Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-29, 10:52
  #25
Medlem
Darmanns avatar
Uppar denna tråd. Admins och moderatorer - vem än det är som har möjlighet att införa ett nytt underforum - snälla överväg att förverkliga detta förslag. Eller låt ha det på prov ett tag innan, jag lovar att ett anime-underforum skulle bli väldigt aktivt och locka mycket folk. Och mycket nytt folk, sådana som idag postar på internationella imageboards.
__________________
Senast redigerad av Darmann 2015-04-29 kl. 11:20.
Citera
2015-11-29, 11:19
  #26
Medlem
Arkades avatar
Tycker att detta vore på sin plats. Anime är ju en så pass säregen kultur. Mitt förslag är dock att forumdelen heter "Anime och manga".
Citera
2015-12-21, 17:04
  #27
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darmann
Uppar denna tråd. Admins och moderatorer - vem än det är som har möjlighet att införa ett nytt underforum - snälla överväg att förverkliga detta förslag. Eller låt ha det på prov ett tag innan, jag lovar att ett anime-underforum skulle bli väldigt aktivt och locka mycket folk. Och mycket nytt folk, sådana som idag postar på internationella imageboards.
Det är en intressant tanke. Många svenskar som idag är intresserade av anime/manga postar oftast på internationella forum då svenska motsvarigheter saknas alternativt har få besökare. De jag känner till är www.anime.se och www.animecka.se. Vi har alltså folk som skapat egna forum för anime/manga eftersom dom vill diskutera det, dock är dessa forum små och i och med det inte så aktiva. Flashback bör kunna uppfylla tomrummet och med tiden skapa ett aktivt anime/manga forum dit folk kan söka sig för diskussioner.
Citera
2016-01-03, 23:01
  #28
Medlem
chessjamts avatar
Ber om ursäkt att jag varit frånvarande i den här tråden, samt att mina högtidliga löften för över ett år sedan inte blivit av. Problemet som jag ser det är väl att det skapas för få aktiva trådar som berör anime i TV-serieforumet utan de flesta diskussioner tas inom den stora Sevärda animeserier - tipstråden. Så länge det inte blir uppemot 30 aktiva trådar så står saker och ting still på den här fronten, om inte regelverket ändrats.

Ett sätt man kan göra är att kanske skapa olika genre-trådar, typ en för varje genre som shounen, sport, komedi, slice-of-life, romantik etc. förutom eller kanske istället för att starta en massa enskilda animéserier-trådar. Där kan man jämföra, diskutera och tipsa mer precist animéserier som passar in i de genrerna. Oftast brukar det vara så att en animeserietråd "dör ut" eller att det blir ganska stor stiltje i den mellan säsongerna eller under fillersarc *Host* Naruto *Host* jämfört med när den är nyss kommit ut och är ny och fräsch. Då vore kanske en genretråd bättre då det är lättare att hålla den aktiv än i enskilda serietrådar.

Vår, sommar, höst och vintersäsong snack kan man också köra i enskilda trådar för varje ny animesäsong, vad man bör ha utkik på och vilka serier som är värda att spana in inför varje säsong. Kan även fungera bra som en slags rekommendationsammanfattning efteråt på vad som har varit bra respektive mindre bra under halvåret som gått. Hela den diskussionen verkar ju tas inom tipstråden för tillfället.

Sedan kan man väl diskutera olika animeringsstudios, röstskådisar, särskilda skapare/regissörer m.fl. och hela animéindustrin som helhet. Vad jag förstått är det inte precis fina arbetsförhållanden för en animatör i Japan. Underbetalt och stressigt m.m. om man inte lyckas bli en stor stjärna i branschen.

Frågan är väl om vi måste börja spamma TV-serie forumet med flera sådana här trådar innan det ska bli en förändring.
Citera
2016-01-04, 01:20
  #29
Medlem
robomans avatar
Det finns ju en problematik som identifierats även tidigare när det kommer till att starta underforum till ämnen som redan finns sammanfogade i en enda tråd. Det går inte att påvisa 30 aktiva trådstarter eftersom alla som är intresserade håller sig till den enda tråden, och samtidigt hämmas diskussioner i den tråden för att det är oöverskådligt och för att trådstarten är snäv. När man har en känsla av att samlingstråden i sig bidrar till minskad aktivitet, men inte kan få till stånd ett eget delforum och dra upp aktiviteten just för att aktiviteten inte finns...

För just anime har jag intrycket av att det inte finns så mycket mer än tråden "Sevärda anime-serier". Och i den kan ju inte så mycket avhandlas utöver tips, inga diskussioner om specifika serier. Jag noterar att i tråden Sevärda anime-serier postades bara ca 300 inlägg under hela 2015.

