Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 19:08
  #2089
Medlem
NYT har en artikel om påstått ryskt agerande på Facebook m m. Handlar i praktiken om att folk/rysk media eller någon annan plockat upp videos m m om händelser som uppfattas som upprörande. Hmmm. Då jag läste den så fick jag en känsla av en mångårig anti-rysk kampanj där man spinner sånt som man själv håller på med på ett propagandistiskt sätt.

Har ju mest följt vad som sagts här hemma och vad jag nu kommer ihåg på rak arm så är det upprördheten här då RT eller någon annan rysk media hade hakat på svensk rapportering om no-go-zones. Jaha? På vilket sätt var det felrapporterat? Ett tag sedan var det ett radioinslag om ISIS-återvändare och jag och många med mig uppfattade att de skulle mottas med öppna armar här i Sverige. Sedan har svenska militärer varit upprörda över bland annat kritik mot Bildt. FOI eller försvarshögskolan berättade i ett radioinslag att de höll på att studera folk på sociala medier, och antagligen även den här tråden, för att avslöja eventuella "ryska" agenter eller påverkare eller hur nu termen löd. Inslaget sändes kanske för två år sedan. Obama var i alla fall president.
Man sa att resultatet skulle presenteras i någon vetenskaplig skrift. Har inte sett något.

Här ser jag en klar internationell linje som nu utmynnar i artiklar och spinnerier som NYT-artikeln. De aktiva i sammanhanget är militärer. Jag skulle gärna vilja se en journalist lägga ned lite mer energi för att följa militärspåret.

NYT-artikeln.

https://www.nytimes.com/2017/10/09/t...-ads-rage.html
Citera
2017-10-12, 19:29
  #2090
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Likadant i många diktaturer menar du... eller huvet är för djupt i sanden?

Det är inte olagligt att demonstrera mot regeringen i ex. Sverige, eller Norge, eller Estland osv osv,
fattar du vd, eller du har inte följt med i demokratiutvecklingen de sista 150 åren?

Det är inte olagligt att demonstrera mot regeringen i Ryssland,
fattar du D55, eller du har inte följt med i demokratiutvecklingen de sista 25 åren?
Citera
2017-10-13, 15:04
  #2091
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Inte den senaste omgången häromveckan, såvitt jag har läst. Som sagt så får han (och hans rörelse) inte särskilt många tillstånd.

Kan du styrka det med källor?

"Oppositionen" får sällan tillstånd att demonstrera i centrala Moskva - det håller jag med om.
Citera
2017-10-13, 17:38
  #2092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
"Oppositionen" får sällan tillstånd att demonstrera i centrala Moskva - det håller jag med om.
Var drar du då gränsen för centrala Moskva? De kan ju inte räkna med att få vara på Röda torget varenda gång. Den traditionella definitionen av centrala Moskva är innanför Trädgårdsringen. Brukar demonstrationerna flyttas utanför denna?
Citera
2017-10-13, 20:38
  #2093
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Var drar du då gränsen för centrala Moskva? De kan ju inte räkna med att få vara på Röda torget varenda gång. Den traditionella definitionen av centrala Moskva är innanför Trädgårdsringen. Brukar demonstrationerna flyttas utanför denna?

Ingen aning. Borde skriva 'jag kan tro' istället för 'jag håller med'. Jag utgick från att Darkwing Duck inte är en lögnhals
Han påstår att "oppositionen" oftast får tillstånd att demonstrera i 'förorterna'.

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Gör dig inte löjlig. Det är välkänt att Rysslad numera har förbjudit demonstrationer som inte har tillstånd, och att polisen i princip aldrig ger tillstånd till oppositionella demonstrationer. Om de får tillstånd är det ofta ute i förorterna (fast när Putin fyller år går det bra att samla tiotusentals personer mitt i Moskva).
Citera
2017-10-13, 23:28
  #2094
Medlem
fitz-humes avatar
Utredarna i Washington kommer allt närmare Rysslands inblandning i amerikanska presidentvalet. Dock har Twitter visat dålig samarbetsförmåga. Twitter, Trumps stora plattform, var den perfekta basen för rysk desinformation.

http://www.politico.com/story/2017/1...igation-243730

Anderson, who spent 15 years chasing and arresting Russian spies for the FBI, cautioned that if any Russian accounts exist because they were not deleted by the Russians themselves, it is likely because President Vladimir Putin, a former spymaster, left them on purpose to misdirect U.S. investigators.

