2015-05-16, 22:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu hänger jag inte med. Jag utgår ifrån att barnet inte ägde något, och om Emma dog före barnet så ärver barnet i och för sig, men Jonas kan inte ärva någon av dem, eftersom han mördat dem.

Eftersom Jonas lever och inte har arvsrätt så blir det inget arv till hans föräldrar. Jag kan inte se istadarätt i den här situationen.

Det finns rätt för en person att ärva i sin avlidna förälders ställe. Men gäller det i uppåtstigande led? När den som skulle ha fårtt arvet lever, men inte är arvsberättigad efter att ha mördat den han skulle ha ärvt?
Nej, det handlar inte om istadarätt. Det handlar om att ÄB 2:3 uttryckligen ger far- och morföräldrar arvsrätt. Primär arvsrätt, inte istadarätt:
Citat:
Ursprungligen postat av ÄB 2:3, 1 st
Lever inte arvlåtarens föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar, tar farföräldrar och morföräldrar arvet. Var och en ärver lika lott.
Och enligt ÄB 15:4 ska ju, som XeniaOnatopp påpekade, JR betraktas som avliden före ER i det här arvskiftet.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-05-16 kl. 22:58.
Citera
2015-05-16, 22:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vid bodelning av dödsboet pratas aldrig om klockslag, bara datum. Ang att E dog först så det kanske inte är glasklart...

Men vad fan, JR jobbar ju på att få bli dömd till fängelse för de två morden, då kommer ju aldrig någon arvsrätt att tillfalla honom.

Vad är det som diskuteras egentligen?

Arvsrätt eller mord?
Citera
2015-05-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det gör h*n inte. En utebliven utgift ger exakt samma effekt som en intäkt på motsvarande belopp i resultaträkningen.

Nu finns det ju inga specifika "infrysta-pengarkonton" så det stämmer inte det du säger.

Man gör inga fiktiva bokslut där man beräknar sånt som man eventuellt sluppit betala ut. Ingenting förändras förrän du betalar ut pengarna.

Varför skulle bolaget vilja lägga det i RR? Visst bolagsskatten är "billig" i Sverige men varför beskattas 2 ggr för "samma" pengar? En gång när du får in pengarna = intäkt som beskattas (vid vinst). Sen ska du lägga in dem som intäkt igen när du "slipper" betala ut en försäkring". = beskattning. Sen ska du dessutom öka aktieutdelningen eftersom intäkterna ökat med 6 millar eller vad det nu är.

Näe.. Så fungerar det inte. Det faller på sin egna orimlighet.

Den enda siffra som förändra bokslutet i detta fall är intäkten försäkringsbolaget haft för livförsäkringen.

Inget upplupet, ingen post där du beräkna alla försäkringspengar bolaget inte behövt betala ut pengar. Det kan aldrig bli en intäkt, så enkelt är det!
Senast redigerad av FYRB 2015-05-16 kl. 23:14.
Citera
2015-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu hänger jag inte med. Jag utgår ifrån att barnet inte ägde något, och om Emma dog före barnet så ärver barnet i och för sig, men Jonas kan inte ärva någon av dem, eftersom han mördat dem.

Eftersom Jonas lever och inte har arvsrätt så blir det inget arv till hans föräldrar. Jag kan inte se istadarätt i den här situationen.

Det finns rätt för en person att ärva i sin avlidna förälders ställe. Men gäller det i uppåtstigande led? När den som skulle ha fått arvet lever, men inte är arvsberättigad efter att ha mördat den han skulle ha ärvt?

Något säger mig att du har rätt.. Jag tänker på att monstret har arvsrätt efter sina föräldrar. På så sätt skulle han, teoretiskt kunna få tillbaka arvet efter dottern.

Mycket intressan situation faktiskt. Inte helt solklar, så att säga.
Citera
2015-05-16, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, JR jobbar ju på att få bli dömd till fängelse för de två morden, då kommer ju aldrig någon arvsrätt att tillfalla honom.

Vad är det som diskuteras egentligen?

Arvsrätt eller mord?

Arvsrätten kan vara rätt intressant för att förstå motivet till ett mord. Min tanke var om mordet på barnet motiverades av att hon skulle elimineras som bröstarvinge. Nu jobbar Jonas på att blir dömd till fängelse, men från början jobbade han hårt på att bli bedömd som psykiskt sjuk och därmed inte bli dömd till fängelse.
Citera
2015-05-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Arvsrätten kan vara rätt intressant för att förstå motivet till ett mord. Min tanke var om mordet på barnet motiverades av att hon skulle elimineras som bröstarvinge. Nu jobbar Jonas på att blir dömd till fängelse, men från början jobbade han hårt på att bli bedömd som psykiskt sjuk och därmed inte bli dömd till fängelse.

Vilken jäkla soppa..

Börjar lida med advokaten faktiskt.
Citera
2015-05-16, 23:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:

JR är bedömd som galen av två instanser, den ena ville ge honom fängelsförbud men den andra ansåg att han var sjuk i huvudet men inte värre än att ha kunde avtjäna fängelsestraff men poängen är att båda anser att han inte är normal i skallen.

Den här diskussionen om arvsrätt är helt och hållet konstig, JR jobbar ju aktivt på att inte få ärva.

Han är kort sagt inte helt stabil i skallen och domstolen har fått en delikat uppgift att hantera, en sjuk människa vill bli dömd till fängelse, verkar bekant på något vis.
Citera
2015-05-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jag tror inte att han faktiskt tänkte börja på läkarutbildningen. Där skulle hans bristande empatiska förmåga direkt genomskådats.

Vad har läkarlinjen som inte vänner, släkt eller militären/psykologtester som inte släkt och vänner har?

Varför skulle just dom upptäcka det?

Jag tror en psykopat skulle kunna bli en ypperlig läkare. De ska inte visa känslor, de ska bota folk.

Sen tro inte jag heller monstret skulle påbörja den utbildningen. Skulle han, mot förmodan göra det skulle han aldrig slutföra den. Hans studiehistoria spretar som en gammal pinnkam. Han har aldrig avslutat någon utbildning alls.

Det är bara ett jäkla skrytande med 2.0 HP, IQ 130. Kommit in på läkarlinjen. Finns det bevis på allt skryt? Inte vad jag sett, allt kommer från något monstret sagt till ngn släkt/vän/arbetskamrat.[/quote]

Att vara läkare är en stor skillnad mot - att som Jonas - laga en bil som kommer in i skadat skick.

En människa är mer komplicerad helt enkelt. Du måste skapa ett förtroende läkare - patient, ställa rätt frågor, tolka svaren, gå vidare med följdfrågor, skaffa information och förstå patientens situation samt verklighet.

Nej, jag har inte sett någon dokumentation på vare sig MENSA, högskoleprovet eller antagning till läkarlinjen. Men han vill gärna framställa sig som intelligent, det har däremot framgått tydligt. Och uppenbart lyckats med.

Även om han nu skulle ha 2.0 i Högskoleprovet så är det ingen garanti att bli antagen till läkarlinjen, dessutom har dom - så vitt jag vet - intervjuer.
Citera
2015-05-16, 23:26
Bannlyst
Citat:

Först spela sjuk och få till en APS för att komma åt försäkringspengarna, sen mot slutet
vilja bli friskförklarad och tappa alla miljoner som han nästan spelat ihop . . .

Varför? Kan du svara på det.

Mitt svar blir tyvärr det gamla vanliga och tråkiga, ingen kioskvältrare här inte,
karln är psykiskt störd!
Citera
2015-05-16, 23:28
Medlem
[/quote]Att vara läkare är en stor skillnad mot - att som Jonas - laga en bil som kommer in i skadat skick.

En människa är mer komplicerad helt enkelt. Du måste skapa ett förtroende läkare - patient, ställa rätt frågor, tolka svaren, gå vidare med följdfrågor, skaffa information och förstå patientens situation samt verklighet.

Nej, jag har inte sett någon dokumentation på vare sig MENSA, högskoleprovet eller antagning till läkarlinjen. Men han vill gärna framställa sig som intelligent, det har däremot framgått tydligt. Och uppenbart lyckats med.

Även om han nu skulle ha 2.0 i Högskoleprovet så är det ingen garanti att bli antagen till läkarlinjen, dessutom har dom - så vitt jag vet - intervjuer.[/quote]

Väldigt stor skillnad för oss "normalstörda". Håller med!

Både du och jag vet att det finns massor av läkare som inte har de egenskaper du efterfrågar, sorgligt nog.

Det mesta av läkaryrket handlar om att tolka provsvar, bota sjukdomar och behandlingar. Det behöver man inte ha något känsloliv för att göra. Det är ju inte vidare personligt eller?

Man får inte glömma att monstret levt ett ganska "normalt liv" där ingen riktigt fattat vilka problem han har förrän iom mordet.

Inga psykologitester har indikerat på att något skulle kunna vara fel. Så, visst skulle han kunna manipulera antagningtesterna också. Det är min övertygelse.

Vore intressant att se bevis på HP mm.
Senast redigerad av FYRB 2015-05-16 kl. 23:36.
Citera
2015-05-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Först spela sjuk och få till en APS för att komma åt försäkringspengarna, sen mot slutet
vilja bli friskförklarad och tappa alla miljoner som han nästan spelat ihop . . .

Varför? Kan du svara på det.

Mitt svar blir tyvärr det gamla vanliga och tråkiga, ingen kioskvältrare här inte,
karln är psykiskt störd!

Minst sagt störd.

Kan det vara så att han:

1, Försökte spela psykiskt störd av div skäl.

2, När det inte funkade så vill han erkänna och samarbeta för han tror han ska få straffrabatt.

Nu vet vi ju att svenska rättsystemet inte funkar så men monstret kanske sett för många dåliga USA filmer och agerar utifrån det?
Citera
2015-05-16, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
JR är bedömd som galen av två instanser, den ena ville ge honom fängelsförbud men den andra ansåg att han var sjuk i huvudet men inte värre än att ha kunde avtjäna fängelsestraff men poängen är att båda anser att han inte är normal i skallen.

Den här diskussionen om arvsrätt är helt och hållet konstig, JR jobbar ju aktivt på att inte få ärva.

Han är kort sagt inte helt stabil i skallen och domstolen har fått en delikat uppgift att hantera, en sjuk människa vill bli dömd till fängelse, verkar bekant på något vis.

Tja vem vet vad som rör sig i hans skalle. Hittills har ingen kunnat förutsäga hans intentioner och handlingar, så vi får väl vänta och se vad detta är. Det kommer förmodligen bli en process som fortsätter åtminstone upp i HovR. Få se om han håller fast vid den inställningen hela vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in