Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-29, 17:46
  #1
Medlem
picknick52s avatar
Jag har råkat ut för detta i två fall nu och jag vill ha kontakt med någon som varit med något liknande eller juridiskt intresserad av området.

Det gäller att en kvinna som har hemtjänst vill att jag skall besöka henne. Kvinnorna har inget emot detta men hemtjänsten har trakasserat och förtalat mig. Båda kvinnorna har mentalt vetat vad dom vill och båda har bott i egen lägenhet.

Jag ( och kvinnorna ) har trott att kvinnan bestämmer vem hon vill skall besöka henne. Men det visar sig att hemtjänsten kan spela både polis och domare, betett sig som rena Gestapo. Jag trodde att sekretesslagen skulle skydda oss, att när hemtjänsten kommer till kvinnan säger de "hej" och när dom lämnar lägenheten "Zip", ingen information lämnar vårdtagaren, det står ju i lagen att ingen information får utlämnas som skadar vårdtagaren eller de närmaste ( jag ). Om det nu skulle vara något annat som gäller så måste vi 'män' ha skydd mot detta i form av att det sitter en skylt på deras dörr "BFD, Bäst För Datum", att man inte får besöka dom.

Men detta har inte varit fallet, jag har vänt mig till vårdchefer, polis, socialstyrelsen och JO men ingen bryr sig.

Jag är nu helt mentalt slut och behöver hjälp ( av vården )
Citera
2014-11-29, 17:52
  #2
Medlem
wh0res avatar
Du har alltså raggat på två olika kvinnor, och båda har hemtjänst? Och hemtjänsten snackar skit om dig?

Vad har det med sekretessen att göra? Det är ju inte du som har hemtjänsten? Så varför skulle inte hemtjänsten få prata med kvinnorna om dig?
För problemet är att kvinna har hemtjänst. Hemtjänst snackar skit om dig.
Men du är en helt vanlig man utan hemtjänst?

Du verkar applicera sekretesslagen åt fel håll, på något vis?
Hemtjänsten får inte prata om kvinnornas "personliga förhållanden" MED dig. De får däremot prata OM dig med kvinnorna hur mycket de och kvinnorna vill. Som utomstående är du självklart inte skyddad av någon sekretess.

Eller har jag missförstått frågan?
Citera
2014-11-29, 18:24
  #3
Medlem
picknick52s avatar
Ja, med kvinnorna får de prata hur de vill men att sprida ut ett förtal i kommunen att jag skulle vara en 'ful gubbe' låter ju inte lika bra. Kvinnorna tycker inte att jag är en 'ful gubbe', de vill ha kontakt med mig. Till saken hör att jag arbetar som timvikarie inom vården och blivit stoppad för jobb i de två kommuner som det gällt ( där kvinnorna bor ).
Citera
2014-11-29, 18:42
  #4
Medlem
santos_devilles avatar
Det kan inte vara så att hemtjänst är rädda om sina patienter och anser att du är där och uttnytjar dom sexuellt.

Vissa vuxna människor kan ju vara i samma metala skick som ett barn. Lite som en pedofil som tycker att barnet ville ju..

Nej jag kallar dig inte pedofil. Bara tänker utifrån vårdarnas syn på dig och deras brukare..
Citera
2014-11-29, 18:48
  #5
Medlem
Att diskutera vårdtagares privatliv med utomstående är emot sekretesslagen. Att de internt diskuterar inom arbetsgruppen, samt med ledning är det inte.

Arbetar du själv inom hemtjänsten så förstår jag snacket och att oro kanske uppstår. Gör du det eller? Jobbar du inom hemtjänsten? Är det så du träffat kvinnorna?

Om inte, så ska du inte bry dig. Det är väl kvinnorna du träffar som bör bry sig? Det är ju dem som har mandat att säga bu eller bä.

Har tidigare arbetat inom vård och omsorg och höll ögonen öppna, det finns många "fula gubbar och kärringar" i den branschen som inte skulle dra sig för att antasta, manipulera, håna, mobba, äldre och/eller funktionshindrade. Eller stjäla.
Citera
2014-11-29, 18:50
  #6
Medlem
sgeddingagglis avatar
Ha tålamod, var helt öppen med dina besök och skit i alla myndigheter, hos de kommer du inte få någon hjälp. Kärringarna kommer att tröttna på skitpratet till slut. Hemtjänsten är en speciell arbetsplats med en jävligt speciell arbetsstruktur och en lika speciell och kvaddad chefskultur. Det är inte de psykiskt mest friska personerna och cheferna som jobbar där.

Om du hört något bra tidigare om hemtänsten så lär du få veta att det är allt annat än bra där. Det du skulle kunna göra är att du ber dina damer ringa biståndshandläggaren och be om ett trepartsmöte med dig, damen och handläggaren. Sen tar du det hela vidare därifrån.
Citera
2014-11-29, 18:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picknick52
Ja, med kvinnorna får de prata hur de vill men att sprida ut ett förtal i kommunen att jag skulle vara en 'ful gubbe' låter ju inte lika bra. Kvinnorna tycker inte att jag är en 'ful gubbe', de vill ha kontakt med mig. Till saken hör att jag arbetar som timvikarie inom vården och blivit stoppad för jobb i de två kommuner som det gällt ( där kvinnorna bor ).


Med andra ord besöker du människor och har en relation till klienter utanför ditt arbete, osm du skulle kunna komma till genom arbetet?

Kontakten är olämplig. DU kan inte både arbeta, och besöka samma personer.
Citera
2014-11-29, 19:03
  #8
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picknick52
Ja, med kvinnorna får de prata hur de vill men att sprida ut ett förtal i kommunen att jag skulle vara en 'ful gubbe' låter ju inte lika bra. Kvinnorna tycker inte att jag är en 'ful gubbe', de vill ha kontakt med mig. Till saken hör att jag arbetar som timvikarie inom vården och blivit stoppad för jobb i de två kommuner som det gällt ( där kvinnorna bor ).

Då pratar vi om förtal snarare än någon form av sekretessbrott. Och det kanske är olämpligt. Men deras arbete i hemtjänsten är då helt irrelevant. Då är det bara en fråga om huruvida deras förtalande av dig är brottsligt eller vederhäftigt.
Citera
2014-11-29, 19:08
  #9
Medlem
picknick52s avatar
Ja, jag håller med dig i dina funderingar. Men om allt skall fungera så borde hemtjänsten inte fungera som poliser och domare, rena gestapo. Om dom tror att det skulle vara något krimenellt så borde dom anmäla det till polisen som utreder saken på rätt sätt, istället borde fortsätta sitt hemtjänst-uppdrag som vanligt.
Nu agerar dom istället som poliser och domare själva så blir det helt fel, , dom undersöker inte ärendet på rätt sätt, jag har inte hört av dom. Jag har helt oskyldigt blivit dömd som någon "ful gubbe".
Jag tycker att de skall hålla på med sina hemtjänst-uppdrag och tror dom att det skulle vara något brottsligt skall dom polisanmäla saken, inte själva 'fantisera något själva' som gjorst.
Citera
2014-11-29, 19:20
  #10
Medlem
Jobbar du på hemtjänsten eller har du träffat kvinnorna genom ditt arbete inom vården?
Citera
2014-11-30, 06:32
  #11
Medlem
picknick52s avatar
Jag har inte jobbat med dom när jag haft kontakt med dom.

Det finns män också som jag har kontakt med men då blir det inget strul. Allt handlar om människor som berör mig känslomässigt, jag vill kunna se mig själv i spegeln och veta att jag inte skadat eller inte försökt hjälpa någon medmänniska.

Den första kvinnan är en kvinna som är rullstolsbunden och hänvisad till ett liv i sängen eller i fåtöljen tittande på TV dag ut och in. Hon är rullstolsbunden på grund av sin övervikt som gett henne en höftfraktur. Jag kommer fortfarande ihåg vad som for igenom mitt hjärta första gången jag såg henne, det var 'här ger vården mat som gör henne stor som en kanonkula vilket gör henne rullstolsbunden'.
Detta berörde mig, varför gör vården ingenting, hon måste ju sättas på diet så att hon blir smal för då skulle hon kunna bli gående och få ett mer normalt liv med att kunna komma ut och träffa folk. Med denna kvinnan var det jag som tog kontakt, träffade henne på apoteket en dag och vi är fortfarande vänner.

Den andra kvinnan var väldigt gammal kvinna, som en skör glasblomma. Hon blev förälskad i mig, detta i sig påverkar inte mig utan det var att hon berättade att det var bara jag hon tänkte på från morgon till kväll. Jag sa till henne att hemtjänsten säkerligen kommer att strula ( vilket dom gjorde såklart ) men hon sa 'va du är dum, jag får väl vara bekant med vem jag vill'.
Jag visste inte vad jag skulle göra här, min logiska hjärnhalva sa 'Stick' men mitt hjärta sa något annat, jag kanske skulle skada henne djupt så jag valde att låta henne ha kontakt med mig.
När hemtjänsten upptäckte detta blev jag anmäld 'att jag besvärade en gammal dam' och så tog dom bort hennes möjligheter att ha kontakt med mig. Dom tyckte att hon skulle ha 'lugn och ro' men det dom gjorde var att de tog bort allt som hon hade att leva för. De dom gjort mot henne påverkade mig också men det var inte jag som skadade henne, jag kan fortfarande se mig själv i spegeln.

Slutligen vill jag kommentera en del 'kalla' inlägg här, det är att för mig är ALLA levande människor även om dom blir vårdtagare och inga kreatur.
Citera
2014-12-01, 18:45
  #12
Medlem
Emerains avatar
Så... På vilket underlag har sekretessen brutits? Har de diskuterat patient A med patient B i avslöjande detaljer s att B kan veta vem A är?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback