Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-28, 23:20
  #13
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
gjorde en provbild med två skal från google, ändrat till 400x400 (men tydligen bara bakgrunden?), mitt mål är att göra så att skalen blir lika stora och behålla proportionerna av produkten..

ursprunglig info om bilderna
bild 1, 1609 × 1974
bild 2, 750 × 500

http://www.bilddump.se/bilder/201411...31.225.200.png

bilden jag har laddat upp är gjord i photoshop, gjorde ett nytt dokument 400x400 pixlar och sen file,place(lägger in produkten på bakgrunden) men hur gör jag för att behålla proportionerna och förstora så att dom blir exakt lika stora?

Det finns tyvärr inget enkelt automatiserat svar som jag känner till (eller skulle kanske gå med photoshop iof!).

Men det jag skulle gjort är att du manuellt klipper ut en fyrkant runt bilden, och sedan klistrar in den i en ny bild för att avslutningsvis passa in den centrerat i bilden.

Det kan hända att detta går att automatisera i photoshop så att du slipper göra det manuellt.
Citera
2014-11-28, 23:27
  #14
Medlem
dynamit-kisen, jag kan göra det manuellt, om jag vet hur man gör det på ett bra sätt
Citera
2014-11-28, 23:29
  #15
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
dynamit-kisen, jag kan göra det manuellt, om jag vet hur man gör det på ett bra sätt


http://i.imgur.com/9zzdYem.jpg

Där är resultatet av det arbetssättet jag beskrev iaf!

Hängde du med eller vill du ha det mer detaljerat? Hjälper hjärna till =)
__________________
Senast redigerad av dynamit-kisen 2014-11-28 kl. 23:31.
Citera
2014-11-29, 00:13
  #16
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
dynamit-kisen, jag kan göra det manuellt, om jag vet hur man gör det på ett bra sätt

Som jag sa i PM så svarar jag dig här så att andra kan få hjälp om de har samma fråga.

Nu gjorde jag på lite annat vis då jag hade två bilder brevid varandra, vilket gör det enklare. Jag vet inte heller vad du skall ha bilderna till, så vet inte hur noga det är att det är exakt lika stora. Men om det är godtyckligt "lika" bilderna måste vara så hade jag gjort såhär.
OBS! Detta förutsätter att alla bilder har vit (eller annan enfärgad) bakgrund!!

1) Öppna Photoshop (har förstått att det är det programmet du jobbar med?).

2) Tryck på file --> new.. och skapa en ny bild som har den storleken du vill att den slutgiltliga bilden skall ha (t.ex 400x400px).

3) Öppna sedan bilden du vill ändra storlek på i photoshop. Markera ett lämpligt område i bilden som du vill förminska med markeringsverktyget (kortkommando M). Kopiera sedan det markerade området (ctrl+c).

4) Klistra in det kopierade området (ctrl+v) från steg 3 till bilden du skapade i steg 1. Använd sedan "free transform" (ctrl + T) för att göra bilden så stor som du vill ha den och centrera den.
TIPS!! När du tryckt ctrl+T så ser du en länk/kedja mellan W och H i menyn högst upp i photoshop. Om du trycker på den så behåller bredden och höjden samma proportioner när du ändrar storlek på bilden.

5) Spara bilden och upprepa proceduren med nästa bild.

Lycka till!

Ledsen om jag var otydlig med något, börjar bli lite småfull...
Citera
2014-11-29, 00:30
  #17
Medlem
riktigt bra svar! gjort allting du skriver, men när jag tryckt free transform och tryckt på kedjorna, så när jag drar i skalet så försvinner kedjorna direkt? :/
Citera
2014-11-29, 00:37
  #18
Medlem
dynamit-kisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
riktigt bra svar! gjort allting du skriver, men när jag tryckt free transform och tryckt på kedjorna, så när jag drar i skalet så försvinner kedjorna direkt? :/

Sorry! Glömde skiva att du måste dra i hörnen på bilden, du kan alltså inte dra i kort eller långsidan.

Är så van att dra i hörnen så tänkte inte på det
Citera
2014-11-29, 00:42
  #19
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
gjorde en provbild med två skal från google, ändrat till 400x400 (men tydligen bara bakgrunden?), mitt mål är att göra så att skalen blir lika stora och behålla proportionerna av produkten..

ursprunglig info om bilderna
bild 1, 1609 × 1974
bild 2, 750 × 500

http://www.bilddump.se/bilder/201411...31.225.200.png

bilden jag har laddat upp är gjord i photoshop, gjorde ett nytt dokument 400x400 pixlar och sen file,place(lägger in produkten på bakgrunden) men hur gör jag för att behålla proportionerna och förstora så att dom blir exakt lika stora?
Skapa nytt dokument(400x400px)
Dra in första bilden
Ctrl+T
Håll inne Shift och dra i hörnet av bilden
Gör den så stor eller liten som du behöver
Tryck Enter för att bekräfta transformeringen
Dra in nästa bild
Till höger bland dina lager så står det (om du väljer lagret med den senaste bilden) Opacity: 100%, dra ner denna till 50% (nu kan du se igenom din översta bild och kan därför lägga den precis ovanför din undre bild)
Gör samma saker som du gjorde med första bilden för att skala den till rätt storlek ovanför den andra bilden
Sen drar du upp Opacity till 100% igen och viola! du har två lika stora bilder.
Citera
2014-11-29, 01:07
  #20
Medlem
fungerar, perfekt!! tack så hemskt mycket för all hjälp allihopa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback