Tck så hjärtligt för alla reflektioner!
Att flytta till Norrland och på så vis få ett billigt hus är inget alternativ, man måste ju ha ett jobb också.
Som sagt, budgeten är tajt. Eftersom jag har drygt 150.000 själv har jag ett litet försprång mot andra som har 0 kronor att lägga själv. 1 miljon totalt med tomt skulle ge en lånebild på 850.000. Nytt hus = slopad fastighetsskatt 5 år frammåt.
I nuläget bor jag väldigt billigt, vill jag byta lägenhet till en 2:a får jag räkna med en månadskostnad på drygt 4500 efter skattereduktion eftersom en tvåa kostar 700-800.000 här.
Min önskan är att boendet inklusive driftkostnad inte skall överstiga 5000 kronor. Det borde jag fixa om införskaffandet av boende inte överstiger 1 miljon. 1 miljon i huskostnad = 850.000 i lån. Inkomsten medger tyvärr inte mer, särskilt inte eftersom räntan nu är rekordlåg, det gäller att tänka frammåt också.
Med lite tur kan jag få en skaplig tomt för 250.000 kronor. Den behöver bygglov, anslutning till el, lagfarter etc samt ett avlopp och en brunn. Säg 400.000 efter desa kostnader?
Väldigt osäker på vad avlopp kan kosta att bygga. Ligger tomten på rätt plats går den alltid att ansluta till kommunala nätet dock. På både gott och ont givetvis.
Okej, önsketänkande tomt+ bygglov+avlopp+brunn 400.000. Kvar är då 600.000.
Ni har nog rätt, det är dumt att bygga för litet, men 100 kvadrat, större behöver jag absolut inte, då finns det dessutom hyfsade möjligheter att sälja framöver om man känner att hus inte var min grej.
En byggkostnad på 6000 per kvadrat är förmodligen optimistisk i överkant. Jag vet ett par som byggde en villa på 144 kvadrat nyligen, de gjorde i princip inget själva, tomten kostade 400.000 inklusive kommunal vatten och avloppsanslutning. Ett garage byggdes också, det gick på drygt 2 miljoner, alltså drygt 10.000 per kvadrat för huset.
SÅ vad har jag för alternativ att välja mellan på ett hus rnt 100 kvadrat;
* Hus i byggsats. Kan få god hjälp av släktingar mot liten kostnad, känner även lite hantverkare t.e.x. en elektriker som kan ge bra pris på installation. Även en rörmokare kan jag få bra pris hos. Dock skall ju själva huset upp, invändigt kan jag göra lite själv. Har ni några bra länkar på billiga hus i byggsats?
* Hus byggt med lösvirke. Kan ordna ganska bra priser hos de lokala bygghandlarna då jag har goda kontakter inom det området. Dock, detta hus skall ju även resas upp det med.
* Byggföretag som bygger upp huset. Går bort, det blir för dyrt.
Det känns tråkigt att skippa tanken på eget hus helt utan att ha tittat närmare på olika faktorer.
Får man t.e.x. några fler fördelar med nybyggt hus än slopad fastighetsskatt och delvis reducerad skatt i början? Räntebidrag?
Har ni några bra länktips till husfabrikanter, etc som kan ha något lämpligt objekt värt att titta på i denna prisklass, delge dem gärna.