Håkan Hellström. Jag minns när det var jämt skägg mellan honom och Joakim Hillson.
Jag och en arbetskompis kom på att bästa sättet att parodiera honom är att framföra hans låtar med vacker stämsång.
Sedan är denna ståndpunkt kanske överbevisad sedan 2-3 år tillbaka: Men Scissor Sisters är grymt överskattade. De är ju liksom så förbannat helrätt och kalkyleradne att de slår knut på sig själva. Värst av allt är den där videon (Laura?) där de bl.a. är på en teaterscen med en balett som är klädda som gyllene saxar [sic!] De rör sig som om de hade fötterna i cementhinkar. The Village People, kom tillbaka. Allt är förlåtet!
Detta är ju inte bandets fel, men i en DN-recension av deras spelning så använde man mer än halva artikeln åt att tala om vilken faghag sångerskan var och hur många roliga internskämt hon drog och så vidare. Men hur var själva spelningen?
Jag jobbade på ett ställer som Winnerbäck spelade på en gång och det var så outhärdligt tråkigt att jag inte klarade att vara kvar, trots att jag fick betalt för det. Tydligen så hade ljudteknikerna samma åsikt och tog skift på att sitta och lyssna på skiten. Jag har hört betydligt sämre musik, men den var bara så tråkig och intetsägande så det kändes som om man tappade lusten att leva.
Kul att alla ska vara så rebelliska och skriva ner alla band som är populära. Givetvis kan man inte lyssna på något som spelas på radio eller MTV, tänk vad andra skulle tycka om en? Helst ska det ju vara artister som ingen vet om existerar, förutom en lite grupp som kan sitta och vara coola och "indie" för att de hittat en så bra artist. Får artisten en hit på radion ska man givetvis sluta lyssna på dem och säga att det är skitmusik.
Tycker det är överskattat att klanka ned på populära artister, vore det inte bättre att lyssna på det man tycker är bra?
Kommer ihåg när Green Days American Idiot läckte ut på nätet innan skivan släpptes. Givetvis laddades den ned av många och diskuterades. Den hyllades för både text och musik, men när de blev populär bland kidsen och låtarna började köras på radio så var det givetvis "skitmusik" och "fjortis-pop-punkrock" osv.
Ne, jag tycker denna hysteri har fått en tvärtom-effekt. Hör jag någon rabbla upp massa alternativa band och kasta skit på "populära" band tycker jag snarare det är den personen som fallit för "mainstream"-trenden om att inte våga tycka om populär musik.