2015-05-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men utvecklingen sedan dess har väl inte gått mildare bestraffning?

Det har blivit hårdare tag med strängare straff. Men det man bortser från i debatten är att brottslingarna blir värre och värre.
Citera
2015-05-22, 00:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nota Bene. Att Jonas skulle lida av just det, har vi - som mycket annat - endast Jonas ord på.

Hans obekräftade ord väger vansinnigt lätt på min våg. Om vågen öht ger utslag.

Ja även om det funnes bevis för att Emma skulle ha sagt det så väger det lätt hos mig med. Det verkar inte finnas någon egentlig motsvarighet till kvinnors "förlossningspsykos" som i regel inte heller anses som tillräcklig störning för ansvarsfrihet när de tar ihjäl sina nyfödda barn (om det är det de gör, de flesta med "förlossningspsykos" tar ju inte ihjäl sina barn. De som gör det brukar få något straffrabatt men jag har inte hört om ansvarsfrihet.
Citera
2015-05-22, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja även om det funnes bevis för att Emma skulle ha sagt det så väger det lätt hos mig med. Det verkar inte finnas någon egentlig motsvarighet till kvinnors "förlossningspsykos" som i regel inte heller anses som tillräcklig störning för ansvarsfrihet när de tar ihjäl sina nyfödda barn (om det är det de gör, de flesta med "förlossningspsykos" tar ju inte ihjäl sina barn. De som gör det brukar få något straffrabatt men jag har inte hört om ansvarsfrihet.

Det ena har inte med det andra att göra.

Min åsikt är att Jonas har någon störning, men inte den slags störning som skulle ge honom mildare straff.

Men det betyder inte att det gäller alla andra, då varje brottsling också är en individ. Det finns störningar som skulle kunna ge en gärningsman mildare straff. Men jag tror inte det är så lätt att fejka störningar som tvångstankar, och de som har dessa störningar har haft kontakt med psykvården någon gång.

Om man som Jonas ska läsa på om störningar, utan att ha just den störningen han påstår, så hade det varit smart att välja en plausibel störning som passar in i sammanhanget. Med beaktande av lagar och rättspraxis. I våra moderna tider kan pappor få det mammor får, även om en del män tycker det är befängt med pappapsykoser.

Det gäller att fejka trovärdigt, så att de som "bestämmer" ens öde går på det och inte bara advokaten som pladdrade på direkt efter illdådet, utan att tänka över allvaret i sitt case.

Det var av omedelbar glädje över att ha ett försvar, av ett dubbelmord. Ett illdåd som är svårare än "tvångstankar", då det finns en ekonomisk vinning i motivet. För i det medelbara blir resultatet att klienten inte har ett försvar.
Citera
2015-05-22, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Jag kan poängtera här att jag inte kände någon oro för att bli upptäckt”, informerar den vältalige JR rättens ledamöter. Han berättar vidare att han ringde 112: "Det samtalet har vi redan hört så jag känner inte att jag behöver gå in på det." – "Kausaliteten kanske är sömnbrist och stress." - Sedan börjar han så smått fila på formuleringarna i sin kommande dom:

"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."

Härefter övergår han till att förklara att han inte agerat för att dölja det han gjort; hade han velat försöka komma undan borde han agerat annorlunda.

Något han försummar att berätta (stress eller ofullkomlighet?), är att han ägnar förhållandevis lång tid åt att torka upp blod från soffan, golvet mm, gömmer undan allt i sopsäckar och har t.o.m. sinnesnärvaro att placera en ny matta under soffbordet. Han rengör också mycket noga den blodiga hammaren varefter han lägger tillbaka den på sin plats. - Innan han lastar in den dödligt skadade ER i sin bil drar han ur sladden till utomhusbelysningen. - Han ringer till ER när han sprungit hem för att hämta hennes bil; ER som han vet nu ligger dödligt sårad nedanför ett 10 m högt stup tillsammans med sin döende dotter. Han ser till att få med sig de stövlar plus ett par strumpor han tänkt ER ska ha haft på sig vid sin sena kvällspromenad, och han åstadkommer med sina egna fötter stövelavtryck vid platsen så att det ska se ut som att ER trampat omkring där; sedan sätter han på sig ett par träningsskor. – Således: Han vet precis vad han gör och hur han tänkt sig att sopa igen sina spår. Att ER skulle göra motstånd och kunde kämpa för sitt liv så pass mycket och länge var han dock inte förberedd på. Man kan därför säga att ER – det sista hon gör – är att se till så att JR förlorar också det sista strategispelet.

"informerar den vältalige JR rättens ledamöter"

Han beskrivs som osammanhängande och åtminstone åklagaren (och kanske domaren?) fick be J förklara & ta om vid flera tillfällen enligt liverapporteringen.
Hur kom du fram till att han var vältalig i rätten?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och man kom då efter en månad fram till att JR var SVÅRT psykiskt störd. Det hade varit intressant att ta del av underlaget för denna bedömning. - Sedan kommer RR efter ett par timmar fram till att störningen inte kan anses vara svår. - Det råder stor samstämmighet bland anhöriga, vänner och andra som har intervjuats betr. JR: Några sådana här tendenser har han aldrig någonsin visat. Detta hade ingen ens i sin vildaste fantasi trott skulle kunna hända. - Ska livförsäkringarna anses vara tungan på vågen..?

Hur många mantimmar lade RR ner på fallet då?
Hur många till behöver de lägga ner (enligt dig) om man redan gjort en utredning under mer än en månad?
Senast redigerad av inmodumanus 2015-05-22 kl. 09:12.
Citera
2015-05-22, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Intressant utvikning.
Har även för mig att hans mamma betecknade det intäffade som "orättvist". (Har ej FUP just nu)
Undrar lite vad som fick henne att välja det ordet. Orättvist mot brottsoffren, eller mot föräldraparen eller mot Jonas själv? Var händelsen orättvis eller var misstankarna riktades mot hennes son orättvisa?
Var det Jonas roll i livet som var orättvis?

Eller var det bara ett ord hon tog till i brist på bättre sätt att uttrycka förvåning, chock eller bestörtning.

Det är en intressant fundering. Om man ställer det mot just Js uppväxt och person
Så får i alla fall jag svårt att få det att gå ihop med en person som inte kan kontrollera sin ilska, snarare är han den där oförargerliga typen som inte ens går att reta sig på? Och som inte själv skulle reta sig på andra.

Så hur kunde det då gå så in i helvete snett??
RPU/RR har svaret och psykiskt sjuk är han obestridligt. Jag skulle bli enormt förvånad om det inte är just tvångstankar som ligger bakom.

Samhället bör ta sig en rejäl funderare på vad som passar J bäst straff eller vård?
Just nu är ett antal rättspsykiatriska kliniker driftsatta och vänta på att fyllas där kan Rågården och Brinkåsen nämnas.
Citera
2015-05-22, 10:11
Medlem
Att J är psykiskt störd råder det väl inget tvivel om. Enl advokaten tog RPUn 1 månad och RR träffade J 2 timmar (Expr den 18/5).

Den 16/12 befinner sig J enl FUP på rättspsyk i Växjö (felskrivning?) då ett telefonförhör om praktiska frågor genomförs.
Den 19/12 är han i vart fall på rättspsyk i Göteborg och blir där 1 månad.
Den 18/2 görs husrannsakan o man hittar då alla "undangömda" försäkringshandlingar.

J kan inte på något rimligt vis ge förklaring till de under sommaren tecknade försäkringarna. Som har en påhittad emailadress, Js telenr, 4 försäkringar är betalda 14/7, 23/7, 14/8 ej tillsammans m övriga räkningar och fr Js konto.

Må det bli fängelse o livstid. Osmakligheten i att han annars dels ärver sina offer o sen i vart fall får ut den sedan tidigare tecknade livförsäkringen på E, o kanske även någon av de andra.
Citera
2015-05-22, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
J kan inte på något rimligt vis ge förklaring till de under sommaren tecknade försäkringarna. Som har en påhittad emailadress, Js telenr, 4 försäkringar är betalda 14/7, 23/7, 14/8 ej tillsammans m övriga räkningar och fr Js konto.

Må det bli fängelse o livstid. Osmakligheten i att han annars dels ärver sina offer o sen i vart fall får ut den sedan tidigare tecknade livförsäkringen på E, o kanske även någon av de andra.

Det är lätt att tänka så. Osmakligt, beräknande och synnerligen rått.

