Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-02, 10:07
  #1
Medlem
Hejsan,

Jag har fått ett återkrav från CSN för första halvåret 2012 dvs jan - juni eftersom dem ser att jag har ett handelsbolag och en vinst på x antal kronor. När deklarationen kommer är det så att i vinsten dvs överskottet i handelsbolaget blir "lön" i slutet av året dvs inkomst från näringsverksamhet, och det slås på hela inkomståret 2012 i skattedeklarationen, vilket gör att CSN tror att jag har haft inkomst under deras årshalva (jan-juni) vilket gör att de skickar en faktura på 17 000 :- till mig eftersom de får uppgifter från skatteverket på en summa på hela året, och tror att jag har haft lön under jan-jun och överstiger beloppet som man inte för tjäna över, eftersom dem ser endast en summa för 2012 från inkomstdeklarationen.

Jag har försökt förklara för dem att jag inte hade lön under första halvåret och även skickat in underlag från mig revisor som intygar detta rent skriftligt bara, men dem ger sig inte och ärendet har gått till inkasso som jag har bestridit inkassokravet och nu har det gått vidare till tingsrätten.

Hur ska jag kunna bevisa att jag inte har haft lön under 2012.
Hur kan CSN ha rätt i tvisten när det endast går på inkomstårets beräkning.

Vad kan jag göra för att ha rätt i frågan? Vad ska jag ta med mig till rätten?
Citera
2014-12-02, 11:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112
Jag har försökt förklara för dem att jag inte hade lön under första halvåret och även skickat in underlag från mig revisor som intygar detta rent skriftligt bara, men dem ger sig inte och ärendet har gått till inkasso som jag har bestridit inkassokravet och nu har det gått vidare till tingsrätten.

Hur ska jag kunna bevisa att jag inte har haft lön under 2012.
Hur kan CSN ha rätt i tvisten när det endast går på inkomstårets beräkning.

Vad kan jag göra för att ha rätt i frågan? Vad ska jag ta med mig till rätten?

Bara för att förtydliga vad du hävdar så jag är säker på att jag förstår dig - under första halvan av 2012 tog du studiemedel ifrån CSN och hade då ingen verksamhet i ditt handelsbolag. Under andra halvan av 2012 hade du verksamhet i handelsbolaget som genererade ett överskott. Nu vill CSN ha tillbaka del av ditt studiemedel för första halvan av 2012 baserat på överskottet du deklarerat ifrån ditt handelsbolag. Är det korrekt?

Vad säger handläggaren/handläggarna du varit i kontakt med på CSN? Du säger bara att "dem[sic] ger sig inte", men vad anför de för skäl. Hävdar de att det spelar ingen roll när under året du haft verksamhet i ditt handelsbolag? Eller tror de inte på dig när du hävdar att ingen verksamhet bedrevs under första halvan av året? Det är väldigt stor skillnad.

CSN säger själva att den generella regeln för inkomst ifrån näringsverksamhet är att den skall fördelas med hälften per kalenderhalvår, vilket torde stödja deras hållning i ditt fall. Dock säger de även att "Om en större del av inkomsten ligger på det ena kalenderhalvåret, kan du göra en annan fördelning". Så uppenbarligen har ditt argument också viss riktighet. Se http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...inkomst-1.2565.
Citera
2014-12-02, 11:45
  #3
Medlem
Emerains avatar
Det du behöver kunna visa på är att du inte haft någon / haft väldigt lite verksamhet under det halvår du fick sutdiemedel på. Vad berättade egentligen din revisor? Att inkomsten kom via deklarationen? För det duger inte. Du måste visa på inkomsten/intäckten på deklarationen härstammar från ett visst halvår.

Vad är det CSN egenltigen säger?
Citera
2014-12-02, 20:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Bara för att förtydliga vad du hävdar så jag är säker på att jag förstår dig - under första halvan av 2012 tog du studiemedel ifrån CSN och hade då ingen verksamhet i ditt handelsbolag. Under andra halvan av 2012 hade du verksamhet i handelsbolaget som genererade ett överskott. Nu vill CSN ha tillbaka del av ditt studiemedel för första halvan av 2012 baserat på överskottet du deklarerat ifrån ditt handelsbolag. Är det korrekt?

Vad säger handläggaren/handläggarna du varit i kontakt med på CSN? Du säger bara att "dem[sic] ger sig inte", men vad anför de för skäl. Hävdar de att det spelar ingen roll när under året du haft verksamhet i ditt handelsbolag? Eller tror de inte på dig när du hävdar att ingen verksamhet bedrevs under första halvan av året? Det är väldigt stor skillnad.

CSN säger själva att den generella regeln för inkomst ifrån näringsverksamhet är att den skall fördelas med hälften per kalenderhalvår, vilket torde stödja deras hållning i ditt fall. Dock säger de även att "Om en större del av inkomsten ligger på det ena kalenderhalvåret, kan du göra en annan fördelning". Så uppenbarligen har ditt argument också viss riktighet. Se http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...inkomst-1.2565.


Jag hade företaget under hela 2012 men tog inte ut någon lön för första halvan 2012, och jag har inte heller jobbat där. Eftersom en inkomstdeklaration från ett handelsbolag görs över till ett överskott från näringsverksamheten i slutet av året kan jag inte behålla några pengar i bolaget utan det blir lön i slutet av året på min deklaration.

CSN säger ingenting dem ber mig att skicka in deklaration m.m. och sedan att de ska kolla på ärendet sedan får jag inkasso och då försöker jag förklara för dem att det inte går att dela upp en deklaration från ett handelsbolag per halvår, utan allt läggs på inkomståret. Därefter säger dem inte mycket och då jag bestrider ärendet från inkasso har det gått vidare till tingsrätten. Oavsett jag bad min revisor att intyga vilket han gjorde men de ignorera det verkar det som eftersom det har gått vidare till tingsrätten.

Jag gjorde en annan fördelning på blanketten jag fick hem men de ville ha något som styrker fördelningen, hur ska jag styrka fördelningen eftersom en deklaration är på ett helår?




Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det du behöver kunna visa på är att du inte haft någon / haft väldigt lite verksamhet under det halvår du fick sutdiemedel på. Vad berättade egentligen din revisor? Att inkomsten kom via deklarationen? För det duger inte. Du måste visa på inkomsten/intäckten på deklarationen härstammar från ett visst halvår.

Vad är det CSN egenltigen säger?

Csn säger de jag skrev över här. Revisorn säger att han inte kan fördela min deklaration per halvår eftersom det är ett handelsbolag + att den redan är deklarerad. Hade det varit ett AB då hade jag inte haft dessa problem. Men men.
Citera
2014-12-02, 20:34
  #5
Medlem
Det borde gå att med resultatrapporter för halvåren, bankutdrag som visar att du (HB) har haft något rörelse det första halvåret och att du har haft det för det andra.
Citera
2014-12-03, 00:58
  #6
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Inkomst av näringsverksamhet fördelar du i regel med hälften på varje kalenderhalvår. Om du kan visa att en större del av inkomsten ligger på det ena kalenderhalvåret, kan du göra en annan fördelning.

Du kan styrka din inkomstfördelning med intyg från revisor. Om du inte kan få ett intyg från revisor kan du i stället styrka inkomstfördelningen genom att skicka in resultatrapporter för första halvåret och för helåret. Du måste då även skicka med din självdeklaration med samtliga bilagor.

Deklarationen grundar man på ett årsbokslut av bokföringen. Jag förstår inte vad som hindrar att i efterhand ta fram ett halvårsresultat på samma bokföringsmaterial. Du kanske borde byta redovisningskonsult.
Citera
2014-12-03, 07:03
  #7
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Deklarationen grundar man på ett årsbokslut av bokföringen. Jag förstår inte vad som hindrar att i efterhand ta fram ett halvårsresultat på samma bokföringsmaterial. Du kanske borde byta redovisningskonsult.

