Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-28, 19:30
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Jag har ett stort problem, googlat runt och sökt här på Flashback, men hittar ingenting om mitt problem så här kommer det:

Jag har flera hundra olika bilder i alla möjliga upplösningar ex 750x750, 640x640, 800x800, 750x500, 667x1000 osv osv... Helst vill jag ha alla bilder i exakt samma storlek ex. 400x400 har provat flera olika image resizer program och provat köra image processor i photoshop..

Alla bilder har vit bakgrund och den ändras, så filerna är 400x400 men det som är på bilderna är inte lika stora, om ni förstår vad jag menar? Även provat image size i ps.

Så någon vet hur jag gör? Alla bilder lika stora, även det som är på bilden.

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Citera
2014-11-28, 19:43
  #2
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
… men det som är på bilderna är inte lika stora, om ni förstår vad jag menar? Även provat image size i ps.
Nej, jag förstår inte vad du menar.

Har problemet överhuvudtaget något att göra med storlekar på bilder? Eller handlar det om att bakgrundsfärgen (vit) ändras? Båda?

Att storleksförändra bilder med Photoshops makrofunktion är annars busenkelt, bara man är beredd på att man gör det via just makro, och att därför individuella justeringar måste göras just individuellt.
Citera
2014-11-28, 20:08
  #3
Medlem
Säg att jag har 3 bilder, dom 3 bilderna har olika upplösningar från början, jag ändrar dom till likadan storlek ex 400x400, dom är "lika stora" men det som är på bilderna är olika stora, säg att det är ölflaskor, så vill jag att alla ölflaskor ska vara lika stora på bilderna om man skulle lägga dom bredvid varandra, provat att lägga på canvas och provat att köra image size i photoshop, men det blir liksom inte rätt.. har ingenting emot att göra varje bild individuellt..

svårt och förklara, skicka pm så kan jag skicka en bild och visa hur resultatet blir
Citera
2014-11-28, 20:16
  #4
Medlem
Zonkeds avatar
Problemet är propotionerna. Att skala om en rektangulär bild till en kvadratisk är ingen bra ide. Det löser man genom att klippa. Så skala bilderna så att dom får 400 px på lång eller kortsida och klipp sedan bilden till kvadratisk manuellt.

När jag läste lite noggrannare insåg jag lite mer vad du ville åt.
Skapa en tom bild på 400x400, avnänd sedan Guides eller vad det heter för att måtta ut var och hur stor flaskan ska vara. Sedan drar du in olika bilder och skalar om dom tills dom passar.

Ctrl+r drar du fram linjalerna i photoshop.
Sen klickar du och drar från linjalerna för att får en linje du kan använda som referens.

När du har dragit in en bild i din mall trycker du crtl+t för att få skala om bilden. Tryck sedan in shift innan du drar i ett hörn för att bevara rätt propotion
__________________
Senast redigerad av Zonked 2014-11-28 kl. 20:24.
Citera
2014-11-28, 20:24
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invsesting
Säg att jag har 3 bilder …
Nej, jag vill inte några PM. Låt oss istället bena upp dina problem här så att andra kan
a) hjälpa till
b) få tråd.

1. Du har tre bilder. Dessa har olika upplösningar.
2. Du skalar dem till samma storlek/upplösning.
3. ”Det som är på bilderna är olika stora.”

Vad menar du med ”på bilderna”?
Citera
2014-11-28, 20:28
  #6
Medlem
system, ölflaskorna blir olika stora, bilderna "är" 400x400 men ölflaskorna på bilderna är olika storlekar.

tack zonked, ska prova det och återkomma, väldigt bra råd!
Citera
2014-11-28, 20:36
  #7
Medlem
systems avatar
Aha. Ursprungsbilderna innehöll alltså olika (ej skalenlig) info.
Hade ju varit bra att veta.

Bakgrunden, som nämndes i ursprungsinlägget, verkar inte vara något problem.

Gissa varför jag inte gillar PM då det gäller bildhantering.
Citera
2014-11-28, 20:39
  #8
Medlem
jag är helt okunnig inom det här, bara läst guider på google, vet inte riktigt vad jag letar efter, kanske därför jag ej hittat någonting! bakgrunden är inte problemet, utan det som är på bakgrunden (ölflaskan) är olika storlekar och vill redigera så att allting blir likadant om möjligt?
Citera
2014-11-28, 20:54
  #9
Medlem
systems avatar
Man får såklart vara okunnig. Annars hade denna forumdel inte funnits.

Men, försök att beskriva ditt problem med den relevanta info som finns och lämna icke relevant info därhän.

Börja om från början:
Vad har du?
Vad vill du ha?
Citera
2014-11-28, 20:55
  #10
Medlem
dynamit-kisens avatar
Jag tror det hade underlättat om du googlade fram 2 stycken bilder som liknar dina, Om du inte vill ladda upp de riktiga, så man förstår problemet?
Citera
2014-11-28, 21:12
  #11
Medlem
haxor4s avatar
Jag misstänker starkt att det är detta du behöver http://www.andreas-software.com/prog...rminskaren.php
Citera
2014-11-28, 22:47
  #12
Medlem
gjorde en provbild med två skal från google, ändrat till 400x400 (men tydligen bara bakgrunden?), mitt mål är att göra så att skalen blir lika stora och behålla proportionerna av produkten..

ursprunglig info om bilderna
bild 1, 1609 × 1974
bild 2, 750 × 500

http://www.bilddump.se/bilder/201411...31.225.200.png

bilden jag har laddat upp är gjord i photoshop, gjorde ett nytt dokument 400x400 pixlar och sen file,place(lägger in produkten på bakgrunden) men hur gör jag för att behålla proportionerna och förstora så att dom blir exakt lika stora?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback