Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-05, 18:25
  #1
Medlem
BWV639s avatar
Var något täppt och hade inte tillgång till nässpray så jag lutade huvudet bakåt och sköljde näsan med kallvatten under kranen. Sved till en del men det gick över.

Några timmar senare kände jag ett tryck i näsan och att det gör lite ont i vad jag gissar är bihålorna. Samma känsla består nu en dag senare. Köpte än nässkölj-grunka på apoteket och den hjälper lite för stunden. Som sagt gör inte superont mer att det trycker samt mild till ibland måttlig värk.

Gissar att jag irriterat därinne och därmed skapat lite inflammation. Bara att avvakta eller? Kanske bra att köpa vanlig nässpray också?
__________________
Senast redigerad av BWV639 2014-12-05 kl. 18:28.
Citera
2014-12-05, 18:52
  #2
Medlem
h2o, vatten är inte vävnadsvänligt i näsans slemhinna, ska du skölja ska vattnet vara salt som blodet.
Nacl.
Blanda ett kryddmått salt i en dl vatten som kokat upp och fått svalna till 37 C.

Det är sötvattnet som svider inget annat.Och det går över.
Citera
2014-12-05, 19:05
  #3
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
h2o, vatten är inte vävnadsvänligt i näsans slemhinna, ska du skölja ska vattnet vara salt som blodet.
Nacl.
Blanda ett kryddmått salt i en dl vatten som kokat upp och fått svalna till 37 C.

Det är sötvattnet som svider inget annat.Och det går över.

Det här hände igår alltså så det har inte gått över ännu i alla fall. Har kört med en nässköljare från apoteket. Jaja, går säkert över på några dagar om inte tidigare. Har kronisk rinit så kan ju vara en bidragande faktor.
Citera
2014-12-06, 07:28
  #4
Medlem
Skulle också säga använd saltvatten. Alltid saltvatten i ögon och mun/näsa. Annars blir det såhär. I msk salt/liter vatten har jag för mig att det var. Funkar klockrent som vätska när man är kräksjuk.
Citera
2014-12-06, 08:19
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har under 2 perioder sköljt näsan efter operation, tror jag hade 1 tesked till 1 liter ljummet vatten men det behövdes inte mycket för att det skulle bli obehagligt pga för lite eller för mycket salt, på apoteket kan man köpa salt portionsförpackat avsett för nässköljning.

Fysiologiskt vatten kallas det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback