• 1
  • 2
2014-12-13, 15:34
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Nu så här inför julen så kommer en och annan köttbulle bli stekt, så jag undrar ni som maler själva brukar ni använda någon speciell blandning? Själv brukar jag använda högrev enbart men efter att ha läst tråden om hamburgare så undrar jag om något liknande kan applicera på köttbullar
Citera
2014-12-13, 15:37
Medlem
endures avatar
Vad läste du i tråden om hamburgare?
Citera
2014-12-13, 15:43
Medlem
kinesarsles avatar
Då jag gärna gör pannbiff och köttbullar på älg brukar jag slå i en skvätt grädde.
Citera
2014-12-13, 15:47
Bannlyst
Använd rikligt med griskött
Citera
2014-12-13, 15:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Nu så här inför julen så kommer en och annan köttbulle bli stekt, så jag undrar ni som maler själva brukar ni använda någon speciell blandning? Själv brukar jag använda högrev enbart men efter att ha läst tråden om hamburgare så undrar jag om något liknande kan applicera på köttbullar
Jag är av den bestämda åsikten att en svensk köttbulle, speciellt om den skall serveras som julmat, skall innehålla minst 25-30 % fett fläsk (gärna mer, jag kör ibland på 50/50), om resten sedan är nöt, älg, lamm eller något annat mörkt kött, spelar mindre roll.
Citera
2014-12-13, 17:34
Medlem
Min favoritblandning är 50% ren skinkfärs, (alltså inte den pisstinkande färdiga fläskfärsen!) 25% kycklingfärs och 25% älgfärs. Tillsätt grädde,riven gul lök, mosad kokt potatis, ägg, salt, svartpeppar och kryddpeppar. Det är grunden till mina julköttbullar
Citera
2014-12-13, 17:50
Medlem
Jag maler alltid köttet själv och min favorit är 50/50 karré/högrev. Sen tycker jag man ska ha grädde i också

Ursäkta länk till min egen blogg nu. Det är lättare att länka till den än att beskriva allt här. Så här gör jag: http://barariktigmat.se/index.php/ko...sta-kottbullar
Citera
2014-12-13, 18:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag maler alltid köttet själv och min favorit är 50/50 karré/högrev. Sen tycker jag man ska ha grädde i också

Ursäkta länk till min egen blogg nu. Det är lättare att länka till den än att beskriva allt här. Så här gör jag: http://barariktigmat.se/index.php/ko...sta-kottbullar
Kul att se någon annan som gör köttbullar på samma sätt som jag gör, vilket naturligtvis även är hur min gamla mor gjorde dem. Mitt arbetssätt är i princip identiskt till ditt, likaså mitt tankesätt om ströbrödets självskrivna plats i den svenska köttbullen. Och visst skall löken vara stekt! Har svårt med den där otäcka råa löksmaken som alltid slår igenom på köpebullar. Ibland om jag har hemma, så åker även en eller att par matskedar äppelmos ned i köttbullssmeten. Det är mums det speciellt om man blandar ner en gnutta kryddpeppar och malen ingefära. Den kryddningen sitter som en smäck på julbordet.
Citera
2014-12-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Kul att se någon annan som gör köttbullar på samma sätt som jag gör, vilket naturligtvis även är hur min gamla mor gjorde dem. Mitt arbetssätt är i princip identiskt till ditt, likaså mitt tankesätt om ströbrödets självskrivna plats i den svenska köttbullen. Och visst skall löken vara stekt! Har svårt med den där otäcka råa löksmaken som alltid slår igenom på köpebullar. Ibland om jag har hemma, så åker även en eller att par matskedar äppelmos ned i köttbullssmeten. Det är mums det speciellt om man blandar ner en gnutta kryddpeppar och malen ingefära. Den kryddningen sitter som en smäck på julbordet.

Kul! Jag kryddar också lite mer i julköttbullarna men jag är rätt försiktig med det ändå, det får inte smaka pepparkakor
Citera
2014-12-13, 19:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Kul! Jag kryddar också lite mer i julköttbullarna men jag är rätt försiktig med det ändå, det får inte smaka pepparkakor
Det var därför jag skrev "en gnutta".
Citera
2014-12-13, 19:21
Bannlyst
När man gör köttbullar och dylika saker, typ rullader bör man använda feta råvaror. Det håller i hop bättre och smakar så mycket smarrigare!

Använd aldrig viltkött i köttfärsrätter, det kommer bli en katastrof!

Viltkött är så väldigt smalt, innehåller inget fett, och .. är inte så gott heller.
Senast redigerad av Taff 2014-12-13 kl. 19:24.
Citera
2014-12-13, 19:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Använd aldrig viltkött i köttfärsrätter, det kommer bli en katastrof!

Viltkött är så väldigt smalt, innehåller inget fett, och .. är inte så gott heller.
Dumheter, det går alldeles utmärkt att använda magert viltkött i färsrätter. Man får dock kompensera med att blanda in ister, fett fläsk, grädde, äggulor eller vad annat fett du har tillgång till.
Jag växte upp på älgbullar och älgfärsbiffar och understundom till och med älgfärssås med ris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in