2014-12-07, 13:30
Medlem
JBernards avatar
Jag har ett AB och har under ganska många år avsatt 2 000 kr/månad i pensionssparande. Tydligen försämras avdragsmöjligheterna avsevärt from årsskiftet 2015 (dubbel beskattning).

Ska man lägga ned detta sparande överhuvudtaget? Det har ingenting med regeringens nedröstade budget att göra va? Någon som har koll på detta?
Citera
2014-12-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag har ett AB och har under ganska många år avsatt 2 000 kr/månad i pensionssparande. Tydligen försämras avdragsmöjligheterna avsevärt from årsskiftet 2015 (dubbel beskattning).

Ska man lägga ned detta sparande överhuvudtaget? Det har ingenting med regeringens nedröstade budget att göra va? Någon som har koll på detta?

Du har sparat för mycket i pensionssparande. Du har inte kunnat dra nytta m.a.p avdragsrätt på ditt sparande med de regler som har funnits. Inkomstskatten har dessutom sänkts i förhållande till skatten som pensionärer betalar. Sluta betala in och öppna ett investeringssparkonto i.st. Låg skatt tack vare låg statsskuldsränta men ingen avdragsrätt.

Hur det blir med avdragsmöjligheterna i framtiden för pensionssparandet är väl oklart just nu som jag har förstått det hela. SKV försöker tolka reglerna men att avdragsmöjligheterna kommer att försvinna inom något år står väl helt klart.
Citera
2014-12-07, 13:44
Medlem
9797s avatar
Om jag minns rätt så sänks avdragsrätten till 2400 i alliansens budget från och med årsskiftet och slopas helt 2016. Marginellt bättre än sossarnas budget där jag tror beloppet var 1800...

Jag har flyttat mitt pensionssparande till ett investeringssparkonto tills vidare.
Citera
2014-12-07, 14:59
Medlem
JBernards avatar
Tack för svaren.

Dåligt av banken (HB) att inte ha kontakta mig gällande detta.
Citera
2014-12-07, 15:08
Medlem
Citat:
Tack för svaren.

Dåligt av banken (HB) att inte ha kontakta mig gällande detta.

Men snälla människa. Du har väl ett eget ansvar?
Citera
2014-12-07, 15:25
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men snälla människa. Du har väl ett eget ansvar?

Ja, det är ju just det jag tar eftersom jag kollar upp grejer och avslutar mitt nuvarande pensionssparande.

Jobbar du på bank?
Citera
2014-12-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ja, det är ju just det jag tar eftersom jag kollar upp grejer och avslutar mitt nuvarande pensionssparande.

Jobbar du på bank?
Nej, jag har ett riktigt jobb.
Citera
2014-12-07, 17:17
Medlem
Cygones avatar
Citat:

Om det är från ett AB - är det inte en vanlig tjänstepension du har? De reglerna ändras inte överhuvudtaget vid årsskiftet.

Det som ändras är avdragsrätten för IPS - individuellt pensionssparande. Det är alltså redan uttagna pengar (dvs lön) som du (som fysisk person) betalar in och sedan får avdrag för i din egna deklaration.

Eftersom du har AB skulle du egentligen haft enbart tjänstepension hela vägen. AB:t får lägre skatt på pensionsinbetalningen än motsvarande löneutbetalning som sedan skulle gått till IPS. Så kontakta banken, kolla vilken typ av sparande det handlar om. Är det vanlig tjänstepension - no worries. Är det IPS - avsluta genast och byt med fördel bank eller åtminstone kontor, den "rådgivare" du haft där verkar inget vidare.
Citera
2014-12-08, 14:09
Medlem
Troligtvis är det pensionsavsättning du gör direkt i AB't (likt fg talare påpekat). Avdragsrätten gäller som sagt privatsparande (avsättningar som görs av redan beskattade medel). När det gäller avsättningen som görs i själva AB't så är det 35% av lönen som är gränsen innan det kommer tillkommande skatter mm.

Pensionsavsättning i företaget (tjänstepension) är dessutom ett bättre alternativ än att göra samma avsättning privat.

Med ett exempel på en avsättning på 1000kr så skulle det kosta bolaget 1242,6:- (särskild löneskatt på 24,26%) och du har då 1000:- kr avsatt till pension.

Motsvarande avsättning på 1000:- privat skulle kräva en lön på 1000:- (Egentligen tillkommer ju skatt, men är som sagt avdragsgill upp till 12 000:- atm). Dessa 1 000:- kostar bolaget 1 314,2:- (inkl soc på 31,42%.)

Det folk nu bör göra är att förhandla pensionsavsättningarna direkt med arbetsgivare istället för privat avsättning.
Senast redigerad av Posa 2014-12-08 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in