2014-11-29, 18:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keith.Moon
Får man fråga vad du jobbar med? Du avser väl inte moderaterandet?

Ts: Personligen var jag inte okej med det under många, många år. Nu börjar jag tycka att det är okej. Det är nog bara dårarna samt de som nått verklig insikt som är okej med det.

Man ska inte ägna något en tanke, där är sanningen. Den mest enfaldiga idiot har redan nått sanningen med andra ord. Den stora resan mot insikt är en cirkel som slutar där den började, med aningslöshet.

Att ge upp allt, alla illusioner och föreställningar. Även den om att pengar är en illusion. Ty även den tanken att pengar är en illusion är en föreställning som låser dig fast i die weltangst.

Sluta simma, drunkna. Säg inte emot, säg inget. Ha inte ens en mun. Ha ej.
I slutändan får jag betalat för att kicka fotboll, leka med Lego och spela Wii.
Citera
2014-11-29, 19:14
Medlem
TS jag skriver under på allt du säger och tänker omedvetet på We buy things with money we don't have, to impress people we don't like...

Allt för många ägnar sina liv åt en illusion, så är det tyvärr. En stor anledning till oro och lyckliga människor.
Citera
2014-11-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortjockpung
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt. jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet. jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde. återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Man behöver faktiskt inte jobba. Du kan låta andra jobba åt dig. Det enda du behöver göra är att starta ett företag, anställa folk, sen är det klart. Och ifall du i det läget fortfarande tycker att pengar inte är annat än en billig illusion har du faktiskt möjligheten att ge allt överskott i din verksamhet till dina löneslavar.

💲

Senast redigerad av Zugabe 2014-11-29 kl. 19:24.
Citera
2014-11-29, 19:31
Medlem
Citat:
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?
Den största anledningen till varför man jobbar är för att få mat i sig. Innan pengar fanns så jobbade alla för att odla och jaga sin egen mat och det var ett hårt jobb då inga andra redskap fanns än det du själv kunde tillverka. De som hade mycket av en vara kunde byta till sig andra varor, sen utvecklades det till att att varor ersattes med pengar för att "förenkla" byten av varorna. Detta var givetvis en grov förenkling men grejen är den att innan pengar fanns så togs matvaror som skatt. Det var värre förr imo.
Citera
2014-11-29, 19:39
Medlem
Keith.Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I slutändan får jag betalat för att kicka fotboll, leka med Lego och spela Wii.
Då tror jag att jag är med. Du jobbar i Stockholmspolisens ledningscentral, eller hur?

Synd att jag inte kirrar säkerhetsbedömningen, annars hade jag gärna också "jobbat" där. Lycklige jävel.
Citera
2014-11-29, 19:41
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
TS jag skriver under på allt du säger och tänker omedvetet på We buy things with money we don't have, to impress people we don't like...
Varför gör vi det?

Vårt ego är byggt i jämförelse med andra människor. När vi ser att någon har det bättre blir vi avundsjuka. Avundsjuka skapar girighet. Vi måste köpa saker för att imponera. Det gör att vi tar ett steg upp på stegen. A game with no target. Försök skjuta en gås som inte existerar. Illusionen är att det inte finns någon stege.
Citera
2014-11-29, 19:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keith.Moon
Då tror jag att jag är med. Du jobbar i Stockholmspolisens ledningscentral, eller hur?

Synd att jag inte kirrar säkerhetsbedömningen, annars hade jag gärna också "jobbat" där. Lycklige jävel.
Haha! Clever boy. Nej då, jag jobbar en skola.
Citera
2014-11-29, 19:45
Medlem
Citat:
pengar som trycks i en maskin har egentligen inget värde, att det har ett värde är bara något vi hittat på. en illusion. hela samhället som kretsar kring pengar är en illusion. kapitalism är en illusion, ett påhitt.

jag vet man måste jobba för att klara sig så är det, men är ni okej med det? man lever en gång och livet är kort. livet är ett mirakel liksom medvetandet.

jag blir alltid likna häpnad varje gång någon säger att jobb är roligt. ni är bara ett boskap vars enda mening är att sätta pengar i rullning. men pengar har egentligen inget värde.

återigen man måste jobba jag jobbar med, men är ni verkligen helt okej med det? ditt liv är kort och du kommer dö snart. glömmer ni inte bort hur jävla galet det ens är att kunna vara vid liv?

Nej, jag är inte ok med det men har inget val.

På flashback kryllar det tydligen av folk som älskar sitt arbete. De verkar manade i att spamma ner trådar av denna art för de är till syntes överrepresenterade på FB. I min närmaste krets skulle ingen fortsätta jobba om de inte behövde.

Jag har inte ett dåligt jobb (tvärtom!) men jag kan komma på minst 100 saker som jag hellre gör än att gå upp tidigare på morgonen än jag har lust med och stressa för att hinna med något annat när man är ledig. Det har inte så mycket med jobbet i sig att göra utan snarare formen och att alldeles för mycket tid spenderas på jobbet.
Citera
2014-11-29, 19:48
Medlem
Rehf2134s avatar
Vad finns det för alternativ?
Det är minst lika meningslöst att bo ute i skogen och jaga för överlevnad.
Citera
2014-11-29, 19:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1anonymous1

På flashback kryllar det tydligen av folk som älskar sitt arbete. De verkar manade i att spamma ner trådar av denna art för de är till syntes överrepresenterade på FB. I min närmaste krets skulle ingen fortsätta jobba om de inte behövde.

Jag har inte ett dåligt jobb (tvärtom!) men jag kan komma på minst 100 saker som jag hellre gör än att gå upp tidigare på morgonen än jag har lust med och stressa för att hinna med något annat när man är ledig. Det har inte så mycket med jobbet i sig att göra utan snarare formen och att alldeles för mycket tid spenderas på jobbet.
Det finns tusentals saker jag hellre skulle göra än att gå upp och gå till jobbet varje dag, det förnekar jag inte en sekund. Däremot tycker jag som sagt att mitt jobb är väldigt roligt och givande. Men visst, hade jag fått samma pengar för att ligga hemma och röka gräs hade jag gjort det. Däremot så inser jag att vårt moderna samhälle kräver att vi alla gör vår del av det hela.
Citera
2014-11-29, 20:01
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1anonymous1

Nja, det alla nittonåringar som just förstått att man måste jobba för att överleva och startar trådar på flashback en gång i veckan om hur värdelöst det är att jobba inte förstår är att det inte behöver vara en motsägelse att gilla sitt jobb och samtidigt hellre vilja göra något annat. Givet att du inte fötts in i en skön rik släkt så har du inte valet "ligga hemma och götta dig hela dagarna". Utan du kan antingen, som alla dessa trådskapare säger, "hoppa på hamsterhjulet och löneslava" eller flytta ut i skogen i en koja och jaga kanin eller vad du nu vill för överlevnad. Så alla dessa människor som "älskar att arbeta" har helt enkelt insett detta, och för det första valt bort alternativet att flytta ut i skogen, och för det andra valt att spendera sin tid på ett arbete som vi tycker är roligt.

Så man kan välja på att starta trådar och gnälla på hur hemskt det är att jobba, eller så kan man acceptera att jobb är något nödvändigt för att kunna överleva, och istället lägga sin tid på att skaffa sig ett jobb som är roligt, även om det inte är lika roligt som att ligga hemma och lira xbox hela dagen.
Citera
2014-11-29, 20:01
Medlem
Låter som ett klassiskt vänstertänkande.
'Kapitalismen är roten till all världens ondska, om vi bara tar bort den så kommer alla leva fredligt och lyckligt i alla sina dagar'.
Och i bakhuvudet har man en bild där alla ska kunna flumma omkring, nyttja tiden bäst man själv vill, dricka sina latte och rent allmänt njuta av tillvaron och vännerna.
Visst dom onödiga lyxsakerna skulle försvinna men vem behöver dom egentligen?
Sålänge alla de basala bekvämligheterna finns kvar så finns det inga problem.

För så fungerar det i den där vänsterdrömmen.
De basala bekvämligheterna finns alltid kvar, på något märkligt magiskt vis som ingen kan förklara.
Någonstans i bakgrunden finns det alltid någon som fortsätter jobba hårt för o få fram alla de där sakerna som numera tas för givet av alla.
Varför skulle någon fortsätta slita hårt för o få fram saker som el, värme, vatten, matvaror m.m. m.m. för den där majoriteten som bara ska flumma omkring?
Tja, antagligen för att dom älskar det. Solidaritet, kärlek, medmänsklighet, ni vet.
Det fungerar helt enkelt, på det där magiska märkliga viset.
Jomän.
Visst låter det fantastiskt?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in