2014-12-03, 10:59
Medlem
Har en skoluppgift som går ut på att vi får välja valfri del av Svenska språket att fördjupa oss i.

jag valde iallafall modeord från 70 år sedan fram till idag och har en fråga till de människor som bor söder om Stockholm och norr om Umeå då jag har hyfsad koll på vilka som finns där emellan.

Min fråga är: Finns det slangord som användes för 70 år sedan som ni använder idag i ert vardagliga språk?

Tack på förhand// FreddieLjungberg
Citera
2014-12-03, 15:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddieLjungberg8
... Min fråga är: Finns det slangord som användes för 70 år sedan som ni använder idag i ert vardagliga språk? ...
Ordet »kille« för ‘pojke’ kom in som slang i min gamla dialekt (Halland) med TV ca 1958. Det traditionella uttrycket var »påk« som är en variant av skånska »paug« med germanska rötter. En del slang kom in via så kallade pilsnerfilmer, uttryck som »rör på påkarna« till exempel. Där är »påkarna« kognat till påg snarare än till pojke. Ordet »pojke« senare sägs ha finska rötter.

Ordet »grabb« är dialekt snarare än slang. Femininum »gräbba« hördes inte i Halland, men det gjorde »däka« – jämför »deja«. Ordet »däka« var neutralt till positivt, medan ordboken antyder nedsättande laddning. Trots det anger SAOB exemplet:
Hon var den tiden den grannaste däkan på ön.
Jag använder knappast slangord, men gärna dialektord i ett sammanhang.
Citera
2014-12-03, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Snyting (kroppsslag), bast (år), kistan (magen) och doja (sko) är exempel på slangord från 40-talet som jag använder i mitt vardagsspråk.
Citera
2014-12-03, 20:26
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Min fråga är: Finns det slangord som användes för 70 år sedan som ni använder idag i ert vardagliga språk?
Min motfråga är: Hur ska man kunna veta om vissa av de slanguttryck man ibland personligen använder härstammar från 70 år tillbaka i tiden? Det är nog inte särskilt många fb:are som var med då när det begav sig.

Jag har en del förmodat äldre slangord jag använder frekvent, men har i regel ingen aning om när i tidsaxeln de myntades.

Exempel:

Brännare = taxi
Vurre = godtycklig korv i korvmack
Korvmack = se ovan
Citera
2014-12-03, 21:11
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
... Exempel:

Brännare = taxi
Vurre = godtycklig korv i korvmack
Korvmack = se ovan
Kan brännare för taxi gå tillbaka ända till gengastiden 1940–1945, när taxibilar och lastbilar gick på ved som torrdestillerades till gengas (generatorgas)?

Ordet vurre fanns i princip i rikssvensk medvurst som i en äldre form (metvorst) som är belagd före år 1500. Varianter på nytida tysk „Wurst“ har nog lånats in flera gånger, kanske senast som bratwurst. Det första ledet i medvurst är släkt med engelska “meat” och vanlig svensk mat.

Korvmack kommer rimligen av en bensinmack med tillhörande korvkiosk. Ordet mack (MACK) är 1920-tal. I senare tid har korvmoj förekommit, där moj är en mojäng som i sin tur kan komma av franska «moyen» ‘medel, resurs˔’. En petmoj var en fingerskiva för elektromekanisk kodning av telefonnummer. En korvmoj var en större mojäng.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-03 kl. 21:14.
Citera
2014-12-03, 22:28
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I senare tid har korvmoj förekommit, där moj är en mojäng som i sin tur kan komma av franska «moyen» ‘medel, resurs˔’. En petmoj var en fingerskiva för elektromekanisk kodning av telefonnummer. En korvmoj var en större mojäng.
En moj är inte nödvändigtvis en diminutiv mojäng, vilket du dock heller inte påstått. Däremot skulle korvmoje, som den obetsämda formen hette under min uppväxt, kunna vara en retrograd bildning till korvmojen.
Citera
2014-12-03, 23:36
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
En moj är inte nödvändigtvis en diminutiv mojäng, vilket du dock heller inte påstått. ...
En del tecken (som SO/SASO) tyder på att en ²moj har germanskt ursprung och möjligen är kognat till tyska „Mühe“. Den gamla petmojen var mödosam att dra runt, men det tyckte man inte då.
Citera
2014-12-11, 12:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Har en skoluppgift som går ut på att vi får välja valfri del av Svenska språket att fördjupa oss i.

jag valde iallafall modeord från 70 år sedan fram till idag och har en fråga till de människor som bor söder om Stockholm och norr om Umeå då jag har hyfsad koll på vilka som finns där emellan.

Tack på förhand// FreddieLjungberg

En del info hittar du nog här...

(FB) Ord och uttryck som används av den äldre generationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in