• 1
  • 2
2016-03-25, 20:49
Medlem
ekerilars avatar
Höbärgning utan mängder av svagdricka går inte alls. Spendrups gammaldags svagdricka, liksom Morabryggeriets smakar gudomligt. Kopparbergs är inte fullt lika god, men duger. 50cl glasflaska är att föredra framför PET-flaskorna.
Citera
2022-01-22, 01:53
Medlem
Bum1s avatar
Smakade sådant första gången igår. Kunde aldrig tänkt mig att det skulle vara så äckligt, smakar ungefär som mäsk som inte jäst färdigt. Sött sliskigt och luktar illa. Önskar att jag kunde säga att jag gillade det men det var i allra högsta grad vedervärdigt.
Citera
2022-01-22, 03:15
Medlem
stonedrecordss avatar
Drack mycket svagdricka varje dag till lunchen för åtskilliga årtionden liksom till jul naturligtvis. Men, hur ska jag uttrycka det... jag tycker den har försvunnit ute i butikerna.
Citera
2022-01-22, 03:47
Medlem
neuron-drones avatar
Svagdricka är gott. Men köper inte så ofta. Lite synd, för börjar försvinna ur butikerna. Om några år är den nog borta. Gillar den sorten med sackarin. De använder inte socker för att de inte vill att jäsningen ska börja om. Tycker det är OK eftersom jag gillar smaken av sackarin mer än socker.
Citera
2022-01-22, 16:22
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stonedrecords
Drack mycket svagdricka varje dag till lunchen för åtskilliga årtionden liksom till jul naturligtvis. Men, hur ska jag uttrycka det... jag tycker den har försvunnit ute i butikerna.
Fanns flera olika sorter när jag var på Ica sist. Förstår inte vad det är man kan gilla med den? Det är ju sött som fan. Smakar avslagen läsk
Citera
2022-01-27, 15:16
Medlem
MKGs avatar
Svagdricka är gott. Att det smakar öl är ju inte konstigt då man gör den på kornmalt, vatten och humle.
Inte alls lika sött som julmust.
När jag var liten drack vi det ofta hemma, till maten. Det fanns att köpa på 5-liters glasflaskor med bygelkapsyl långt in på 1970-talet.
Citera
2022-01-27, 15:23
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Svagdricka är gott. Men köper inte så ofta. Lite synd, för börjar försvinna ur butikerna. Om några år är den nog borta. Gillar den sorten med sackarin. De använder inte socker för att de inte vill att jäsningen ska börja om. Tycker det är OK eftersom jag gillar smaken av sackarin mer än socker.

Vi försökte oss på det där i bryggarföreningen, det är inte så lätt att göra riktig svagdricka.
Dels kan man ju använda mycket rostad malt för den innehåller inte så mycket enzymer så man får ut mer ojäsbara sockerarter (blir kvar efter jäsning, jästen kan inte bryta ner dessa), och dels ska man ha en trött ganska ineffektivt jäststam som lämnar mycket restsocker. Det ska vara max 2% alkohol i.
Det där var inte helt enkelt att få till, men vi hamnade ganska rätt. Inget sackarin i den.

Har man lite ilsknare jäst och mäskar så man får mer jäsbart socker blir det som en engelsk mild. Den ska ckså vara svag (2.5% kanske, max), fortfarande lite sötaktig men betydligt torrare än svagdricka.
Poängen med både mild och svagdricka är att du ska kunna dricka ett par liter utan att bli påverkad, om du jobbar hårt.
Citera
2022-01-27, 15:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Vi försökte oss på det där i bryggarföreningen, det är inte så lätt att göra riktig svagdricka.
Dels kan man ju använda mycket rostad malt för den innehåller inte så mycket enzymer så man får ut mer ojäsbara sockerarter (blir kvar efter jäsning, jästen kan inte bryta ner dessa), och dels ska man ha en trött ganska ineffektivt jäststam som lämnar mycket restsocker. Det ska vara max 2% alkohol i.
Det där var inte helt enkelt att få till, men vi hamnade ganska rätt. Inget sackarin i den.

Har man lite ilsknare jäst och mäskar så man får mer jäsbart socker blir det som en engelsk mild. Den ska ckså vara svag (2.5% kanske, max), fortfarande lite sötaktig men betydligt torrare än svagdricka.
Poängen med både mild och svagdricka är att du ska kunna dricka ett par liter utan att bli påverkad, om du jobbar hårt.

Lite OT men förr verkarde man inte ha svårt att få fram dricka med låg alkoholhalt. Fast den kanske inte var så god.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in