“The KGB was by far one of the most ruthless counterintelligence organizations the United States has encountered, and Putin was an officer in it for a long time,” Anderson said. “And now put him in charge of all of these high-speed intelligence, cyber capabilities and operations, as Russia’s president, and you have a very formidable adversary.”
Citera
2017-10-14, 13:50
  #2095
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Utredarna i Washington kommer allt närmare Rysslands inblandning i amerikanska presidentvalet. Dock har Twitter visat dålig samarbetsförmåga. Twitter, Trumps stora plattform, var den perfekta basen för rysk desinformation.

http://www.politico.com/story/2017/1...igation-243730

Anderson, who spent 15 years chasing and arresting Russian spies for the FBI, cautioned that if any Russian accounts exist because they were not deleted by the Russians themselves, it is likely because President Vladimir Putin, a former spymaster, left them on purpose to misdirect U.S. investigators.

“The KGB was by far one of the most ruthless counterintelligence organizations the United States has encountered, and Putin was an officer in it for a long time,” Anderson said. “And now put him in charge of all of these high-speed intelligence, cyber capabilities and operations, as Russia’s president, and you have a very formidable adversary.”

Ja för fan nu är utredarna i mål!

Putins hemliga vapen var Pokémon Go. Japp. Kände på mig det! Klappat och klart, bara att skriva slutrapport och döma Trump till döden för landsförräderi! CNN & gänget påstår att den elaka hobbiten i läget innan dömde en ryss till fängelse för att han spelade Pokémon go i en rysk kyrka. Det var ett trick från KGB för att vi inte skulle misstänka Ryssland. De är så jävla skitlistiga i Ryssland, spelar schack i tusen dimensioner och väljer USAs president för en spottstyver. Å andra sidan är alla ryssar puckon och hopplösa alkoholister. Hur ska vi hantera det här, fitz-hume? Hur får vi kontroll över alla ryska Pokémons? Fy fan för Ryssland, de har till och med gett sig på våra baaaaarn med sina dubbelagenter!

http://www.newsweek.com/pokemon-go-r...y-683757?amp=1

8 suspicious Pokémon go characters who are probably double agents

Hypno. This psychic Pokémon can hypnotize and confuse you, just like fake news.

Sneasel. Sneasel steals eggs from Pidgey nests, not unlike how The Wall Street Journal reported Russian hackers took National Security Agency data.

Cubone. It wears the skull of its late mom, which is straight-up creepy. Also, nobody knows what its face actually looks like. Sounds a lot like how nobody knows who Democratic National Committee hacker Guccifer 2.0 really is.

Sudowoodo. Sudowoodo is not trustworthy—it looks like a tree, but it's a rock type Pokémon. Also, one of its claims to fame is that it's always blocking really important routes. Why?

Voltorb. Voltorb is super temperamental, and if you bump into it the wrong way it'll explode. Similarly, when the U.S. levied sanctions against Russia, President Vladimir Putin slashed the staff of the American diplomatic mission there.

Jigglypuff. It's deceptively cute and can sing you to sleep. Can't trust it.

Meowth. Meowth is on Team Rocket, which makes him automatically evil. He also collects coins, not unlike Facebook did when Russia bought election-related ads.

Gumshoos. It looks like Donald Trump (even though creators swear there's no connection). Enough said.
__________________
Senast redigerad av WhiskyTangoFoxtrot 2017-10-14 kl. 14:08.
Citera
2017-10-14, 19:03
  #2096
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Ja för fan nu är utredarna i mål!

Putins hemliga vapen var Pokémon Go. Japp. Kände på mig det! Klappat och klart, bara att skriva slutrapport och döma Trump till döden för landsförräderi! CNN & gänget påstår att den elaka hobbiten i läget innan dömde en ryss till fängelse för att han spelade Pokémon go i en rysk kyrka. Det var ett trick från KGB för att vi inte skulle misstänka Ryssland. De är så jävla skitlistiga i Ryssland, spelar schack i tusen dimensioner och väljer USAs president för en spottstyver. Å andra sidan är alla ryssar puckon och hopplösa alkoholister. Hur ska vi hantera det här, fitz-hume? Hur får vi kontroll över alla ryska Pokémons? Fy fan för Ryssland, de har till och med gett sig på våra baaaaarn med sina dubbelagenter!

http://www.newsweek.com/pokemon-go-r...y-683757?amp=1

8 suspicious Pokémon go characters who are probably double agents

Hypno. This psychic Pokémon can hypnotize and confuse you, just like fake news.

Sneasel. Sneasel steals eggs from Pidgey nests, not unlike how The Wall Street Journal reported Russian hackers took National Security Agency data.

Cubone. It wears the skull of its late mom, which is straight-up creepy. Also, nobody knows what its face actually looks like. Sounds a lot like how nobody knows who Democratic National Committee hacker Guccifer 2.0 really is.

