• 1
  • 2
2014-11-26, 16:26
Medlem
My name is Earls avatar
Som tidigare har sagts här har man ingen separat försäkring på ett släp, skador man gör på andras egendom med släpet, betalas med bilens trafikförsäkring, om bilens HELförsäkring täcker skador på släpet vet jag dock inte.
Det är TS:s fel att han inte har kollat att släpet var ordentligt kopplad innan han drog iväg, även att ersätta skadorna på släpet om han inte kollade ordentligt.
Varför ska kvinnan ha en kaskoförsäkring på ett släp hon kanske knappt använder, bara för att låna släpet ut och få tillbaka det trasigt?
Citera
2014-11-26, 16:41
Medlem
Precis - den som kopplar och kör iväg med ett släp är ansvarig för att det sitter kvar på.
Försäkringsfrågan är redan utredd, bara att slanta upp det som mormor vill ha som ersättning för släpet ni fick låna.

Hela historien låter luddig, "likvärdigt begagnat släp för 9.000 - 14.000"...?
För den summan får man ju två helt nya obromsade kärror...?

Skall du inte dra den om Rödluvan och Vargen också?
Citera
2014-11-27, 05:37
Medlem
Här har gamla mormor inte något ansvar. Finns ingen lag att ett släp ska vara försäkrat, trafikskada går alltid på dragfordonets försäkring.
Bara att slänga upp pengar till mormor. Helt och hållet ditt fel. Det är ditt ansvar att tillkopplat fordon sitter ordentligt på dragkroken. Att skylla på "dålig fjäder" i kulhandsken går iaf inte jag på. Fjäder finns Ja, men om den mekaniska låsningen inte går i lås ordentligt,(som i ditt fall), så märks det dels på att handtaget inte går ner till normalläge och känns allmänt konstigt om man drar lite i det, dels måste det funnits ett ordentligt glapp när vagnen var kopplad.

Och, min personliga åsikt, du skulle banne mig ha reducering på det som försäkringsbolaget ersätter och själv vara med och betala skadorna i större grad.
Det är slarvjönsar som bidrar till höga försäkringspremier.
Men nu hoppas jag att du lärt dig att kolla att tillkopplat fordon sitter tillfredsställande.

Att en obromsad begagnad vagn ligger i det prisintervall du uppger verkar inte som verkligt. En NY får man ju för 10-12'
Citera
2014-11-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooberman
Till er som okunnigt skriker om oförsäkrade släp så kan jag informera er om att det är fordonets trafikförsäkring som täcker släpet:
http://www.if.se/web/se/privat/forsa...orsakring.aspx
Försäkring för släp täcker stöld och skador på själva släpet som "brand"...

Så ni som gnäller över "oförsäkrade släpvagnar" - varför tar ni inte reda på vad som gäller istället - prova google nästa gång...

Till TS: billigast är väl att försöka hitta en motsvarande begagnad släpvagn (om du nu vill behålla någon slags släktfrid)...

Jag vet fall där en generös släkting/granne lånat ut sitt släp i åratal och många gånger fått tillbaka släpet i bedrövligt skick - det är ett exempel på en situation där låntagaren faktiskt får kolla att släpet sitter som det ska och inte kan räkna med att ägaren ska garantera att släpet är felfritt...

Ja dragfordonets trafikförsäkring täcker skador som släpet orsakar men aldrig skador på släpet i sig. Hade det däremot i detta fall blivit skador på byggnaden som släpet åkte in i hade trafikförsäkringen för bilen betalat skadorna på byggnaden. Släpet hade dock fortfarande inte ersatts.

//Tuff
Citera
2014-12-06, 19:33
Medlem
draken333s avatar
Citat:
Till er som okunnigt skriker om oförsäkrade släp så kan jag informera er om att det är fordonets trafikförsäkring som täcker släpet:

Det stämmer. Men... Om släpet lossnar från bilen, som i detta fall, då måste släpet ha egen försäkring för att täcka upp. Men så länge släpet hänger på bilen så går det på bilens försäkring.
Citera
2014-12-16, 15:51
Medlem
Noobermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken333
Det stämmer. Men... Om släpet lossnar från bilen, som i detta fall, då måste släpet ha egen försäkring för att täcka upp. Men så länge släpet hänger på bilen så går det på bilens försäkring.

Det där är rent skitsnack.
Citera
2014-12-16, 21:29
Medlem
draken333s avatar
Citat:
Det där är rent skitsnack.

Berätta gärna vad du menar!
Citera
2014-12-17, 08:56
Medlem
Noobermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken333
Berätta gärna vad du menar!
Att jag ens måste förklara?! - Om släpet lossnar så är det en del av trafikolyckan.

Släpets försäkring täcker skador på släpet tex om det blir stulet eller skadat när det förvaras. Är du vållande så täcks inte dina egna skador av trafikförsäkringen utan då täcker vagnskadegaranti eller bilens helförsäkring (minus en självrisk) skador på egna fordonet och i just det fallet så kanske det behövs en helförsäkring på släpet för att täcka skador på släpet. Skador på andra parter betalas av bilens trafikförsäkring.

Man är alltid försäkrad mot skador man vållar andra via den obligatoriska trafikförsäkringen.
Denna gäller även för eventuella egna personskador och invaliditet vilket, tillsammans med en speciell skatt moderaterna införde, är anledningen till att den är så dyr...

http://www.if.se/web/se/SiteCollecti...nformation.pdf
Läser man dessa villkor så ser man att bilens delkasko försäkring betalar ev bogsering av släpet.
Citera
2014-12-17, 10:22
Medlem
pollenpers avatar
Har du inte lagt på draget ordentligt kan du komma allt från några meter till flera mil, innan vagnen lossnat. Eller lossnar den i ett gupp.
Av egen erfarenhet vet jag det.

Du hade inte satt fast ordentligt. Köp nytt.
Citera
2014-12-17, 21:36
Medlem
draken333s avatar
Citat:
Att jag ens måste förklara?! - Om släpet lossnar så är det en del av trafikolyckan.

Släpets försäkring täcker skador på släpet tex om det blir stulet eller skadat när det förvaras. Är du vållande så täcks inte dina egna skador av trafikförsäkringen utan då täcker vagnskadegaranti eller bilens helförsäkring (minus en självrisk) skador på egna fordonet och i just det fallet så kanske det behövs en helförsäkring på släpet för att täcka skador på släpet. Skador på andra parter betalas av bilens trafikförsäkring.

Man är alltid försäkrad mot skador man vållar andra via den obligatoriska trafikförsäkringen.
Denna gäller även för eventuella egna personskador och invaliditet vilket, tillsammans med en speciell skatt moderaterna införde, är anledningen till att den är så dyr...

http://www.if.se/web/se/SiteCollecti...nformation.pdf
Läser man dessa villkor så ser man att bilens delkasko försäkring betalar ev bogsering av släpet.

Det är jag med på. Men en oförsäkrad släpkärra? TH sa till mig att om jag tappar släpet är det oförsäkrat & skador som kan uppkomma kan stå mig dyrt. Men har släpet en egen försäkring så är det inga problem. Men just oförsäkrat släp är det svårt att hitta info om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in