Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-17, 11:00
  #7441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag förstår inte hur han kan beskrivas som smart, spåndum
passar bättre.

Han vill få polis att tro att frun tar en promenad med barnet i
stenbrottet när det är totalt becksvart ute.

Han förfalskar fruns namnteckning på livförsäkringar.
Har för mig att han förfalskade resultat från högskoleprovet
samt IQ test.

Gör han någonting rätt över huvud taget, nä som tur är gör han inte det.

Eftersom hustrun beskrivs som "intellligent" blir det ännu mer ofattbart att hon ville vara tillsammans - och skaffa barn - med någon som är både ful och dum i huvudet.

Han saknade gott omdöme. Uppenbarligen även hon.. Sen spelar det ingen roll att hon studerade på hög nivå.
Citera
2015-09-18, 06:49
  #7442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eftersom hustrun beskrivs som "intellligent" blir det ännu mer ofattbart att hon ville vara tillsammans - och skaffa barn - med någon som är både ful och dum i huvudet.

Han saknade gott omdöme. Uppenbarligen även hon.. Sen spelar det ingen roll att hon studerade på hög nivå.

Förmågan att lära, läsa in har inte med intelligens att göra.

Med facit i hand kan man inte påstå att det va smart att bli
med barn för att som det ser ut låsa fast honom i förhållandet.

Hon måste rimligtvis missat att han är komplett galen.
Citera
2015-10-13, 09:37
  #7443
Medlem
Citat:
Runnemark dömdes i både tingsrätt och hovrätt för morden natten mellan den 9 och 10 december 2014.

Citat:
Jonas Runnemark som dömdes till livstids fängelse för morden på sin fru och dotter i Dalby stenbrott måste avtjäna livstids fängelse. Högsta domstolen tar inte upp hans överklagande, skriver Sydsvenskan.

http://www.expressen.se/kvallsposten...as-inte-av-hd/
__________________
Senast redigerad av jongari 2015-10-13 kl. 09:48.
Citera
2015-10-16, 23:20
  #7444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten...as-inte-av-hd/

Men det va väl tråkigt
Citera
2015-11-24, 07:40
  #7445
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jonas mördade sin familj – kan få arvet
Anhöriga till Emma Runnemark är förtvivlade.
Dubbelmördaren Jonas Runnemark, 31, kommer, enligt dem, att indirekt kunna komma över arvet från hustrun och dottern han mördat.
– Det här är moraliskt förkastligt. Lagen måste ändras, säger Lina Svensson, syster till Emma Runnemark till Kvällsposten
[...]
Tidpunkten för när Emma Runnemark avled och när dottern dog har nämligen skapat en känslomässigt svår och smärtsam situation för Emma Runnemarks familj.
"Min syster avled först, några minuter senare avled min systerdotter som då var blott nio månader gammal. Min systerdotter ärver min syster, eftersom hon avled sist. Alla tillgångar finns i teorin nu hos min systerdotter, just på grund av att hon avled sist, oavsett om det rör sig om minuter eller dagar", skriver Lina Svensson.

Om dottern avlidit först hade Emma Runnemarks familj ärvt henne, främst mamma, broder och systern Lina. Nu tillfaller i stället hälften av Emmas arv personer som står Jonas Runnemark nära bland annat hans pappa.
I sitt brev till Kvällsposten beskriver Lina Svensson vilken konsekvens detta får, att dubbelmördarens pappa planerar att använda arvet efter Emma Runnemark för att betala sonens skadestånd till hennes familj, sammanlagt 273 948 kronor. Skadeståndet är bland annat en ersättning för det psykiska lidande han utsatt dem för.
"XX har även tydligt uttalat att min systers tillhörigheter bör säljas för att generera så pass mycket pengar att förövaren ska kunna betala de skadestånd som Hovrätten dömt honom att betala till oss familjemedlemmar. För mig är denna inställning, samt lagstiftningens utformning, moraliskt förkastlig och rentutav äckligt motbjudande", skriver hon i brevet.

[...]
http://www.expressen.se/kvallsposten...-kan-fa-arvet/
Citera
2015-11-24, 08:02
  #7446
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
http://www.expressen.se/kvallsposten...-kan-fa-arvet/

Vilken äcklig farsa han verkar ha som har tänkt ta pengarna från släktingarna till mordoffret och betala av mördarens skulder.
Den mannen verkar då vara minst lika störd som sin son, hade han haft nån som helst stake så hade han avsagt sig arvet och låtit detta gå till offrets familj samtidigt som han låtit sin son fixa fram skadeståndspengarna på egen hand.
Han beter sig precis som Hagamannens farsa, pissar på offren.
Citera
2015-11-24, 08:21
  #7447
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
http://www.expressen.se/kvallsposten...-kan-fa-arvet/

Jag undrar om det där äger sin riktighet.