Sudowoodo. Sudowoodo is not trustworthy—it looks like a tree, but it's a rock type Pokémon. Also, one of its claims to fame is that it's always blocking really important routes. Why?

Voltorb. Voltorb is super temperamental, and if you bump into it the wrong way it'll explode. Similarly, when the U.S. levied sanctions against Russia, President Vladimir Putin slashed the staff of the American diplomatic mission there.

Jigglypuff. It's deceptively cute and can sing you to sleep. Can't trust it.

Meowth. Meowth is on Team Rocket, which makes him automatically evil. He also collects coins, not unlike Facebook did when Russia bought election-related ads.

Gumshoos. It looks like Donald Trump (even though creators swear there's no connection). Enough said.

Ganska kul! Men faktum kvarstår: Putler är beredd att använda allt som kan försvaga väst, kanske t.o.m Pokemon Go. Själv tycker jag han skulle ha lämnat detta fåniga spel i fred, då det får vanligtvis sansade vuxna människor att springa omkring som fånar. Detta skulle onekligen kunna försvaga väst ordentligt.

"KÄRNVAPENALARM, Var är presidenten???? Äh, han är väl ute i trädgården och spelar Pokemon Go."
Citera
2017-10-14, 19:56
  #2097
Avstängd
WhiskyTangoFoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ganska kul! Men faktum kvarstår: Putler är beredd att använda allt som kan försvaga väst, kanske t.o.m Pokemon Go. Själv tycker jag han skulle ha lämnat detta fåniga spel i fred, då det får vanligtvis sansade vuxna människor att springa omkring som fånar. Detta skulle onekligen kunna försvaga väst ordentligt.

"KÄRNVAPENALARM, Var är presidenten???? Äh, han är väl ute i trädgården och spelar Pokemon Go."

Fattar du inte att till och med tramsliberala Newsweek gör sig lustig över paranoida personer som du?
Citera
2017-10-15, 11:13
  #2098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ingen aning. Borde skriva 'jag kan tro' istället för 'jag håller med'. Jag utgick från att Darkwing Duck inte är en lögnhals
Han påstår att "oppositionen" oftast får tillstånd att demonstrera i 'förorterna'.
Jag bad honom om en källa som styrker påståendet. Jag fick inget svar.
Citera
2017-10-15, 13:35
  #2099
Medlem
Tror man får acceptera att Ryssland och andra diktaturer kommer att använda sociala plattformar typ Twitter, Flashback, Facebook mm för sin välregisserade men tarvliga propaganda. Att kritiskt granska källorna och helt enkelt vara upplyst och medveten över Kremls olika trollfabriker är utan tvivel det bästa motvapnet. Det viktigaste är ju att majoriteten inte går i fällan, vilket dom ju inte gör, och sväljer det ryska dravlet. Och med Putin i Kreml och Trump i vita huset så är det nog upplysning och åter upplysning som gäller, det eftersom ingen av presidenterna är i närheten av att vara ärlighetens eller moralens förespråkare mild sagt, eller ens folket favoriter. Verkligheten kan ibland var svår att ta in men avseende Rysslands propagandaattacker så är det inte så svårt med alla bevis som finns och som ständigt fylls på. Våra säkerhetstjänster i väst har dessutom utan tvivel stor insyn i vad som sker i Kreml genom kontakter med delar av Putins inre cirkel. Men varje gång nynazistiska partier ute i världen börjar agera för att få makt så är det oftast en påminnelse om rysk inblandning tyvärr.
Citera
2017-10-20, 18:33
  #2100
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det går inte så bra för det ryska propagandakriget emot Sverige. Bara för några år sedan så fanns det bara en handfull böcker om Ryssland som behandlade den ryska expansionen och de risker för omvärlden detta innebär.

Men nu dräller det av initierade böcker.

Dessutom kommer det ständigt ut nya romaner om en rysk framtida aggression emot Sverige, (tidigare fanns det bara "Operation Garbo samt någon roman skriven av en sovjetisk dissident).

De senaste jag läst har varit "Mare Balticum" ett och två, samt några noveller, alla skrivna av författaren Roger Skagerlund. Böckerna känns lite överdriva, då jag inte tror att alla ryska soldater hånler när de skjuter svenska sårade soldater. Men, i huvudsak, så känns det helt rätt att det varnas för vad som kan hända, men, förhoppningsvis, inte händer i framtiden.

Jag hoppas att detta medverkar till att den svenska folket vaknar upp och börjar intressera sig för försvarsfrågorna, eftersom detta är en existentiellt överlevnadsvillkor för Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback