Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-10, 10:02
Medlem
cleanusers avatar
Hej,

Enkel fråga om fonder och utdelning; om jag äger aktier i t ex H&M så får jag ju utdelning från dom en gång per år, i nuläget 9,5 kr per aktie. Hur funkar det om jag äger en fond som innehåller H&M? Återinvesteras utdelningen i fonden, försvinner den (fondbolaget tar utdelningen) eller kan jag få utdelningen kontant? Jag antar att det är första alternativet, men vill bara dubbelkolla.
Citera
2014-12-10, 10:07
Medlem
Återinvesteras i fonden.
Citera
2014-12-10, 10:11
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Hej,

Enkel fråga om fonder och utdelning; om jag äger aktier i t ex H&M så får jag ju utdelning från dom en gång per år, i nuläget 9,5 kr per aktie. Hur funkar det om jag äger en fond som innehåller H&M? Återinvesteras utdelningen i fonden, försvinner den (fondbolaget tar utdelningen) eller kan jag få utdelningen kontant? Jag antar att det är första alternativet, men vill bara dubbelkolla.

Normalt första alternativet, men tredje alternativet förekommer också.

Det verkar som att de flesta svenska fonder slutade ge utdelning för ett par år sen.
Tidigare gjordes det för att det annars skulle beskattats.
Citera
2016-08-17, 15:07
Medlem
NonPlusUltras avatar
När kommer utdelningen? Alltså får alla utdelning vid nyår oavsett när fonden är köpt, eller kommer utdelningen när man ägt fonden i ett år?

Jag vet om att utdelningen automatiskt används till att köpa upp fler andelar.
Citera
2016-08-28, 10:58
Medlem
cleanusers avatar
De flesta svenska bolag delar ut en gång per år, traditionellt under våren.
Citera
2016-09-08, 02:20
Medlem
Återinvestera aldrig i samma fond elle aktie med pengarna som du tjänat placera ut 20-35% av vinsten i olika fonder resten tar du ut.
Citera
2016-09-08, 06:56
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
Återinvestera aldrig i samma fond elle aktie med pengarna som du tjänat placera ut 20-35% av vinsten i olika fonder resten tar du ut.
Man går miste om ränta på räntaeffekten om man lyder ditt "råd". Vad ska TS göra med de uttagna pengarna?

Givetvis kan man sprida utdelningar genom att köpa lite mer i alla sina innehav och inte bara det som delat ut men det är inte nödvändigt. De allra flesta fonder återinvesterar ändå per automatik i sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in