Om det skulle vara så att barnet ärver sin mamma, så förefaller det märkligt att barnets farfar skulle ärva barnet. Men om detta (genom diverse spärregler som hindrar pappan (dvs, mördaren) att ärva) innebär att farfar ser till att arvet kommer tillbaka till mordoffrets familj finns det ju inget problem med detta.

Hur en livstidsdömd skall "ordna fram pengar" kan man ju fundera på.
Citera
2015-11-24, 08:39
  #7448
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag undrar om det där äger sin riktighet.

Om det skulle vara så att barnet ärver sin mamma, så förefaller det märkligt att barnets farfar skulle ärva barnet. Men om detta (genom diverse spärregler som hindrar pappan (dvs, mördaren) att ärva) innebär att farfar ser till att arvet kommer tillbaka till mordoffrets familj finns det ju inget problem med detta.

Hur en livstidsdömd skall "ordna fram pengar" kan man ju fundera på.

Men visst finns det ett problem. Da far dom ju skadestandet betalat med offrets egna medel sa att saga.
Citera
2015-11-24, 09:48
  #7449
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Men visst finns det ett problem. Da far dom ju skadestandet betalat med offrets egna medel sa att saga.

Du menar att farfar (om det nu stämmer som har skrivits) ser till att pengarna återgår till brottsoffrets familj? Det är ju (åtminstone i diskussionen) dennes arv, att disponera fritt. (Stor reservation dock, för att uppgiften stämmer).

Det här är ju knepiga grejor, till att börja med, och om det äger sin riktighet att arvsrätten går den här (i mitt tycke udda) vägen, så återstår ju bara frågan om vad som skall hända med pengarna.

Farfar är ju, sas, inte skyldig till någonting, och om arvet (som farfar möjligtvis kommer att få, jag är inte säker på att arvsrätten går rakt igenom i detta fall) går till skadeståndet (som sonen skall utge) må det ju vara en fråga för den familjen.

Visst kan man tänka sig att farfar avstår arvet, men vart det då går vet ju inte jag. Går det inte via farfar och sonens skadeståndet till brottsoffret är det ju ännu värre.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2015-11-24 kl. 09:50.
Citera
2015-11-24, 11:18
  #7450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar att farfar (om det nu stämmer som har skrivits) ser till att pengarna återgår till brottsoffrets familj? Det är ju (åtminstone i diskussionen) dennes arv, att disponera fritt. (Stor reservation dock, för att uppgiften stämmer).

Det här är ju knepiga grejor, till att börja med, och om det äger sin riktighet att arvsrätten går den här (i mitt tycke udda) vägen, så återstår ju bara frågan om vad som skall hända med pengarna.

Farfar är ju, sas, inte skyldig till någonting, och om arvet (som farfar möjligtvis kommer att få, jag är inte säker på att arvsrätten går rakt igenom i detta fall) går till skadeståndet (som sonen skall utge) må det ju vara en fråga för den familjen.

Visst kan man tänka sig att farfar avstår arvet, men vart det då går vet ju inte jag. Går det inte via farfar och sonens skadeståndet till brottsoffret är det ju ännu värre.

Du har rätt i att det är knepiga grejer, men detta är en sak där förövarens familj inte har någon moralisk rätt till pengarna och de borde ta ansvar för att inte plåga brottsoffrets familj mer än vad deras son redan gjort. Men min tanke är att eftersom Jonas inte hade giftorättsgods, så blir saken extra vidrig. Men pengar är för vissa personer en drivkraft som är starkare än någon annan drift. En inställning de har sedan barndomen. Men att motivet till detta mord är pengar blir ju klargjort än en gång.

Sen så är inte juridiken så enkel att man bara gör en bouppteckning där ett barnbarn ärver sin mor, och att en farföräldrar får ett arv som barnets far inte kan få eftersom han är en mördare. Som mördat sitt eget barn. Det är någon här som behöver juridisk hjälp, och det är boutredningsmannen!

