• 1
  • 2
2005-09-16, 23:21
Medlem
Pendeltågs avatar
Priserna på begagnade hus där jag bor bara ökar och ökar, och skall man ha ett hus som inte innebär massa arbete med en gång måste man lägga minst 1 miljon eller bo ganska långt ut på landet.

Funderar därför på att kanske köpa en tomt och bygga mig ett lite mindre hus på säg 60-80 kvadrat.

Tomten bör hamna på runt 400.000 om jag hittar en lämplig. Kvar är då huset. Är inte särskilt händig själv, men kan få viss hjälp av lite släktingar. Alternativet är att låta en byggfirma bygga huset, men risken är då att det blir ganska dyrt. Vill inte gärna lägga mer än max 800-900 tusen totalt. Ungefär 100-150 tusen kommer jag kunna lägga själv för att få en bättre lånebild.

Finns ju massor av kostnader, men är lite osäker på exakt vilka. Om någon vet så delge gärna lite information. Är även intresserad av länkar till husföretag som har hyfsat billiga hus i denna storleksklass. Ett timmerhus hade varit nice, borde finnas en del ganska billiga importerade som bara är att bygga upp?

Vad mer bär man tänka på?

Kostnader för avlopp?

Vilken uppvärmning bör man ha?

Ja massor av förslag skulle uppskattas! Det är lätt att man missar någon kostnad när man skall göra en kalkyl.

Seså kom med tankar,förslag,uppgifter och råd!
Citera
2005-09-16, 23:27
Medlem
H.E.L.s avatar
400 000 för tomt.
Ca 100 000 för avlopp.

400 000 kvar att bygga för. Friggebod kanske?

Bara materialet till ett hus går på en halv mille och sen skall någon bygga det.

60-80 m2 är väldigt litet och blir ekonomiskt sämre än om du bygger 120 m2.
Citera
2005-09-16, 23:32
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
400 000 för tomt.
Ca 100 000 för avlopp.

400 000 kvar att bygga för. Friggebod kanske?

Bara materialet till ett hus går på en halv mille och sen skall någon bygga det.

60-80 m2 är väldigt litet och blir ekonomiskt sämre än om du bygger 120 m2.

Kanske läge att bygga för 500.000 då? Ingen jätteökning förvisso. Eftersom jag är singel nu så behöver jag inte ett så stort hus i nuläget. Dessutom får man ju en bättre driftskostnad med mindre ytor. Någonstans skall man ju börja, man kan ju alltid bygga ut i framtiden om behov föreligger, eller sälja huset om man vill gå vidare i livet. Hade gärna byggt större, men inkomsten sätter sina begränsningar. Visst borde man väl kunna slå upp ett hus på 60-80 kvadrat för inte allt för höga summor.
Citera
2005-09-17, 01:19
Medlem
En grund, gjuten o klar med avlopp och allt, säg 200 000. Har sett t.ex. i Land om färdiga husbyggsatser för runt 400 000. Ja då är du snart uppe i en miljon, och även om du vore en duktig snickare eller byggare så kommer du aldrig under den summan. Att bygga mindre än 100 kvm idag är ingen idé varken praktiskt eller kostnadsmässigt bra. Uppvärmningen i dag är högeffektiva värmepumpar, som ger dig en ganska så låg kostnad i framtiden. Skall du ha en braskamin eller annan tilläggsvärme så är det ytterligare 30-40 000.
Citera
2005-09-17, 08:36
Medlem
cavalls avatar
En variant är att köpa ett hus på en annan ort och frakta det till din tomt.

Man kan, inklusive frakt komma undan med ca 2-300 000, men jag är osäker på hur det är med ned och uppmontering av huset.
Citera
2005-09-17, 08:51
Medlem
Subb[a]s avatar
För den budgeten får du ett jäkligt fint hus (villa) här uppe i Norrland. Du är mer än välkommen. Brukar även skeppas ner hus härifrån har jag hört, just pga av byggnadskostnader etc.
Citera
2005-09-17, 09:59
Medlem
Asterixs avatar
Med den budgeten är det tufft. Jag vet att Borås hade en kampanj där dom försökte locka till sig Göteborgare att flytta dit. Tanken var att ett komplett boende i villa inte skulle kosta mer än 1 miljon. Å andra sidan var tomterna nästan gratis.

Jag tycker att du, när du har hittat en tomt, ska vända dig till en arkitekt som tar fram allt underlag. Det lönar sig i längden. Du får en bra planlösning anpassad efter dina behov samtidigt som den är billig att uppföra och förhoppningsvis även billig i drift.

Tänk på att huset antagligen är svårt att sälja. Den är för stor som semesterstuga och för liten som bostad. Därför bör den vara planerad för en eventuell framtida utbyggnad.
Citera
2005-09-17, 11:04
Medlem
Dennos avatar
Kom ihåg bara, huset går att bygga om. Tomten ligger där den ligger.
Så köp inte billigt bara för att det är billigt.

Varför inte flytta ut en bit på landet då?
Jag flyttade utanför Göteborg, 3.5mil utanför. Trivs som fan!
Citera
2005-09-17, 17:23
Medlem
Rigor Mortiss avatar
My two cents worth... Att bygga är aldrig billigare än att köpa färdigt för en normal villa utanför storstäderna. Väljer man ändå att bygga så fjanta inte med en liten kåk utan bygg rejält från början. Antingen ångrar man sig snart eller också konstaterar man att det inte går att få ut så mycket pengar när det nån gång är dags att sälja. El, avlopp, värme, vatten etc kostar marginellt mer om man bygger 130 kvadrat än om man bygger en på 60 kvadrat.

Bor du på landet rekommenderar jag en täljstensugn för värmen. I vår kåk står den för fyra femtedelar av värmen. Vi satte in en för ca 50.000 och veden kostar ung 1000 spänn om året för diesel, bensin och drift av motorsågen. (Gallringsvirke som kostar oss svetten.)

Satsa på en kåk som är i behov av renovering men går att bo i. Medan du börjar träna upp dig i att greja med kåken bestämmer du dig för vad du vill göra med huset och sparar ihop pengar under tiden.

Jag håller helhjärtat med Denno, huset går det att göra vad som helst med men läget går inget att göra åt...

Rigor
Citera
2005-09-17, 18:48
Medlem
Pendeltågs avatar
Tck så hjärtligt för alla reflektioner!

Att flytta till Norrland och på så vis få ett billigt hus är inget alternativ, man måste ju ha ett jobb också.

Som sagt, budgeten är tajt. Eftersom jag har drygt 150.000 själv har jag ett litet försprång mot andra som har 0 kronor att lägga själv. 1 miljon totalt med tomt skulle ge en lånebild på 850.000. Nytt hus = slopad fastighetsskatt 5 år frammåt.

I nuläget bor jag väldigt billigt, vill jag byta lägenhet till en 2:a får jag räkna med en månadskostnad på drygt 4500 efter skattereduktion eftersom en tvåa kostar 700-800.000 här.

Min önskan är att boendet inklusive driftkostnad inte skall överstiga 5000 kronor. Det borde jag fixa om införskaffandet av boende inte överstiger 1 miljon. 1 miljon i huskostnad = 850.000 i lån. Inkomsten medger tyvärr inte mer, särskilt inte eftersom räntan nu är rekordlåg, det gäller att tänka frammåt också.

Med lite tur kan jag få en skaplig tomt för 250.000 kronor. Den behöver bygglov, anslutning till el, lagfarter etc samt ett avlopp och en brunn. Säg 400.000 efter desa kostnader?

Väldigt osäker på vad avlopp kan kosta att bygga. Ligger tomten på rätt plats går den alltid att ansluta till kommunala nätet dock. På både gott och ont givetvis.

Okej, önsketänkande tomt+ bygglov+avlopp+brunn 400.000. Kvar är då 600.000.

Ni har nog rätt, det är dumt att bygga för litet, men 100 kvadrat, större behöver jag absolut inte, då finns det dessutom hyfsade möjligheter att sälja framöver om man känner att hus inte var min grej.

En byggkostnad på 6000 per kvadrat är förmodligen optimistisk i överkant. Jag vet ett par som byggde en villa på 144 kvadrat nyligen, de gjorde i princip inget själva, tomten kostade 400.000 inklusive kommunal vatten och avloppsanslutning. Ett garage byggdes också, det gick på drygt 2 miljoner, alltså drygt 10.000 per kvadrat för huset.

SÅ vad har jag för alternativ att välja mellan på ett hus rnt 100 kvadrat;

* Hus i byggsats. Kan få god hjälp av släktingar mot liten kostnad, känner även lite hantverkare t.e.x. en elektriker som kan ge bra pris på installation. Även en rörmokare kan jag få bra pris hos. Dock skall ju själva huset upp, invändigt kan jag göra lite själv. Har ni några bra länkar på billiga hus i byggsats?

* Hus byggt med lösvirke. Kan ordna ganska bra priser hos de lokala bygghandlarna då jag har goda kontakter inom det området. Dock, detta hus skall ju även resas upp det med.

* Byggföretag som bygger upp huset. Går bort, det blir för dyrt.

Det känns tråkigt att skippa tanken på eget hus helt utan att ha tittat närmare på olika faktorer.

Får man t.e.x. några fler fördelar med nybyggt hus än slopad fastighetsskatt och delvis reducerad skatt i början? Räntebidrag?

Har ni några bra länktips till husfabrikanter, etc som kan ha något lämpligt objekt värt att titta på i denna prisklass, delge dem gärna.
Citera
2005-09-18, 15:17
Medlem
Megaforces avatar
Det finns ju några tillverkare som vänder sig till de som vill bygga det mesta själv. T.ex http://www.folkvillan.se/ tar ju en halv mille för allt exkl grunden.

Lösvirkeshus blir alltid billigare än nyckelfärdiga hus. Särskilt om man skaffar materielet själv och handlar det t.ex i Polen eller använder polska hantverkare som tar med sig materialet. Trävirke är dessutom billigt idag pga stormen.

Vad man skall tänka på är om man köper byggsats så ingår inte alltid stomresning (vilket kan vara svårt att göra själv eller om man är för få), elektriker och VVS. Men har du kontakter så blir inte dessa punkter så blodigt dyra..

Förr i tiden använde man helst begagnat virke eftersom det redan var torrt. Kan du få tag på bra rivningsvirke så kan man få ner kostnaderna ännu mer. Förr så köpte man i regel rivningshus som demonteras och man använde byggmaterielet till nya hus. Det finns många hus från 1800-talet som är byggda med virke som använts flera gånger om och där virket vid dendrologisk mätning visat sig vara från typ 1200-talet.
Citera
2005-09-21, 11:37
Medlem
Smålandsvillan bygger prefabricerade nyckelfärdiga hus där allt ovan grund ingår (el, vitvaror, uppvärmningssystem etc.) med tydlig lågprisprofil. Kanske inte dålig kvalitet men små möjligheter till specialanpassningar och bara ett fåtal olika modeller att välja på.

Tror att ett sånt hus (typ 100kvadrat) går på en 800-900'. Så mkt billigare kan du nog inte komma undan om du inte vill bygga själv eller anlita mindre seriösa företag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in