• 1
  • 2
2014-12-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det var därför jag skrev "en gnutta".

Jo jag förstod det. Många julkryddar för hårt, det var min poäng
Citera
2014-12-13, 19:46
Medlem
Citat:
Dumheter, det går alldeles utmärkt att använda magert viltkött i färsrätter. Man får dock kompensera med att blanda in ister, fett fläsk, grädde, äggulor eller vad annat fett du har tillgång till.
Jag växte upp på älgbullar och älgfärsbiffar och understundom till och med älgfärssås med ris.

Håller med dig.
Citera
2014-12-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
När man gör köttbullar och dylika saker, typ rullader bör man använda feta råvaror. Det håller i hop bättre och smakar så mycket smarrigare!

Använd aldrig viltkött i köttfärsrätter, det kommer bli en katastrof!

Viltkött är så väldigt smalt, innehåller inget fett, och .. är inte så gott heller.
Kryddrullad på rådjur blir jättegott. Man ska inte snåla med saltet bara. Och köttbullar på älg är en höjdare på julbordet. För att inte tala om älgkalops. Inte på julbordet kanske men annars.
Citera
2014-12-15, 01:09
Bannlyst
Citat:
Dumheter, det går alldeles utmärkt att använda magert viltkött i färsrätter. Man får dock kompensera med att blanda in ister, fett fläsk, grädde, äggulor eller vad annat fett du har tillgång till.
Jag växte upp på älgbullar och älgfärsbiffar och understundom till och med älgfärssås med ris.

Eftersom jag är skolad i det franska köket, inser jag att du inte riktigt vet vad du talar om. Inom det franska köket är det omöjligt att använda vilt i färsrätter. Köksmästaren skulle bli galen!

Det vet dom flesta om.

Viltkött passar dock bra i grytor, tillsammans med vin, svamp och rotsaker som får koka länge.

Det blir ganska gott!
Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 01:16.
Citera
2014-12-15, 01:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Eftersom jag är skolad i det franska köket, inser jag att du inte riktigt vet vad du talar om. Inom det franska köket är det omöjligt att använda vilt i färsrätter. Köksmästaren skulle bli galen!

Det vet dom flesta om.

Viltkött passar dock bra i grytor, tillsammans med vin, svamp och rotsaker som får koka länge.

Det blir mumsigt!
Trams! Jag är inte skolad i det "franska köket" och ändå vet jag att du pratar strunt.
Citera
2014-12-15, 01:17
Bannlyst
Citat:
Trams! Jag är inte skolad i det "franska köket" och ändå vet jag att du pratar strunt.

Jag vill inte bråka med dig, men du uppför dig som en amatör.

Att kunna visa respekt mellan kökschefen och dig själv är nåt man förtjänar genom idogt arbete och ständiga påhopp från den övriga personalen!

Det är något du inte uppvisat ännu!
Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 01:24.
Citera
2014-12-15, 01:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag vill inte bråka med dig, men du uppför dig som en amatör.

Att kunna visa respekt mellan kökschefen och dig själ är nåt man förtjänar. Det är något du inte uppvisar.
Visa en källa på det du påstår, så kanske jag kan börja ta dig på allvar. Annars luktar det bara troll.
Citera
2014-12-15, 02:09
Bannlyst
Citat:
Visa en källa på det du påstår, så kanske jag kan börja ta dig på allvar. Annars luktar det bara troll.

Kalla det för troll om du vill. Sanningen är att jag jobbar som köksmästare på en av de mest populära ställena i Stockholm.

Med det sagt kan vi väl vara vänner?

Jag gör tummen upp för dig och vill faktiskt hålla en god ton här.

Jag kan laga mat och är skolad inom det franska köket.

Det är lite trist om vi ska måste tramsa.
Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 02:11.
Citera
2014-12-15, 02:54
Medlem
skippers avatar
Citat:
Kalla det för troll om du vill. Sanningen är att jag jobbar som köksmästare på en av de mest populära ställena i Stockholm.

Med det sagt kan vi väl vara vänner?

Jag gör tummen upp för dig och vill faktiskt hålla en god ton här.

Jag kan laga mat och är skolad inom det franska köket.

Det är lite trist om vi ska måste tramsa.

Barn!

Det finns inte älg i det franska köket.
Citera
2014-12-15, 04:05
Bannlyst
Citat:
.

Älgfärs med ris? Du spelar tydligen i en helt annan diversion än oss andra elitkockar!

Jag må låta lite fånig, men kom igen! Älgfärs med ris?

För en vecka sedan tillagade jag, tillsammans med mina vänner nobelmiddagen i stora hallen i stockholms konserthus.

Det vore upp till dig att visa nån form av yrkesmässig respekt. Eller åtminstone visa mig lite plus plus för en kollega i branschen!

Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 04:56.
Citera
2014-12-15, 04:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Älgfärs med ris? Du spelar tydligen i en helt annan diversion än oss andra elitkockar!

Jag må låta lite fånig, men kom igen! Älgfärs med ris?

laab elk som serveras med khao niaw eller hellre råa vitkålsblad som får fungera som tachoskalen på en tacho är ju inte alls dumt. Laga den mai pet bara.

EDIT: Fast när jag tänker närmare efter så kan man ju ha riset i bladet åxå.
Senast redigerad av christery 2014-12-15 kl. 04:48.
Citera
2014-12-15, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
laab elk som serveras med khao niaw eller hellre råa vitkålsblad som får fungera som tachoskalen på en tacho är ju inte alls dumt. Laga den mai pet bara.

EDIT: Fast när jag tänker närmare efter så kan man ju ha riset i bladet åxå.

Du och din evinnerliga mai pet... i maten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in