Det blir alltid fel när djävulen läser lagen eller bibeln…

Visst kan de ha laglig rätt till pengarna eftersom lagstiftaren inte förutsett att det kommer finnas i Sverige, en pappa som ser på sin egen dotters skalle som ett ägg som skall knäckas. Min tanke är att lagen beträffande arvsrätt efter mor och barn handlar om olyckor! Det är de fall som anges som exempel om arvsrätt i läroböckerna, olyckor och utomstående som orsakar dödsfallen. Som att ambulanspersonal talar om vem som dog först för att utreda vem som ärver vem. I detta fall är det ju så att barnet dog efter mamman och då hade saken varit självklar om det rört sig om en bilolycka.

Men nu är det ingen olycka! Det är ett planerat mord.

Det finns olika sätt att tänka när man diskuterar juridisk tillämpning av lag, och tack och lov så kan detta tas inför domstol, för en prövning.

Då Jonas Runnemark planerade brottet så ser jag ingen möjlighet att barnet hade överlevt oavsett om barnet dog före sin mamma eller efter. Döden var målet för hans illgärning, och då anser jag inte att teknikaliteten att dottern överlevde mamman spelar roll. Med krossade huvuden är det bara en tillfällighet vem som slutade andas först eller sist. Jonas Runnermarks uppsåt var att döda och med de skador mor och barn tillfogades var de döda innan de slutade andas, enligt min syn på saken.

Eftersom Jonas inte är död, men inte kan få ut något arv efter dottern, borde saken upphöra där. Det vore ju märkligt att den som förverkat sin arvsrätt, har rätt genom extensiv tolkning av lag, där lagen ska tolkas till mördarens fördel. Jag kan inte se den tolkningen Jonas Runnermarks familj gör. Det blir inte logisk, att en person som inte äger eller kan äga något genom arv kan bli ett led i en arvskedja.

Jonas Runnermark lever och kan inte få något arv, och då borde saken vara att det slutar där. För Jonas lever…

Man kan ju inte tillämpa lagen som om Jonas också vore död.
__________________
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-24 kl. 11:20.
Citera
2015-11-24, 12:39
  #7451
Medlem
Citat:
Jonas Runnemark mördade sin hustru Emma Runnemark och parets gemensamma dotter.
Nu är Emmas familj förtvivlade, enligt dem kommer Jonas Runnemark indirekt kunna komma över arvet från hustrun och dottern han mördat.
I ett brev beskriver systern Lina Svensson sin oro och ilska.

http://www.expressen.se/kvallsposten...tt-oppet-brev/




Citat:
Sven-Erik Alhem tidigare överåklagare och numera bland annat ordförande i Brottsofferjourer Sverige reagerar kraftigt efter att ha läst Lina Svenssons brev.
– Jag upplever det här som en högst förståelig reaktion från de anhöriga på de mördades sida, säger han.
Men han påpekar också att pappan är helt oskyldig till det brott som sonen begått.
– Han har ingen skuld i det som Jonas Runnemark gjort. Men har en juridisk rätt att hävda sin arvsrätt, säger Sven-Erik Alhem.
Samtidigt ser han också ett moraliskt problem.

http://www.expressen.se/kvallsposten...anns-konstigt/
Citera
2015-11-24, 13:27
  #7452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten...tt-oppet-brev/

http://www.expressen.se/kvallsposten...anns-konstigt/

Är Erik Ahlem, också "expert" på arvsrätt?

Eftersom inte jag tycker det samma, brottsoffrets familj har en annan uppfattning och det är tvistigt om rätten i nästa led att ta ett arv finns kvar, när en person som Jonas Runnermark själv inte är död, är saken av intresse. Det är ju inte så som vi nu får höra talas om att man brukar tillämpa arvsrätten.

Kärnan i detta fall är att Jonas lever, och reglerna om att träda i stället gäller när någon är död eller avsäger sig arvet. Men Jonas har ingen arvsrätt och kan därför inte avsäga sig arvet till förmån för en annan. Det borde ta stopp där.

Jag skulle ta upp frågan om det lilla barnet var vid liv har en betydelse arvsrättsligt till förmån för en mördare, när barnet är döende efter dödligt våld med avsikt att döda. När det inte råder tvivel om att barnet kommer säkerligen att dö av det dödliga våldet.

Det är ingen självklarhet att rätten till arv finns kvar och frågeställningen borde lösas av domstolarna och inte av random tyckare i media. Media ringer alltid upp en villig "expert" som uttalar sig, utan att vara insatta i fallets alla detaljer. Det finns ingen rättspraxis då fallet är unikt i sin ondska, och det fräcka efterspelet från mördarens och hans familj. Det är ju alltid något som skiljer det specifika fallet från ett annat fall som "experterna" hört talas om, och uttalar sig så säkert om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback