• 1
  • 2
2014-12-03, 02:45
Medlem
Cerises avatar
Jag bor i lägenhet, men vill kunna spela jättehög musik utan att störa grannarna. Finns det några bra högtalare som stoppar ljudet efter ett visst avstånd? Jag vill inte använda lurar eftersom det är en helt annan känsla.
Citera
2014-12-03, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag bor i lägenhet, men vill kunna spela jättehög musik utan att störa grannarna. Finns det några bra högtalare som stoppar ljudet efter ett visst avstånd? Jag vill inte använda lurar eftersom det är en helt annan känsla.

Tveksamt. Du kan prova att spela högt med 0 bas då det är basen som fortplantar sig i väggarna och till slut får dig vräkt.
Citera
2014-12-03, 02:48
Medlem
Stoppar ljudet efter ett visst avstånd?

Om någon vet om dessa är jag också ganska intresserad utav "begränsat" ljud ur mina högtalare!
Citera
2014-12-03, 02:53
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:

Spela mitt på dagen vid 3-4 med fönstret öppet så musiken läcker ut och inte studsar mellan väggarna. Undvik hög bas.
Citera
2014-12-03, 02:58
Medlem
Mjuka föremål fångar upp ljud till en viss del. Använd din fantasi.
Citera
2014-12-03, 03:02
Medlem
Om du kollar på lurar uppåt 3000-lappen så kommer du hitta sådana där det låter som i dina högtalare.
Och då slipper du problem med grannar. Annars rekommenderas hus på landet. Om du flyttar ut ca 15 mil från storstad så kan en hel gård vara billigare än en trerummare i stan. Och där kan du inreda en hel ladugårdsbyggnad som högtalarlåda och blåsa på rejält.
Citera
2014-12-03, 04:00
Medlem
Louises avatar
Citat:
Nej, det finns i nuläget inga högtalare som trotsar akustikens lagar. Ljudvågor är vibrationer i ett medium (luft, vatten, väggar, golv, tak, etc), och de slutar inte få omgivningen att vibrera förrän de absorberas av något medium som inte släpper igenom dem, till exempel mineralull, sten, jord, eller vad man annars har till hands. Basfrekvenser kräver tjockare absorbenter än mellan- och diskantfrekvenser.

Som jag ser det har du tre möjligheter:
- Ljudisolera din lägenhet fullständigt. Räkna med att dämpningen behöver en–två meter åt varje håll, så det är bra om du har åtminstone sex–sju meter mellan väggarna och mellan golv och tak.
- Flytta till ett fristående hus
- Skaffa ett par bra hörlurar.
Citera
2014-12-04, 00:15
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Nej, det finns i nuläget inga högtalare som trotsar akustikens lagar. Ljudvågor är vibrationer i ett medium (luft, vatten, väggar, golv, tak, etc), och de slutar inte få omgivningen att vibrera förrän de absorberas av något medium som inte släpper igenom dem, till exempel mineralull, sten, jord, eller vad man annars har till hands. Basfrekvenser kräver tjockare absorbenter än mellan- och diskantfrekvenser.

Som jag ser det har du tre möjligheter:
- Ljudisolera din lägenhet fullständigt. Räkna med att dämpningen behöver en–två meter åt varje håll, så det är bra om du har åtminstone sex–sju meter mellan väggarna och mellan golv och tak.
- Flytta till ett fristående hus
- Skaffa ett par bra hörlurar.

Men jag har för mig att jag såg ett teknikprogram förut där man berättade att det fanns högtalare som bara ljuder inom ett visst avstånd..
Citera
2014-12-04, 10:44
Medlem
Louises avatar
Citat:
Men jag har för mig att jag såg ett teknikprogram förut där man berättade att det fanns högtalare som bara ljuder inom ett visst avstånd..
Jaha, ja men dåså. Då tar jag förstås tillbaka allt jag sagt. Vem är väl jag att argumentera emot TV?
Citera
2014-12-05, 00:29
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jaha, ja men dåså. Då tar jag förstås tillbaka allt jag sagt. Vem är väl jag att argumentera emot TV?

Sluta mesa dig. Jag ville bara kolla om det fanns någon uppdatering i ämnet och vad jag behöver leta efter.
Citera
2014-12-05, 01:17
Medlem
Inlägg #7 har redan sagts det som behöver sägas. Akustikens lagar kvarstår.

Om du ändå vill räkna ut hur mycket jobb det kommer att kräva för att ljudisolera din lgh (ej akustikbehandla, vilket är en annan sak) kan jag dock rekommendera: http://www.amazon.com/Master-Handboo.../dp/0071603328
Citera
2014-12-05, 01:38
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Inlägg #7 har redan sagts det som behöver sägas. Akustikens lagar kvarstår.

Om du ändå vill räkna ut hur mycket jobb det kommer att kräva för att ljudisolera din lgh (ej akustikbehandla, vilket är en annan sak) kan jag dock rekommendera: http://www.amazon.com/Master-Handboo.../dp/0071603328

Jag vet att akustikens lagar existerar, men de använde någon speciell teknik som jag inte vet vad det var.

Kanske får ta en titt i den där boken som du rekommenderade trot allt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in