2014-12-07, 13:30
Medlem
JBernards avatar
Jag har ett AB och har under ganska mnga r avsatt 2 000 kr/mnad i pensionssparande. Tydligen frsmras avdragsmjligheterna avsevrt from rsskiftet 2015 (dubbel beskattning).

Ska man lgga ned detta sparande verhuvudtaget? Det har ingenting med regeringens nedrstade budget att gra va? Ngon som har koll p detta?
Citera
2014-12-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag har ett AB och har under ganska mnga r avsatt 2 000 kr/mnad i pensionssparande. Tydligen frsmras avdragsmjligheterna avsevrt from rsskiftet 2015 (dubbel beskattning).

Ska man lgga ned detta sparande verhuvudtaget? Det har ingenting med regeringens nedrstade budget att gra va? Ngon som har koll p detta?

Du har sparat fr mycket i pensionssparande. Du har inte kunnat dra nytta m.a.p avdragsrtt p ditt sparande med de regler som har funnits. Inkomstskatten har dessutom snkts i frhllande till skatten som pensionrer betalar. Sluta betala in och ppna ett investeringssparkonto i.st. Lg skatt tack vare lg statsskuldsrnta men ingen avdragsrtt.

Hur det blir med avdragsmjligheterna i framtiden fr pensionssparandet r vl oklart just nu som jag har frsttt det hela. SKV frsker tolka reglerna men att avdragsmjligheterna kommer att frsvinna inom ngot r str vl helt klart.
Citera
2014-12-07, 13:44
Medlem
9797s avatar
Om jag minns rtt s snks avdragsrtten till 2400 i alliansens budget frn och med rsskiftet och slopas helt 2016. Marginellt bttre n sossarnas budget dr jag tror beloppet var 1800...

Jag har flyttat mitt pensionssparande till ett investeringssparkonto tills vidare.
Citera
2014-12-07, 14:59
Medlem
JBernards avatar
Tack fr svaren.

Dligt av banken (HB) att inte ha kontakta mig gllande detta.
Citera
2014-12-07, 15:08
Medlem
Citat:
Tack fr svaren.

Dligt av banken (HB) att inte ha kontakta mig gllande detta.

Men snlla mnniska. Du har vl ett eget ansvar?
Citera
2014-12-07, 15:25
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men snlla mnniska. Du har vl ett eget ansvar?

Ja, det r ju just det jag tar eftersom jag kollar upp grejer och avslutar mitt nuvarande pensionssparande.

Jobbar du p bank?
Citera
2014-12-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ja, det r ju just det jag tar eftersom jag kollar upp grejer och avslutar mitt nuvarande pensionssparande.

Jobbar du p bank?
Nej, jag har ett riktigt jobb.
Citera
2014-12-07, 17:17
Medlem
Cygones avatar
Citat:

Om det r frn ett AB - r det inte en vanlig tjnstepension du har? De reglerna ndras inte verhuvudtaget vid rsskiftet.

Det som ndras r avdragsrtten fr IPS - individuellt pensionssparande. Det r allts redan uttagna pengar (dvs ln) som du (som fysisk person) betalar in och sedan fr avdrag fr i din egna deklaration.

Eftersom du har AB skulle du egentligen haft enbart tjnstepension hela vgen. AB:t fr lgre skatt p pensionsinbetalningen n motsvarande lneutbetalning som sedan skulle gtt till IPS. S kontakta banken, kolla vilken typ av sparande det handlar om. r det vanlig tjnstepension - no worries. r det IPS - avsluta genast och byt med frdel bank eller tminstone kontor, den "rdgivare" du haft dr verkar inget vidare.
Citera
2014-12-08, 14:09
Medlem
Troligtvis r det pensionsavsttning du gr direkt i AB't (likt fg talare ppekat). Avdragsrtten gller som sagt privatsparande (avsttningar som grs av redan beskattade medel). Nr det gller avsttningen som grs i sjlva AB't s r det 35% av lnen som r grnsen innan det kommer tillkommande skatter mm.

Pensionsavsttning i fretaget (tjnstepension) r dessutom ett bttre alternativ n att gra samma avsttning privat.

Med ett exempel p en avsttning p 1000kr s skulle det kosta bolaget 1242,6:- (srskild lneskatt p 24,26%) och du har d 1000:- kr avsatt till pension.

Motsvarande avsttning p 1000:- privat skulle krva en ln p 1000:- (Egentligen tillkommer ju skatt, men r som sagt avdragsgill upp till 12 000:- atm). Dessa 1 000:- kostar bolaget 1 314,2:- (inkl soc p 31,42%.)

Det folk nu br gra r att frhandla pensionsavsttningarna direkt med arbetsgivare istllet fr privat avsttning.
Senast redigerad av Posa 2014-12-08 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in