermänniskor att förstå att det finns etniska Svenskar?
Vänsterfolk kan inte tänka logiskt.

De anser att det finns massor av olika folkslag och de är alla extremt skyddsvärda.

Dock finns just som av en händelse, inte det Svenska folkslaget, nej nej. Det är rasism.

En kosmopolit är en opportunistisk människa, som lika väl skulle kunnat vara kapo i ett koncentrationsläger.
Senast redigerad av Knivur-273 2014-12-16 kl. 10:55.
Citera
2014-12-16, 10:51
Medlem
Frontlinjens avatar
Som jag ser det är en person Svensk om två kriterier uppfylls:
1) Man uppfattas som svensk av folk man möter
2) Man känner sig själv som svensk

Frågan gäller främst om punkten 2) är uppfylld eller inte för en delmängd av befolkningen. Vissa anser sig kunna uppfattas som både svensk och ha en annan identitet, Söder uppenbarligen inte.

Själv tror jag en 2:a generations invandrare person ser sig som en svensk beroende på situation:

Är man tillbaka i föräldrarnas hemland kan man säkerligen se sig som svensk när man är där och inser att man han värderingar därifrån.

Är man i Sverige kanske man ibland ser sig som utlänning.

I sak tror jag Söder har rätt, även om det vinklats på ett sätt som låter konstigt. En stark integration, gränsande till assimilation är nog ända sättet att bibehålla vårt skandinaviska samhälle, med en unikt hög tilltro till medmänniskorna. Det är grunden för en fortsatt framgångsrik samhällsutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in