2015-05-22, 11:05
Medlem
notabenes avatar
Ur förundersökningen och Emmas dagbok:
7/7 2012 "du är inte lycklig" "att jag måste sköta mig för att du ska vilja vara kvar hos mig" "Du har smidigt dina egna planer medan jag har smidigt våra hur ska jag kunna lita på dig hädanefter" Hon skriver också något om en reservplan som inte finns citerat. Njurformad svart sten i Emmas hjärta "sedan du sa att du ville skiljas".
Gissar att de planer han smitt handlar om att han signat sig för sin andra mission i Afghanistan som han åker iväg på i november 2012 och kommer hem från strax innan sommaren 2013.
I december 2012 får Emma missfall i v 14 vilket är ett förhållandevis sent missfall. Vanligast får man sk tidiga missfall, innan v 12, som beror på att kroppen stöter bort ett foster som är skadat eller inte utvecklas som det ska.
Det framgår inte av förundersökningen (vad jag kunnat se i af) när i december missfallet inträffar men om vi leker med tanken på 15/12 och räknar 14 veckor bakåt i tiden då hamnar vi i början av september som då är "barnproduktionsdatum".
I början av juli 2012 är skilsmässa på gång och Emma undrar om hon någonsin ska kunna lita på honom igen och i början av september samma år gör de barn?
Får en känsla av att hon mycket mer än han ville föra förhållandet vidare. Inte för att det på ett endaste sätt rättfärdigar hans handlingar - det han gjort är så vidrigt att jag hoppas att allt som står i bibeln är sant och det finns ett helvete där han får brinna för evigt!
Citera
2015-05-22, 11:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Axmyr är i fängelse på livstid, efter att mördat en styvson till en socialdemokratisk minister. Då kommer man inte ut!
Jag tror uppriktigt sagt inte att det har spelat den bittersta roll för Axmyr under det här århundradet. Däremot har han konsekvent betett sig som skit i fängelset. Någon som begår ett dubbelmord och beter sig som Axmyr kan nog få sitta lika länge.
Citera
2015-05-22, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag rättade mitt inlägg då jag glömde "innan" i förbifarten.

Det förstod jag. Vill man förstå varför så inte gjordes så har jag tagit upp det här
(FB) Misstänkt mord utanför Lund - Mor och baby hittade döda i stenbrott
Citera
2015-05-22, 11:15
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
"efter dessa tvångstankars genomförande"
Du tänkte nog lite galet?
Det finns ett "ärr" i ett staket med en kula i.

Men för att spekulera lite så tror jag att J kanske försökte komma till rätta med sina tidigare tvångstankar genom att läsa kursen "Neuropsykologi"?
J söker inte hjälp, han löser problem själv.

Möjligt, men det inbegriper även den personlighetsstörning jag är säker på att han lider av. Psykopati (anti-social personlighetsstörning).
Liksom Aspergers, tvångstankar, ADHD, ADD, tvångssyndrom m fl. Ur dessa blandar han friskt.
Tvångstankar brukar motsvara det motsatta i ens tänk och känsla. Om man inte söker vård är det vanligare att ta sitt liv för att bli kvitt outhärdligheten tankarna frammanar. Hela ens existens handlar om att hålla sig så långt borta det bara går från tankarnas genomförande.

Jonas hade snarare försökt ta sig in i ambulansen och skrikit - Säg att det inte är sant! Hjälp! mm.
En genuin förtvivlan om tvångstankarna hade segrat.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2015-05-22 kl. 11:22.
Citera
2015-05-22, 11:34
Bannlyst
Citat:
Möjligt, men det inbegriper även den personlighetsstörning jag är säker på att han lider av. Psykopati (anti-social personlighetsstörning).
Liksom Aspergers, tvångstankar, ADHD, ADD, tvångssyndrom m fl. Ur dessa blandar han friskt.
Tvångstankar brukar motsvara det motsatta i ens tänk och känsla. Om man inte söker vård är det vanligare att ta sitt liv för att bli kvitt outhärdligheten tankarna frammanar. Hela ens existens handlar om att hålla sig så långt borta det bara går från tankarnas genomförande.

Jonas hade snarare försökt ta sig in i ambulansen och skrikit - Säg att det inte är sant! Hjälp! mm.
En genuin förtvivlan om tvångstankarna hade segrat.

Fast då sätter du en "säker" diagnos som inte alls stämmer med RPU och med all säkerhet inte med RR. Jag har fått reda på att det finns ganska omfattande praktiska tester som görs under RPUn som är näst intill omöjliga att lura.

Den ganska långa tiden RPU pågår handlar också om att se hur personen reagerar på olika medicinering och icke-medicinering. Placebos osv.
En del beskriver RPU som händelselös och helt utan mening men det är för att man inte vet att de praktiska medicinska proven är de ovetande om.

Nu har man fastställt psykisk sjukdom och att de skulle ligga inom din "säkra" diagnos blir liksom lite ovetenskapligt.

Men...
Helt i linje för det egna föraktet.
Att hitta ett brott att förakta och hata eller hitta en eller ett par motsägelser i ett konceptförhör är ingen konst. Själv tycker jag det är en konst men bättre att förklara Js gärning för tex. anhöriga som läser tråden.

Vad tror du själv om förklaringen att han faktiskt hade de efterlevande i åtanke om försäkring?
Tror du J försökte självmedicinera genom att läsa "Neuropsykologi"?

Är inte det mer J om du ser till hur han själv och andra beskriver J? Eller för all del RPU/RR?
Citera
2015-05-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror uppriktigt sagt inte att det har spelat den bittersta roll för Axmyr under det här århundradet. Däremot har han konsekvent betett sig som skit i fängelset. Någon som begår ett dubbelmord och beter sig som Axmyr kan nog få sitta lika länge.

Du har rätt. Jag passerade en gräns för vad man kan skoja om. Förlåt. I vilket fall som helst så tror jag att en person som Axmyr är nu så hemma i fängelset att han inte skulle trivas någon annanstans.

Med tanke på de personer som fått livstidsstraff på senare år, så kommer livstid vara livstid för många av dem. Det är en intressant diskussion, för folk tror fortfarande att folk får korta straff i Sverige och att livstid inte existerar i praktiken.
Citera
2015-05-22, 11:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Fast då sätter du en "säker" diagnos som inte alls stämmer med RPU och med all säkerhet inte med RR. Jag har fått reda på att det finns ganska omfattande praktiska tester som görs under RPUn som är näst intill omöjliga att lura.

Den ganska långa tiden RPU pågår handlar också om att se hur personen reagerar på olika medicinering och icke-medicinering. Placebos osv.
En del beskriver RPU som händelselös och helt utan mening men det är för att man inte vet att de praktiska medicinska proven är de ovetande om.

Nu har man fastställt psykisk sjukdomoch att de skulle ligga inom din "säkra" diagnos blir liksom lite ovetenskapligt.

Men...
Helt i linje för det egna föraktet.
Att hitta ett brott att förakta och hata eller hitta en eller ett par motsägelser i ett konceptförhör är ingen konst. Själv tycker jag det är en konst men bättre att förklara Js gärning för tex. anhöriga som läser tråden.

Vad tror du själv om förklaringen att han faktiskt hade de efterlevande i åtanke om försäkring?

Är inte det mer J om du ser till hur han själv och andra beskriver J? Eller för all del RPU/RR?

Du menar väl psykisk störning?
Citera
2015-05-22, 11:42
Bannlyst
Citat:
Du menar väl psykisk störning?

Såklart. Passa också gärna på att svara på min fråga i inlägget.
Citera
2015-05-22, 11:44
Medlem
Citat:

Man självmedicinerar inte om man utbildar sig i något ämne. Däremot kan man lära sig om saker som man kanske tror att man lider av. Självmedicinerar är något HEEEELT annat.
Citera
2015-05-22, 11:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag hade önskat att Emma hade dokumenterat mer och gett oss en bild av hans "olycka", planering mm. Deras liv, innanför de fyra väggarna.

Signalerna – Är din partner en vardagspsykopat?

http://mabra.com/varningssignalerna-...rdagspsykopat/
Citera
2015-05-22, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man självmedicinerar inte om man utbildar sig i något ämne. Däremot kan man lära sig om saker som man kanske tror att man lider av. Självmedicinerar är något HEEEELT annat.

Ojdå, du läser inläggen noga. Då kanske du har läst men valt att inte svara på samma påstående här:
Citat:
Men för att spekulera lite så tror jag att J kanske försökte komma till rätta med sina tidigare tvångstankar genom att läsa kursen "Neuropsykologi"?
J söker inte hjälp, han löser problem själv.

Bättre så?
Citera
2015-05-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I vilket fall som helst så tror jag att en person som Axmyr är nu så hemma i fängelset att han inte skulle trivas någon annanstans.

Med tanke på de personer som fått livstidsstraff på senare år, så kommer livstid vara livstid för många av dem. Det är en intressant diskussion, för folk tror fortfarande att folk får korta straff i Sverige och att livstid inte existerar i praktiken.

Vad gäller Axmyr så är han institutoinaliserad. Han kommer inte kunna klara sig i samhället där han själv måste ta hundratals dagliga microbeslut.

Ang livstid så finns inte livstid så som det finns i många andra länder. Dvs hård livstid. Här är livstid hårda 18 år. Dvs efter 18 år kan man söka om tidsbestämt straff. Men det är inte säkert man får det. Dock är inte livstid 60 år eller livet ut. Det kan man inte döma för här i Sverige. Man kan döma livstid - men i livstidsstraffet finns också lag om att man har möjlighet att efter 18 år ansöka om tidsbestämt straff. Denna möjlighet finns ex vis inte alltid i USA där man kan döma till "life without parole".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in