Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-17, 21:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Skickade just iväg ett långt inlägg som försvann

Sloke, Emmas hund bet tillbaka så kraftigt att han fick söka vård för skadan. Inte något bett från en överraskad hund, eller en markering. Han bet ett djur. Säger allt. JR gjorde skillnad på hundarna. Orm, hans hund fick följa med och "leta".

Hoppas de har det bättre nu.
Såg när Djurambulansen på programmet "Djurambulansen" var och hämtade dem. Sloke höll sig på avstånd medan Orm hattade nervöst kring teamet. Vem vet vad de fick vara med om om dagarna?
Kanske undvek Sloke JR, medan Orm var underlägsen och fjäskande?
Dock finns vittnesmål om deras glädje vid besök, så fel var det ju inte på dem i den bemärkelsen.

En annan tanke..

JR puttade utan anledning en kille i poolen. Den historien hade jag velat veta mer om. Det verkar iaf inte som om att det var läge för putt, en uppsluppen och busig situation, utan mer som en blixt från en klarblå himmel.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2015-05-17 kl. 22:00.
Citera
2015-05-17, 21:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag skulle driva saken om om att båda offrens liv var över när deras skallar krossades, och att det går inte med säkerhet att fastställa vems liv som slutade först, då livet upphörde för dem båda direkt efter att Jonas slog sönder deras huvuden och hjärnor, just på grund av skadorna. Det finns praxis på att när någon lever med är död då hjärnan är död.
Det hjälper inte. Om det är oklart vem som har dött först, presumerar svensk rätt att de har dött i åldersordning - den äldste först och den yngste sist.
Citera
2015-05-17, 21:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
IQ 130
Nej, kring 130 .. ingen exakt angivelse vad jag se..

Eller var hittar du den exakta angivelsen?

Intyg från Mensa hade han ju - och därmed minst 131, eftersom du skall ha över 130 för medlemskap.

Sid 20 Aktbil 86

Kjell tillade att Jonas vid något tillfälle gjorde intelligenstesterna för Mensa och då
fick ett resultat runt 130 i IQ.
Senast redigerad av micro113 2015-05-17 kl. 22:03.
Citera
2015-05-17, 22:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det hjälper inte. Om det är oklart vem som har dött först, presumerar svensk rätt att de har dött i åldersordning - den äldste först och den yngste sist.
Båda dödförklarades ju dessutom på sjukhus, vilket innebär att den tidpunkten gäller.
Citera
2015-05-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Plus att ingen här i tråden har någon aning om vad arvingarna skulle besluta sig för att göra. Avstå från arv eller ej - tråden vet inte det. Vi kan skriva tills vi är blå att det är för jävligt om Jonas föräldrar inte frivilligt avstår från arv, och kanske gör vi det i onödan eftersom det kanske är precis vad de gör. Jag tycker det är onödigt att tillskriva dem att de är kallsinniga som tar emot pengarna när de kanske inte gör det.

(jag menar inte att just du har påstått det)

Tråden vet inget med säkerhet, men vi diskuterar. Arv rör pengar. Motivet för detta dubbelmord är pengar.

Då är diskussionen om de pengar som finns i Emmas kvarlåtenskap intressant, för andemeningen i lagen är att man ärver inte den man mördat. Nu täcker inte lagen upp personer som Jonas som dubbelmördar med ytterligare konsekvens att ett döende barn ärver sin mamma.

Om Jonas inte är sjuk i lagens mening, och föräldrarna bara har positivt att säga om sin lydige och snälle son, så säger det en hel del om dem. Det är en pågående diskussion i samhället om arv och miljö, eller om både och, har betydelse för människors egenskaper.

Arv eller miljö, och olika konsekvenser i vuxenåldern av barns egenskaper och uppväxt är centralt i denna sak. Frågan är om jag är elak om jag påtalar att Jonas är en produkt av sin uppväxtmiljö/uppfostran? Och sen ältar den frågan med andra som delar mitt intresse för olika mänskliga avarter?
Citera
2015-05-17, 22:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tråden vet inget med säkerhet, men vi diskuterar. Arv rör pengar. Motivet för detta dubbelmord är pengar.

Då är diskussionen om de pengar som finns i Emmas kvarlåtenskap intressant, för andemeningen i lagen är att man ärver inte den man mördat. Nu täcker inte lagen upp personer som Jonas som dubbelmördar med ytterligare konsekvens att ett döende barn ärver sin mamma.

Om Jonas inte är sjuk i lagens mening, och föräldrarna bara har positivt att säga om sin lydige och snälle son, så säger det en hel del om dem. Det är en pågående diskussion i samhället om arv och miljö, eller om både och, har betydelse för människors egenskaper.

Arv eller miljö, och olika konsekvenser i vuxenåldern av barns egenskaper och uppväxt är centralt i denna sak. Frågan är om jag är elak om jag påtalar att Jonas är en produkt av sin uppväxtmiljö/uppfostran? Och sen ältar den frågan med andra som delar mitt intresse för olika mänskliga avarter?
Nej, varför skulle de sitta och kuckla ihop negativt om honom om de inte upplevt något negativt kring honom ..

Förhöret är dessutom nära inpå dödsfallet - att de fortfarande är i processen att överhuvudtaget försöka förstå vad som hänt borde start klart för alla som är på nivån normalintelligenta och strax under det.
Senast redigerad av micro113 2015-05-17 kl. 22:10.
Citera
2015-05-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Det kan mycket väl var så men jag skulle ändå markera och få till i så fall en förlikning eller en markering som får dem att utmattas av trötthet. Med en skicklig advokat kan mycket uppnås i en tvist.
Citera
2015-05-17, 22:13
Medlem
Citat:
Jag tycker att du bör tänka ett varv till. Det är handlar om vad som är rätt, inte vad man har juridiskt har rätt till vid den omedelbara bedömningen av läget.

Föräldrarna poängterar det de uppfattar själva som alla Jonas goda egenskaper och hur lydig han var. De befinner sig på en annan planet än Emmas föräldrar. Emmas föräldrars situation är inget jag tycker man kan jämföra med Jonas föräldrar, eller leta efter gemensamma nämnare.

Det räcker inte med att se ut som ett frågetecken och sen inte ta ansvar. Det fanns frågor i FUP om Jonas som förtjänande svar, men besvarades undvikande av föräldrarna. Den bild föräldrarna har av sin son ger mig indikationer att sonen är en produkt av olyckliga omständigheter när han växte upp. Med psykologiska mekanismer som har mer att göra med den sociala situationen än med olika psykiatriska diagnoser.

Det tror jag också är troligt. Även om jag också kan se drag av Asperger hos Jonas.

Det som just nu slår mig som tydligast är detaljrikedomen om vad som händer vid stenbrottet.

Och med kropparna. Hur Emma skakar och fradgar samt gurglar mm. Det är så konstigt empatilöst. Samtidigt måste han beskriva det i detalj. Som en observatör.
Citera
2015-05-17, 22:16
Medlem
Citat:
Det tror jag också är troligt. Även om jag också kan se drag av Asperger hos Jonas.

Det som just nu slår mig som tydligast är detaljrikedomen om vad som händer vid stenbrottet.

Och med kropparna. Hur Emma skakar och fradgar samt gurglar mm. Det är så konstigt empatilöst. Samtidigt måste han beskriva det i detalj. Som en observatör.
Han har väl en släng av det då det ofta är genetiskt betingat.
Citera
2015-05-17, 22:31
Medlem
Citat:

Då uppfattar vi lika. För det dessa föräldrar uppfattar som positivt skulle vara alarmerande för mig, då ingen i min familj är lydig, eller skryter om högskoleprov och tester från Mensa! Det är som om Jonas behövde bevisa med olika dokument att han är smart, i stället för att lyckas med studierna och utbilda sig. Som föräldrar så borde de uppfatta det maniska i Jonas, och inte se på beteendet som positivt och förstärka det genom fel signaler i uppfostran.

Det handlar om olika värderingar och syn på barn. Jag tyckte synd om Jonas när hans pappa och mamma beskrev honom. Det var en skildring av ett barn som inte fick utveckla sina egna anlag och finnas till som en egen individ. Det är inte i de psykiatriska diagnoserna som jag ser förmildrande omständigheter som ska lindra Jonas straff.

Advokaten hade om han till äventyrs haft kunskaperna, kunnat gå in på taskig barndom, för där finns många svar om Jonas märkliga personlighet.
Citera
2015-05-17, 22:37
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:

Påminner om Styckmördar-Albin när han satt i rätten och gav oerhört detaljerade beskrivningar utav styckningen. De närvarande mådde ju illa. Även han hade ju asperger i släkten och de tvistade också om huruvida han var knäpp eller inte.

Umgicks de regelbundet med något annat par? Jag vet att några studiekamrater till Emma var hemma hos dom någon gång och umgicks. Har inte de flesta par några fasta vänner eller något annat par de hälsar på ibland? Har inte läst förhören med andra än Jonas jobbarkompisar så vet ej om det står något om det.
Citera
2015-05-17, 22:49
Medlem
OM han nu, som han påvisat här, absolut i detalj måste redovisa alla intryck. Varför ser vi inte samma rikedom från alla månader han var hemma med hundarna och M? Bortsett från att hunden hade det goda omdömet att bita honom.

Jag tror att han ville få ut livförsäkringarna. Gjorde en ytterligare felbedömning där.

Det tror jag han upplevde som värre än att han mördade sin fru och barn. Han som var så smart. Känslor var inte inblandade alls.

Och nu vill han bli friskförklarad till fängelse på livstid.

Gärna för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in