Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Vad är det för konstig trådstart.
TS anklagar henne för att inte kunna ryska, men var är bevisen att hon inte kan det?
TS bygger hela sin tes på det faktum att hon inte översatt en mening han skickat till henne.
Och problematiserar runt språkkunskaper hon har eller inte har baserat på detta.
Jag la ju fram ett väldigt tydligt bevis där Maria själv erkände att hon inte förstod vad som sades. Det är mer än själva meningen. Maria påstod att det var omöjligt att förstå hela sammanhanget, trots att det framgår väldigt tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shane21
Att tro att en person som till och från rapporterat från Ryssland sedan 80-talet inte skulle kunna ryska är bara så
Att hon läst ryska framkommer fö någon minut in i detta klipp
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2946
Själv har jag läst kinesiska och kan säga "ni hao" och "xie xie". Kvalificerar det mig för ett jobb som SR:s Pekingkorrespondent?
Jag menar inte att Maria inte pratar någon ryska alls. Jag tvivlar inte på att hon kan skilja på молоко och сметана i livsmedelsbutiken, att hon kan be någon om vägbeskrivningar på gatan, och att hon på telefon kan ta sig förbi en ryskspråkig sekreterare och säga "могу я поговорить с главредактором" när hon ringer Novaja Gazeta. Det skulle jag också kunna göra på ganska många språk som jag egentligen inte anser mig behärska.
Vad jag menar är att hon inte kan ryska så att hon kan utföra sitt jobb. Med det menar jag:
* Hålla en längre intervju med en professionell person på ryska som inte handlar om väder och vind, utan om politik, ekonomi och kultur
* Läsa t.ex. ett viktigt domstolsbeslut på ryska, utan att det tar så lång tid att alla deadlines missas och att hon ändå inte riktigt förstår innebörden och nyanserna
* Hänga med och förstå vad som händer när det går snabbt och många personer talar samtidigt, t.ex. i klippet jag visade.
* Läsa och begripa vad som framförs i ryska sociala medier, exempelvis en sådan här tråd
Utfallet blir att hon lever i en bubbla, där hon blir helt beroende av folk som silar informationen åt henne utifrån sina egna agendor.
Men men... jag kan ju ha fel. Därför uppmanar jag Hippie, Shane21, bernad_law och andra att hitta ett inslag där Maria Persson Löfgren håller ett längre samtal på ryska med någon i Moskva eller Kiev. Eftersom Maria har jobbat med Ryssland sedan 1980-talet så borde ni ju kunna motbevisa mig snabbt. Allt annat vore ju helt