2005-09-16, 22:46
Medlem
slickets avatar
Det här är en fråga som ploppar upp i min hjärna lite då och då.
Nu har jag förvisso inte tänkt igenom det här grundligt och jag är heller inget geni
Någonting säger mig att det finns nånting simpet som förklarar allt, eftersom det inte redan finns.

Men vad?

Planet är alltså på väg att störta. Hur svårt kan det vara att flyga ner på en höjd som människan kan hoppa ifrån, öppna en stor lucka längst bak i planet och skicka på alla passagerarna varsin fallskärm och sen bara låta dom hoppa? Även om det blir kaos, om vissa missar och dra i snöret... även om det borde vara det lättaste med problemet, så måste det ändå vara bättre än att alla passagerarna dör.

Var sitter problemet?
Citera
2005-09-16, 23:00
Medlem
wzbzs avatar
Troligen så är det så att sådana flygplan kan inte flyga med öppna luckor då kabintrycket försvinner, vet dock inte. Sen krävs det nog mer än att ta på sig en ryggsäck och dra i ett snöre när det gäller fallskärmshoppning. Sen är dom kanske dyra. Och om man inte har fallskärm till alla, vilka ska då bli utan? Jag vet inte själv varför men detta var iaf några förklaringar som kanske stämmer.
Citera
2005-09-16, 23:08
Moderator
ksvs avatar
I passagerarflygplan skulle det knappast rädda några liv.

Nästan alla flygolyckor sker ju i samband med start och landning. Skulle det hända något när man är uppe på marchhöjd och man fortfarande kan kontrollera flygplanet, räddar med fler liv genom att nödlanda istället.
Citera
2005-09-16, 23:36
Medlem
Thoffss avatar
Flygplan har fallskärmar. Stridsflygplan. Man måste liksom ha en utbildning för att veta vad fan man gör. Annars gör det mer skada än nytta.
Citera
2005-09-16, 23:57
Medlem
zorc7251s avatar
Spontana tankar

* Kostnadsfråga
* Utbildning krävs
* Erfarenhet krävs, speciellt om man ska hoppa från ett jetplan
* Evakuera 100 personer via fallskärm från en störtande plan är inte praktiskt genomförbart.
Citera
2005-09-17, 00:18
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
* Kostnadsfråga
* Utbildning krävs
* Erfarenhet krävs, speciellt om man ska hoppa från ett jetplan
* Evakuera 100 personer via fallskärm från en störtande plan är inte praktiskt genomförbart.
Den främsta orsaken är att det är knappt funnits olyckor där det hade räddat liv.
Som jag skrev tidigare sker ju nästan alla olyckor i samband med start och landning. Sker det på 35000 fot kommer man bara medvetslös innan man kommit ut ur flygplanet ändå.
Oavsett vilket måste man ju rimligtvis ha kontroll över flygplanet om flera hundra människor ska kunna hoppa en och en. Och har man kontroll är det nästan alltid bättre att nödlanda eftersom rätt många förmodligen skulle misslyckas med fallskärmshoppet ändå.
Citera
2005-09-17, 01:09
Medlem
Magnums avatar
Sen vore det ju underbart att först rädda sig med fallskärm för att sedan landa i havet och antingen drunkna eller bli hajlunch... :thumbsdow
Citera
2005-09-17, 03:35
Bannlyst
Jag tror jag har hört nånstans att det beror på att det krävs utbildning och sånt för att få hoppa fallskärm därför har dom inga fallskärmar i passagerarflygplan
Citera
2005-09-17, 03:58
Medlem
Dynamics avatar
Men varför inte säte en jätte fallskäm på flyget ?
Citera
2005-09-17, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slicket
Det här är en fråga som ploppar upp i min hjärna lite då och då.
Nu har jag förvisso inte tänkt igenom det här grundligt och jag är heller inget geni
Någonting säger mig att det finns nånting simpet som förklarar allt, eftersom det inte redan finns.

Men vad?

Planet är alltså på väg att störta. Hur svårt kan det vara att flyga ner på en höjd som människan kan hoppa ifrån, öppna en stor lucka längst bak i planet och skicka på alla passagerarna varsin fallskärm och sen bara låta dom hoppa? Även om det blir kaos, om vissa missar och dra i snöret... även om det borde vara det lättaste med problemet, så måste det ändå vara bättre än att alla passagerarna dör.

Var sitter problemet?

Har själv en viss erfarenhet av fallskärmshopp.

Har själv tänkt tanken varför chansen inte finns. Att hoppa är ungefär lika svår som att,,,, ja det vette fan. Men chansen att överleva ligger nog på ca 75% av dem som får chansen att hoppa. Så varför inte?

Att folk trasslar till det är ju självklart, men alternativet att störta ner i nåt berg suger ju. Att ta chansen ligger ju i människans natur.

Kan Sverige rösta för att dumbommar (invällare) ska bli poliser så visst fan kan PK-Sverige hitta på ett sådant hyss.
Citera
2005-09-17, 04:34
Medlem
Är det inte så att jetplan som störtar faller som en sten? Kan bli rätt svårt att "hoppa" ut ur ett sånt plan...

SyQuest
Citera
2005-09-17, 06:05
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyQuest
Är det inte så att jetplan som störtar faller som en sten? Kan bli rätt svårt att "hoppa" ut ur ett sånt plan...

SyQuest

Beror väl lite på situationen. Skulle alla motorerna helt plötsligt sluta fungera har du ju fortfarande segelflygningen kvar, du faller knappast rakt ner. Har hört att jetplan kan segla ganska långt innan de dröser i backen om det skulle bli problem på marschhöjd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in