Förstår jag situationen rätt så har företaget gått med vinst även första halvåret men att TS inte tog ut några pengar. Hen levde på CSN även fast hens företag gick med vinst.

Eller har jag missuppfattat situationen ts?
Citera
2014-12-03, 07:22
  #8
Medlem
Som pap01 skriver.

CSN verkar luta sig på att det är inkomst av näringstjänst och då ska inkomsten för hela året fördelas jämt över halvåren.

Det kan gå att lägga en större del på ena halvåret men då ska verkligen inkomsterna ligga på det halvåret eller företagets startas då.

Ts skriver ju att företaget varit aktivt hela 2012.

Vad är det för handelsbolag? Har någon annan jobbat där? Har det funnits några inkomster i företaget första halvåret 2012?
Citera
2014-12-03, 10:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Förstår jag situationen rätt så har företaget gått med vinst även första halvåret men att TS inte tog ut några pengar. Hen levde på CSN även fast hens företag gick med vinst.

Eller har jag missuppfattat situationen ts?

Precis! Jag har inte gjort någon halvårsdeklaration utan helår. Jag tog inte ut lön första halvåret. Men det blev lön i slutet av året när vinsten/överskottet fördelades mellan ägarna.
Citera
2014-12-03, 11:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112
Precis! Jag har inte gjort någon halvårsdeklaration utan helår. Jag tog inte ut lön första halvåret. Men det blev lön i slutet av året när vinsten/överskottet fördelades mellan ägarna.

Nu säger du att du inte tog ut lön - innan sa du att du inte var anställd?

Men du satt alltså som ägare i ett företag som genererade vinst första halvåret?

Då har CSN rätt. Du har haft en inkomst av näringsverksamhet 2012 och enligt reglerna ska den då delas jämt mellan halvåren.

Hade du haft en inkomst av tjänst (från en anställning) så hade du kunnat hävda att lönen bara betalades ut andra halvåret.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycke...inkomst-1.2567

Citat:
Inkomst av näringsverksamhet
Inkomst av näringsverksamhet fördelar du i regel med hälften på varje kalenderhalvår. Om du kan visa att en större del av inkomsten ligger på det ena kalenderhalvåret, kan du göra en annan fördelning.

Du kan styrka din inkomstfördelning med intyg från revisor. Om du inte kan få ett intyg från revisor kan du i stället styrka inkomstfördelningen genom att skicka in resultatrapporter för första halvåret och för helåret. Du måste då även skicka med din självdeklaration med samtliga bilagor.
__________________
Senast redigerad av Kalmar2004 2014-12-03 kl. 11:07.
Citera
2014-12-03, 11:31
  #11
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112
Precis! Jag har inte gjort någon halvårsdeklaration utan helår. Jag tog inte ut lön första halvåret. Men det blev lön i slutet av året när vinsten/överskottet fördelades mellan ägarna.
Då har nog CSN rätt. Du har inte lön som ägare till ett handelsbolag. Du har ett överskott av näringsverksamhet. Detta uppkommer i den period som de vinstgivande händelserna anses inträffa enligt bokföringsreglerna. När/ om man gör sälva uttaget av pengar är inte relevant.
Citera
2014-12-03, 11:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112
Precis! Jag har inte gjort någon halvårsdeklaration utan helår. Jag tog inte ut lön första halvåret. Men det blev lön i slutet av året när vinsten/överskottet fördelades mellan ägarna.

Då stämde alltså följande inte.

"Jag hade företaget under hela 2012 men tog inte ut någon lön för första halvan 2012, och jag har inte heller jobbat där."

Om så är fallet verkar det som CSN har rätt och du kommer att vara återbetalningsskyldig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback