2014-12-10, 10:02
Medlem
cleanusers avatar
Hej,

Enkel frga om fonder och utdelning; om jag ger aktier i t ex H&M s fr jag ju utdelning frn dom en gng per r, i nulget 9,5 kr per aktie. Hur funkar det om jag ger en fond som innehller H&M? terinvesteras utdelningen i fonden, frsvinner den (fondbolaget tar utdelningen) eller kan jag f utdelningen kontant? Jag antar att det r frsta alternativet, men vill bara dubbelkolla.
Citera
2014-12-10, 10:07
Medlem
terinvesteras i fonden.
Citera
2014-12-10, 10:11
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Hej,

Enkel frga om fonder och utdelning; om jag ger aktier i t ex H&M s fr jag ju utdelning frn dom en gng per r, i nulget 9,5 kr per aktie. Hur funkar det om jag ger en fond som innehller H&M? terinvesteras utdelningen i fonden, frsvinner den (fondbolaget tar utdelningen) eller kan jag f utdelningen kontant? Jag antar att det r frsta alternativet, men vill bara dubbelkolla.

Normalt frsta alternativet, men tredje alternativet frekommer ocks.

Det verkar som att de flesta svenska fonder slutade ge utdelning fr ett par r sen.
Tidigare gjordes det fr att det annars skulle beskattats.
Citera
2016-08-17, 15:07
Medlem
NonPlusUltras avatar
Nr kommer utdelningen? Allts fr alla utdelning vid nyr oavsett nr fonden r kpt, eller kommer utdelningen nr man gt fonden i ett r?

Jag vet om att utdelningen automatiskt anvnds till att kpa upp fler andelar.
Citera
2016-08-28, 10:58
Medlem
cleanusers avatar
De flesta svenska bolag delar ut en gng per r, traditionellt under vren.
Citera
2016-09-08, 02:20
Medlem
terinvestera aldrig i samma fond elle aktie med pengarna som du tjnat placera ut 20-35% av vinsten i olika fonder resten tar du ut.
Citera
2016-09-08, 06:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
terinvestera aldrig i samma fond elle aktie med pengarna som du tjnat placera ut 20-35% av vinsten i olika fonder resten tar du ut.
Man gr miste om rnta p rntaeffekten om man lyder ditt "rd". Vad ska TS gra med de uttagna pengarna?

Givetvis kan man sprida utdelningar genom att kpa lite mer i alla sina innehav och inte bara det som delat ut men det r inte ndvndigt. De allra flesta fonder terinvesterar nd per automatik i sig sjlva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in