Men...
Om du ser till Js person och hur han historiskt tänker och agerar mer för andra än sig själv, kan det inte ligga något i förklaringen att han gjorde det för de efterlevande?

Sen...
J hade två utvägar efter dessa tvångstankars genomförande och det visste han själv. Självmord eller fängelse. Det finns spår efter en kula och det finns spår i hans dator efter dessa två alternativ.

Livförsäkringrana är något han kan visa att han visste att han aldrig får ta del utav, utan mer ett spår eller rop från hans person och det kaosartade utförandet av sina tankar.

Sist...
Det finns spår efter att J försöker dölja brottet. Men här får man beakta i vilken ordning han vidtagit förberedelser efter brottet. Kronologiskt blir det: Förbereda självmord, Förbereda fängelse, Dölja brott. Alla tre lämnade öppna och spårbara.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-05-22 kl. 10:43.
Citera
2015-05-22, 10:44
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Att J är psykiskt störd råder det väl inget tvivel om. Enl advokaten tog RPUn 1 månad och RR träffade J 2 timmar (Expr den 18/5).

Den 16/12 befinner sig J enl FUP på rättspsyk i Växjö (felskrivning?) då ett telefonförhör om praktiska frågor genomförs.
Den 19/12 är han i vart fall på rättspsyk i Göteborg och blir där 1 månad.
Växjö är en högsäkerhetsanstalt, det var därför han vistades just där. Rättspsyk i Göteborg avser det statliga rättsmedicinalverket, det är där man gör RPU. Det finns ett sådant verk i Stockholm också vet jag, möjligtvis finns det ett till i Sverige eller så är det de två som finns.
Citera
2015-05-22, 10:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Det är lätt att tänka så. Osmakligt, beräknande och synnerligen rått.

Men...
Om du ser till Js person och hur han historiskt tänker och agerar mer för andra än sig själv, kan det inte ligga något i förklaringen att han gjorde det för de efterlevande?

Sen...
J hade två utvägar efter dessa tvångstankars genomförande och det visste han själv. Självmord eller fängelse. Det finns spår efter en kula och det finns spår i hans dator efter dessa två alternativ.

Livförsäkringrana är något han kan visa att han visste att han aldrig får ta del utav, utan mer ett spår eller rop från hans person och det kaosartade utförandet av sina tankar.

Sist...
Det finns spår efter att J försöker dölja brottet. Men här får man beakta i vilken ordning han vidtagit förberedelser efter brottet. Kronologiskt blir det: Förbereda självmord, Förbereda fängelse, Dölja brott. Alla tre lämnade öppna och spårbara.

3 utvägar! Sökt vård innan! Fullt behandlingsbart. Vilket han borde känna till då han läst i ämnet.
Tyvärr finns säkerligen inte ett enda ärr eller skråma på kroppen som talar för att Jonas försökt ta livet av sig, ens i tanken.
Citera
2015-05-22, 10:50
Medlem
Det vet jag, jag tänkte mer på att Göteborgsteamet inte visste om alla nytagna försäkringar då det uppdagades den 18/2. RPUn görs bara i Stockholm o Göteborg. Enl RMVs sida ska en RPU av häktad person göras inom 4 veckor. Ohäktad person får utredas under 6 veckor. Men det kanske finns undantag.
Citera
2015-05-22, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
3 utvägar! Sökt vård! Fullt behandlingsbart.
Tyvärr finns säkerligen inte ett enda ärr eller skråma på kroppen som talar för att Jonas försökt ta livet av sig, ens i tanken.

"efter dessa tvångstankars genomförande"
Du tänkte nog lite galet?
Det finns ett "ärr" i ett staket med en kula i.

Men för att spekulera lite så tror jag att J kanske försökte komma till rätta med sina tidigare tvångstankar genom att läsa kursen "Neuropsykologi"?
J söker inte hjälp, han löser problem själv.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-05-22 kl. 10:54.
Citera
2015-05-22, 11:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
"efter dessa tvångstankars genomförande"
Du tänkte nog lite galet?
Det finns ett "ärr" i ett staket med en kula i.

Men för att spekulera lite så tror jag att J kanske försökte komma till rätta med sina tidigare tvångstankar genom att läsa kursen "Neuropsykologi"?
J söker inte hjälp, han löser problem själv.

Jag rättade mitt inlägg då jag glömde "innan" i förbifarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in