Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 00:58
  #13
Avstängd
jqddes avatar
Jag trycker först på knappen för att få grön gubbe, men strax därefter går jag ändå när det är rött. AHahahah
Citera
2014-11-30, 01:04
  #14
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jqdde
Jag trycker först på knappen för att få grön gubbe, men strax därefter går jag ändå när det är rött. AHahahah
Rubriken är alltså "Död åt fotgängare som trycker fram grön gubbe"
Citera
2014-11-30, 01:09
  #15
Medlem
Du har så rätt! Stör mig som fan på detta sjuka och själviska beteende.
Citera
2014-11-30, 01:19
  #16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Att trycka på en trafiklysknapp påverkar, till mångas förvåning, inte trafiklyset på något sätt. Allt är inprogrammerat i ett datorsystem för att trafiken ska flyta på på bästa sätt. Knappen finns endast för att människor alltid tror att en knapptryckning har någon sorts konsekvens. Man har då "lugnat ned" fotgängaren eftersom att den tror att det snart kommer slå om eftersom jag tryckte på knappen, men i själva verket har den inte påverkat någonting.

Det är f.ö inte straffbart att gå mot röd gubbe men om man orsakar en olycka så ska man bli straffad för vårdslöshet i trafik.
__________________
Senast redigerad av SYSTEMexe 2014-11-30 kl. 01:23.
Citera
2014-11-30, 01:23
  #17
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Om trafiken är tät och intensiv kan jag fatta att folk trycker fram grön gubbe. Men om det kommer en ensam bil - varför i hela friden väntar fotgängare inte tills bilen passerat!

Idag fick idiotin sin kulmen. Jag närmar mig ett övergångsställe, har kvar ungefär 50 meter då en kvinna trycker på knappen - och börjar gå direkt! Rött för mig, och när det ett par sekunder senare slår över till grön gubbe har hon redan passerat vägen. Bakom mig helt tomt på trafik.

Såvitt jag vet är det inte straffbart att gå mot röd gubbe, så länge man inte orsakar kaos och kalabalik. På glest trafikerade gator finns ingen anledning att trycka fram grön gubbe.

Eller...?


Jag gör det bara av ren vana, närmar mig knappen, trycker och går, oavsett om det är full trafik eller 3 på natten och ingen bil i närheten. Det är bara av ren flex. Men som chaufför så är det inget jag stör mig på om någon gör det. Jag stannar, väntar och kör vidare som om det inte vore något annat. Finns ingen vits att göra det till något större än vad det är. Är du så jävla stressad i trafiken så borde du inte vara ute i trafiken.
Citera
2014-11-30, 01:23
  #18
Medlem
Varför i helvete skulle jag vänta på en tjurig bilförare? Om allt sköts enligt trafikreglerna kan du enbart hålla käft och vänta tills de blir grönt ljus! Vid allmänna övergångsställen har vi fotgängare företräde, om jag saktar ner vid ett allmänt övergångsställe uppstår ju en konflikt där ni också saktar ner och väntar på att jag ska gå över. Håll käft istället och vänta på din tur så blir trafikflödet lite smidigare förbannade vettvilling! Trafikmarodör!
Citera
2014-11-30, 01:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att trycka på en trafiklysknapp påverkar, till mångas förvåning, inte trafiklyset på något sätt. Allt är inprogrammerat i ett datorsystem för att trafiken ska flyta på på bästa sätt. Knappen finns endast för att människor alltid tror att en knapptryckning har någon sorts konsekvens. Man har då "lugnat ned" fotgängaren eftersom att den tror att det snart kommer slå om eftersom jag tryckte på knappen, men i själva verket har den inte påverkat någonting.

Det är f.ö inte straffbart att gå mot röd gubbe men om man orsakar en olycka så ska man bli straffad för vårdslöshet i trafik.


Du är ju helt ute och cyklar lilla vän,hade detta stämt hade ett flertal trafikljus växlat till grön gubbe under natten. Detta händer inte. Vad som händer är däremot att bilarna får rött tills deras ljus(?)signal registreras av något och vips så slår det om till grönt.

Att det är just knapptryckningen som ger grönt ljus kan du prova själv i en storstad under dagtid, håll andra borta från att trycka under 10 min så kommer du se att du har fel.

Det du bygger din uppfattning omkring är intervallet mellan grönljus för fotgängare under tider när det är måttligt med trafik.

Vill kalla dig något i stil med idiot men det är nog slöseri med tid då du säkert har blivit upplyst om detta tidigare.
Citera
2014-11-30, 01:49
  #20
Medlem
HarryManbacks avatar
Känner igen mig i båda fallen

Trycker alltid på knappen av ren vana men går om det är fritt, även om det inte hunnit slå om.

Sen älskar jag att bara att kliva ut på ett obevakat övergångsställe där jag har företräde. Det är lite skadeglädje i att se hur frusterade bilförarna blir av att dom måste vänta. Vissa ligger på gasen och man hör hur sura dom blir. Fan måste dom ha så sjukt bråttom så dom inte kan vänta i fem sekunder...
I dom fallen brukar jag sega mig fram, med flit haha.

Folk är så stört stressade.
Citera
2014-11-30, 01:52
  #21
Medlem
Bananarnes avatar
Ja. Det här är helt förskräckligt. Bäst att lära barnen att gå mot röd gubbe så dom blir ihjälkörda stup i kvarten. För helvetet ändå om man ska tvingas vänta ett par minuter vid rött ljus varje dag då man kör bil. Nej såhär kan vi inte ha det. Avskaffa alla övergångställen.

Och fotgängare är det absolut jävla minsta problemet då man kör bil. Största problemet är cyklisterna. Bara susar förbi ett övergångsställe i 20km/h i en backe med skymd sikt, dom kollar sig inte ens för. Ett jävla under jag inte har kört ihjäl nån av dom där jävla tomtarna vid det här laget.
Citera
2014-11-30, 02:10
  #22
Medlem
Vi har också det omvända.
Jag cyklar till jobbet varje dag (sthlm), men är också bilist och hatar okynnesrödtryckare och ser vilka problem det medför (för mig i egenskap av billist särskilt vid uppfarterna från södra länken i Stockholm)
Som cyklist trycker jag inte vid övergångsställen om jag är själv och ska över en glest trafikerad väg och brukar ge bilisterna en chans att släppa över mig utan att behöva stoppa trafiken med rött ljus, detta fungerar dock sällan. Taxi/buss fattar oftast hinten.
Sensmoralen är väll: om alla bara kunde hjälpa varandra i trafiken så skulle allt bli så sjukt mycket bättre, så väl fotgängare, cyklister som billister.
Citera
2014-11-30, 02:23
  #23
Medlem
R-Borjes avatar
Rubriken är dåligt formulerad. Det är snarare så att man kan dö om man INTE trycker fram grön gubbe.

Det är förbjudet att gå mot röd trafiksignal enligt Trafikförordningen:

Trafikförordning (1998:1276)
...
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
...
2 § En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering, en trafiksignal eller ett sådant tecken av en vakt som avses i 5 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90).
...



Ett annat problem med att inte invänta grön gubbe är att sikten vid övergångsstället kan vara begränsad
så att även om gångtrafikanten inte ser någon annalkande bil när hen påbörjar övergången kan
skymda bilar hinna fram till övergångsstället innan gångtrafikanten hinner över.
Då är det bättre om bilisten har en tydlig röd signal.
Citera
2014-11-30, 02:40
  #24
Medlem
08oss avatar
Håller till viss del med TS, men ännu värre är när man ska gå över ett oövervakat övergångsställe och så stannar bilister trots att jag inte ens är i närheten. Då känner man att man borde skynda, samtidigt är det deras egna fel att de är så korkade att de får vänta först typ 7 sekunder innan jag ens kommer ut på övergångsstället framför bilen och sen 5 sekunder innan jag har hunnit gå över helt.. Tror dock inte att det är någon risk att TS är en sån bilist :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback