• 1
  • 2
2014-11-26, 12:24
Medlem
thorfromasgards avatar
Ja, varför?

Den är ju helt gudomlig och har så många fördelar jämfört med t.ex. julmust.

Jag hörde att den var rätt populär i Sverige tills för några decennier tillbaka innan jänkarna tog över marknaden med sina sockerbomber.

Svagdricka är inte bara god utan också hälsosam. Den är naturligt balanserad och inget extra socker brukar sättas in, all sötma kommer från jässocker.
Trots min unga ålder är jag van vid svagdricka sedan tidiga barndomen. Jag är från Ryssland och där har vi så kallad Kvass som är som svagdricka fast lite mer syrlig. Kvass är ungefär lika gammal som svagdricka men den är mycket mer populär i nutiden än svagdricka. Den dricks överallt och av alla generationer. Vi dricker den under kalla vintertider, varma sommartider och definitivt efter banya (rysk bastu).
Så redan redan månader efter jag har flyttat över Östersjön har jag hittad en ersättning till kvass och det var svagdricka. Jag har provat många sorter och har stannat på Kopparbergs Svagdricka vilket var en perfekt kompromiss av smak, kvalite, pris och tillgänglighet.

Efter ett tag fick jag höra från många svenskar att svagdricka är ett döende fenomen och snarare ett eko från förr. Jag blev mycket förvånad.

Varför dissar ni svagdricka, folk?

Det finns få saker som är skönare än att blöta strupen med iskall svagdricka en het sommardag eller efter en halvtimma bastu under en kraftig vinter.
Citera
2014-11-26, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorfromasgard
Ja, varför?
Svagdricka är inte bara god utan också hälsosam. Den är naturligt balanserad och inget extra socker brukar sättas in, all sötma kommer från jässocker.

"Jässocker" kallas för bryggsocker/druvsocker och jästen äter den för att producera alkohol. Så om det smakar sött är det antingen tillsatt socker efteråt eller en stoppad jäsning. Alternativt tillsatt sockerliknande medel för att få fram smaken.
Citera
2014-11-26, 12:45
Medlem
Barney Calhouns avatar
Tyckte själv mycket om svagdricka som barn.
Mormor och morfar hade alltid en såndär stor flaska stående i källartrappen så den höll sig sval.
10 liter kanske?.
Har i vuxen ålder provat köpa svagdricka i petflaska, grön etikett, minns ej märket.
Men den smakade fan, fick hälla ut den efter några försök, bekanta vägrade också dricka den.
Har undrat om det är svagdrickan eller jag som ändrat smak.
Som tur är finns ju öl som ett bra substitut.
Citera
2014-11-26, 12:53
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Tyckte själv mycket om svagdricka som barn.
Mormor och morfar hade alltid en såndär stor flaska stående i källartrappen så den höll sig sval.
10 liter kanske?.
Har i vuxen ålder provat köpa svagdricka i petflaska, grön etikett, minns ej märket.
Men den smakade fan, fick hälla ut den efter några försök, bekanta vägrade också dricka den.
Har undrat om det är svagdrickan eller jag som ändrat smak.
Som tur är finns ju öl som ett bra substitut.

Ja som du säger den svagdricka du köpte i petflaskan förtjänar inte att kallas svagdricka, den är helt vidrig, det är inte dina smaklökar som har fördärvats, det är den vidriga drycken som de nu kallar svagdricka som har förändrats.

Det var annat när det kunde köpas en "kagge" svagdricka, tyvärr finns nog inte detta mera.

Kagge=vanligtvis en brun flaska på 10 liter skyddad av ett omsvep av trä och tillika ett handtag av trä.

I den äkta svagdrickan så brukade det bildas en bottensats som fick hällas bort, en brun illasmakande vätska.
Citera
2014-11-26, 13:39
Medlem
KekeTGs avatar
I all svagdricka jag har sett så innehåller det sötningsmedel. Vart får man tag på riktig svagdricka?
Citera
2014-11-26, 15:03
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KekeTG
I all svagdricka jag har sett så innehåller det sötningsmedel. Vart får man tag på riktig svagdricka?

Små mängder av sackarin är väl ingen fara? Svagdricka ska smaka lite sötare än öl men inte som billig cider och läsk med överdrivna mängder socker.
Citera
2014-11-26, 15:16
Medlem
ganglere2s avatar
Jag dissar inte alls svagdricka. Har alltid ett gäng flaskor hemma. Fast det kanske beror på att jag härstammar från norra Sverige. Jag gillar dessutom gamla saker och är väl lite gammaldags överlag. Jag köper svagdricka i glasflaskor, inte i plast. Denna typ av dryck (svagdricka/kvass/bordsdricka och vad det kallas) är nog mer vanlig i norra delen av landet, Finland och Ryssland.
Har själv funderat över varför detta inte är vanligare. Det är ju gott. Egentligen så är det underligt att de gamla större flaskorna inte finns kvar. Kanske man kan köpa denna dryck i större kärl någonstans men det är iaf inte något som jag känner till.
Citera
2014-11-26, 15:21
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag dissar inte alls svagdricka. Har alltid ett gäng flaskor hemma. Fast det kanske beror på att jag härstammar från norra Sverige. Jag gillar dessutom gamla saker och är väl lite gammaldags överlag. Jag köper svagdricka i glasflaskor, inte i plast. Denna typ av dryck (svagdricka/kvass/bordsdricka och vad det kallas) är nog mer vanlig i norra delen av landet, Finland och Ryssland.
Har själv funderat över varför detta inte är vanligare. Det är ju gott. Egentligen så är det underligt att de gamla större flaskorna inte finns kvar. Kanske man kan köpa denna dryck i större kärl någonstans men det är iaf inte något som jag känner till.
Vilket fabrikat är det på flaskorna du köper?
Och var kan man köpa dom?
Citera
2014-11-26, 15:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Vilket fabrikat är det på flaskorna du köper?
Och var kan man köpa dom?

En vanlig sort tillverkas av Spendrups. Gammeldags svagdricka står det på flaskorna. Säljs t.ex. av Coop. De flesta butiker brukar ha dem. Coop iaf.
Citera
2014-11-28, 07:34
Medlem
KekeTGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En vanlig sort tillverkas av Spendrups. Gammeldags svagdricka står det på flaskorna. Säljs t.ex. av Coop. De flesta butiker brukar ha dem. Coop iaf.
Den tycker jag smakar för sött, blir trött på smaken efter första glaset. Den större i brun plastflaska är ännu värre. Tycker smaken påminner om lightläsk eftersom det är sötningsmedel i. Men visst kan det vara en god måltidsdryck
Citera
2016-03-25, 20:25
Medlem
Martensites avatar
Testade svagdricka för första gången idag. Tyckte det inte smakade så mycket alls. Kändes som färgat vatten med en svag smak av öl. Föredrar nog julmust framför detta!
Citera
2016-03-25, 20:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Drack det hos någon äldre släkting för väldigt länge sedan.

Tyckte det smakade förfärligt, och har inte provat det igen, har förresten inte stött på det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in