Några serier har egen tråd:
(FB) Nya Naruto?
Totalt 1618 inlägg, varav ca 45 under 2015, senaste 13/11

(FB) Attack on titan (Shingeki no Kyojin)
Totalt 60 inlägg, varav 7 under 2015, senaste inlägg 25/11

(FB) Den stora One Piece-tråden (ANIME)
Totalt 107 inlägg, varav 2 under 2015, senaste inlägg 27/11

Finns fler, räknade det till ungefär 15 som det skrivits i under 2015. Men ingen särskilt aktiv. Nja. Jag skulle nog säga att animetittare får se till att de serier ni tittar på har egna trådar, så att ni kan föra diskussioner där! Börja i den änden!
Citera
2016-01-04, 17:33
  #30
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Finns fler, räknade det till ungefär 15 som det skrivits i under 2015. Men ingen särskilt aktiv. Nja. Jag skulle nog säga att animetittare får se till att de serier ni tittar på har egna trådar, så att ni kan föra diskussioner där! Börja i den änden!

Jo, det är väl där vi måste börja. Själv började jag se på animé på riktigt för ca 2 år sedan och har sen dess plöjt igenom ca 20 serier, mer eller mindre. Vissa serier är ju avslutade och skulle troligen inte generera så mycket aktivitet om man startade en tråd om dem nu. Ska iaf börja starta trådar på serier som fortfarande sänds, som One Punch Man, Owari no Seraph, Osomatsu-san och Haikyuu!!, vilket är några av de som jag följer för tillfället.

Flera animéfans får gärna hoppa på och komma med mer förslag och bidragande aktivitet för att hjälpa till och skapa ett animeforum.
Citera
2016-01-12, 06:10
  #31
Administrator
admins avatar
Jag gillar idén, men anser att det tyvärr skapar mer problem än vad vi löser.

admin
Citera
2016-05-25, 19:12
  #32
Medlem
Vad säger ni om jag föreslår att det ska skapas separata forum för belgisk musik, tysk film, italiensk mat och kinesisk litteratur? Jag gissar att ni skulle säga nej. Att dela upp ämnen efter geografiskt ursprung är en riktigt dålig idé som helt enkelt inte hör hemma på Flashback. Det skapar bara problem (kolla in 4chan) och kan dessutom leda till en bisarr elitism (se t.ex. Folklorists inlägg i tråden).
Citera
2016-05-26, 14:13
  #33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Vad säger ni om jag föreslår att det ska skapas separata forum för belgisk musik, tysk film, italiensk mat och kinesisk litteratur? Jag gissar att ni skulle säga nej. Att dela upp ämnen efter geografiskt ursprung är en riktigt dålig idé som helt enkelt inte hör hemma på Flashback. Det skapar bara problem (kolla in 4chan) och kan dessutom leda till en bisarr elitism (se t.ex. Folklorists inlägg i tråden).
Det är ganska exakt mitt motargument för det hela.

Jag är däremot helt för att öppna upp ett underforum i Film för just animerade filmer, samma sak i TV-serier fast givetvis för serier då.
Citera
2017-10-20, 02:16
  #34
Medlem
Neofytens avatar
Trevligt initiativ chessjamt! Jag har relativt nyligen börjat intressera mig för anime och manga och helst hade jag väl velat se ett gemensamt underforum för anime och manga men efter att ha läst tråden tycks inte det vara aktuellt. Tips trådarna för animeserier respektive filmer verkar ha blivit ett generellt tillhåll ja, speciellt den för serier. För manga finns det också några tips och favorit-trådar ser jag.

Moderatorer kan kanske åtminstone slå ihop snarlika trådar och göra trådar “officiella” som man gjorde rätt nyligen med Den stora tråden för diskussioner och rekommendationer om fantasylitteratur [/Mod.] respektive den för sci-fi litteratur.

Då kan man också ägna sig åt djupare diskussion i de trådarna, inte bara tips och rekommendationer. Då vore det inte dumt med krav på spoilertaggar om man diskuterar något avgörande för handlingen. Det är väl inte optimalt och ingen större förändring men åtminstone blir det lite mer uppstyrt och framförallt officiellt tillåtet med diskussion om anime och manga som inte är så pass stora att de kan överleva som egna trådar (det verkar inte vara speciellt många som gör det tyvärr). Visst det premierar ju beteendet att skriva i en stor tråd men det är ändå bättre än typ ingen diskussion alls. Aja, det var bara en fundering jag hade.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback