2014-12-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Julafton är det mest absurda av allt. Ingen tror på Jesus, absolut ingen tror på jultomten, bara en utvecklingsstörd tror att de onda straffas och de goda belönas, ingen gillar lutfisk, alla under 50 föredrar pizza och cola framför julskinka och julmust, julen firas hos någon som är två eller tre generationer äldre och är den tråkigaste man kan tänka sig.

På tal om julmat.

Jag gissar att tillvaron blir något bättre om man finner njutning i att äta, vilket många ständigt intygar att de gör. Personligen har jag aldrig -- aldrig! -- under hela mitt liv upplevt det som något annat än en tradig, repetitiv syssla: ett onödigt avbrott från något mer drägligt man kunnat spendera sin tid på. Det enda undantaget är förstås när jag är hög.
Citera
2014-12-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
vilka lyxproblem haha

finns massa killar män som skulle dö för hennes liv. De sitter själva och har allmänt dåligt med kompisar och familj och kan inte göra ett skit åt det.

Det beror på att de inte inser att alla lever likartade skitliv, med marginella skillnader i kvalitet. Även om du är multimiljonär och överröst av njutningar, befinner du dig fortfarande i samma tillvaro, som är genomgående usel bortom ett -- antingen brett eller tunt -- lager av illusioner.

Det tål att upprepas: det enda av egentligt värde är det mentala tillståndet vid varje givet ögonblick. Att uppnå ett OK tillstånd kan lika gärna göras av simpla saker, som att värma sig i solen, som av att glida omkring i en lyxyacht omgiven av sexuella partners, då båda företeelser resulterar i exakt samma sak, med enda skillnaden att det ena är onödigt omständligt.
Senast redigerad av Frigjord 2014-12-07 kl. 15:21.
Citera
2014-12-07, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
På tal om julmat.

Jag gissar att tillvaron blir något bättre om man finner njutning i att äta, vilket många ständigt intygar att de gör. Personligen har jag aldrig -- aldrig! -- under hela mitt liv upplevt det som något annat än en tradig, repetitiv syssla: ett onödigt avbrott från något mer drägligt man kunnat spendera sin tid på. Det enda undantaget är förstås när jag är hög.

Jag har tyckt om att äta periodvis men jag är smal och egentligen ingen gourmand. Min far verkar trösta sig med att äta fast han inte heller är fet. Sex och droger är det enda som är riktigt drägligt.
Citera
2014-12-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Man förstår det när man ser din sorgliga logotyp

Du har ju också en mördarmaskin som avatar, enda skillnaden att den är av biologisk karaktär istället för ett oorganiskt verktyg!
Citera
2014-12-07, 16:02
Medlem
ReVarres avatar
Låter som din kompis önskar att livet vore meningsfullt och längtar efter att livet skulle vara som det var förut då du beskriver att hon var lyckligare förr. Sånt är lätt hänt.

Rekommenderar henne helhjärtat meditation för det är det jag tror kommer på riktigt hjälpa henne.

Livet är mycket trevligare när man accepterar att livet är meningslöst. Allting blir en lek då, likt som när man var barn och vi vet alla hur kul man hade då.
Citera
2014-12-07, 16:06
Bannlyst
Samtalsämnen på alla födelsedagar, julaftnar, påskaftnar och midsommaraftnar: "Va goa potätera e". "Hur ska vi skära upp tårtan?" "Det ser ut att bli regn/snö/molnigt/soligt/varmt/kallt/blåsigt". "Vem är den gift med?" "Vad jobbar den med?"

Bara det får en ju att vilja begå självmord. Som tur är kan man vara berusad vid dessa tillfällen för att inte få ett raseriutbrott.
Citera
2014-12-07, 16:06
Medlem
Jag tror också att livet för många av oss som ser det meningslösa i det kan få förnyad mening om man bara förändrar det. Själv tycker jag att vildmark och friluftsliv är intressant, så om jag någonsin skulle bli självmordsbenägen så skulle jag istället bygga en liten stuga vid ett vattendrag någonstans längre norrut (bor i södra Sverige), och försöka leva på fisk och småvilt. Det är väl lättare sagt än gjort för någon med väldigt begränsad erfarenhet, men har man lite pengar så kostar ju basvaror därtill - ris och potatis - inte många kronor. Om man lever för att överleva så har man inte tid att tänka på en massa skit på samma sätt som vi har nu. Fritid kan vara för jävligt.
Citera
2014-12-07, 16:08
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingston.heter.jag
Survival of the horniest? Skulle inte tro det, men Darwin kan ha fel.
Livet fortsätter tack vare intelligens och kunskap.

Det är därför det (för tillfället?) ser mörkt ut för mänskligheten när vi
gång på gång ger makten till korrumperade populistiska politiker
som inte är utbildade för att lösa komplexa teknik- och beteendeproblem.

Hur intelligent är en lax eller en spindel? laxar dör efter dom har lagt äggen, då blir vattnet näringsrikare och avkomman har en större chans att klara sig.
Många spindelhanar blir uppätna efter befruktning så honan har en större chans att överleva och lägga sina ägg.

Survival of the fittest betyder just att dom starkaste får föra vidare sina gener. Så funkar det för alla djur och även människan är ett djur.
Citera
2014-12-07, 16:20
Medlem
Det jag gillar med Nietzsche är att han ändå framhäver en förhoppning om att människan kan övervinna vår rådande nihilistiska tillvaro genom att skapa upplevd meningsfullhet i den verkliga världen snarare än i en påhittad metafysisk dito. Nu kommer såklart invändningar ramla in om att det är upp till var och en, vilket stämmer, men det skulle inte skada om omgivningen ville sluta vara så obotligt långrandig och blundande inför universums, tillika det sociala livets, kalla och tomma beskaffenhet.

Der tolle Mensch.

Den som vill hitta en översättning kan söka på 'the madman', då vi tycks leva i ett intellektuellt U-land vilket inte bemödat sig med svenska översättningar tillgängliga på internet av diverse stora filosofiska eller vetenskapliga verk.
Citera
2014-12-07, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det jag gillar med Nietzsche är att han ändå framhäver en förhoppning om att människan kan övervinna vår rådande nihilistiska tillvaro genom att skapa upplevd meningsfullhet i den verkliga världen snarare än i en påhittad metafysisk dito. Nu kommer såklart invändningar ramla in om att det är upp till var och en, vilket stämmer, men det skulle inte skada om omgivningen ville sluta vara så obotligt långrandig och blundande inför universums, tillika det sociala livets, kalla och tomma beskaffenhet.

Der tolle Mensch.

Den som vill hitta en översättning kan söka på 'the madman', då vi tycks leva i ett intellektuellt U-land vilket inte bemödat sig med svenska översättningar tillgängliga på internet av diverse stora filosofiska eller vetenskapliga verk.

I Sverige pratar man om potätera å vädret. Schopi, språkvetenskap, svarta hål, Einstein och sådant där göre sig icke besvär.
Citera
2014-12-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
I Sverige pratar man om potätera å vädret. Schopi, språkvetenskap, svarta hål, Einstein och sådant där göre sig icke besvär.

Tja, undangömda skrymslen för sådana diskussioner finns alltid om man är intresserad. Jag tänker mig att Stephen Hawking och andra är till freds med att främst hålla sig till universiteten. Dessutom har framstående forskare, tycks det, fördelen att verkligen kunna gå in i sitt ämnesområde till fullo. Jag tror det var Leonard Susskind (jag kan minnas fel) som berättade att Hawking direkt efter att ha varit nära döden och några ord utbytts vädjade om att "let's talk about physics". En trevlig anekdot, tycker jag.
Citera
2014-12-07, 16:42
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Hej flashback!

Jag har en vän sedan många år tillbaka, min närmsta dessutom.
Vi känner varandra utan och innan.

Hon har en jättebra utbildning, pojkvän som är kär i henne, och vise versa, bra jobb, men inte det hon vill göra hela sitt liv. Bra bostad, frisk, bra familj. Ja allt är rätt bra.

En smart jävla tjej, omtänksam, allmänbildad och allt det där.
Ingen emo, uppmärksamhetssökande, paradise hotel material, festprisse, utan bara helt normal.

Rest runt hela världen har hon också, mycket yolo allmänt.

Till problemet - Hon vet inte vad meningen med livet är, och när vi pratar om det så låter det faktiskt extremt logiskt. Jag som säljare, bra sådan gör såklart allt för att argumentera emot, men i det stora hela vinner hon.

Jag tycker att man lever för allt smått, medans hon menar på att sånt inte gör henne glad längre, varje kväll är hon lika uppgiven och förstår inte varför hon ska leva.

Om man då tar argumentet med att det är själviskt så säger hon att efter mycket sorg hade hennes nära och kära klarat sig.

Så vad i helvete gör jag?

Tar emot alla förslag, ska träffa henne om 14 dagar exakt.

Mvh Umadbroski!

OBS! Det är inte rationellt att vilja ta livet av sig eller att vilja skada sig! Din vän eller du bör snarast ta kontakt med läkare eller psykolog och prata om dessa känslor!

Jag skulle vilja se exempel på några av dessa "logiska argument." Varför skulle det vara logiskt att ta livet av sig bara för att man inte känner till meningen med livet? Ha sönder det du inte förstår, är det svaret på allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in