• 1
  • 2
2014-11-25, 12:38
Medlem
verliebts avatar
Vad händer? Vi tappade min mormors släp efter en jvg korsning så den tog in i en tegelbyggnad. Bilar/hus är ok men släpet går inte att rädda. Det visade sej att det var oförsäkrat vilket vi ej visste. Vår bilförsäkring täcker det ej. Fjädern i kulhandsken var dålig. Vad händer?! Visst ska vi stå för att vi lånat det och förstört det men hur mkt?
Citera
2014-11-25, 12:39
Medlem
Goesta37s avatar
Um...Ni skall stå för alla kostnader?
Citera
2014-11-25, 12:48
Medlem
santos_devilles avatar
Om inte bilar eller hus blev skadade utan bara släpkärran så är det ju bara att kasta skiten eller om mormor är sur så hyr ni en släpkärra och dumpar skiten på hennes tomt..

Ser inte problemet om inget förutom att den oförsäkrade farliga och trasiga släpkärran gått sönder..

Vart finns problemet?
Citera
2014-11-25, 13:41
Medlem
Jag hade inte betalat ett skit. Seriöst var samma sak på ett jobb där jag åkte omkring i en oförsäkrad bil vilket jag inte visste om. Vafan skulle hänt om jag krockat med en dyr bil? Jo skulder halva livet.. Fan att folk inte kan berätta sånt.
Citera
2014-11-25, 14:30
Medlem
ni tappade er mormors släpkärra pga dålig kulhandske och hon vill nu att ni ska ersätta henne nu? hade ej betalt henne en krona då det kunde gått mycket värre..
Citera
2014-11-25, 16:59
Medlem
GalFisks avatar
Eftersom släpet gick sönder på grund av ett existerande fel på släpet, och inget annat, är det ägarens fel och inget annat. Dubbelt slarvigt att det även var oförsäkrat.
Citera
2014-11-25, 19:47
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det hade gjort mig pissed om ägaren till ett oförsäkrat släp lånat ut det till mig utan att berätta. Eftersom felet dessutom berodde på släpet så hade jag inte betalat ett piss, trots ev. konflikter med mormor.

Den här gången hade ni bara tur men det kunde stått ett barn där eller något dyrt hade kunnat gå sönder.

Förklara för henne vilka risker hon utsatt er och andra för.
Citera
2014-11-25, 19:53
Medlem
gniff754s avatar
Nu vet vi inte hur fint släpet var, om det var ett gammalt enkelt släp med lite värde är det inte så konstigt att det var oförsäkrat, man kanske ändå skulle fått så mycket efter självrisken var dragen.

Hade ni någon vajer kopplad till bilen, inte för att jag vet om det hade hjälpt?

Var släpet defekt så ser jag ingen egentlig skyldighet att ersätta mormodern, men när det gäller släktingar får man ibland bita i sura äpplet för att inte bli struken ur testamentet eller inte bli bjuden till släktmiddagar. Hade ni någon skuld till det hela, typ att ni körde väl fort, hade fel kultryck eller liknande skulle jag nog inse att jag hade viss skuld och varit villig att betala en del.
Citera
2014-11-25, 20:30
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Nu är det väl ändå upp till föraren att se till att allt fungerar som det ska, samt är försäkrad och i sin ordning?!
Det är trots allt han som har ansvaret för allt i bil och övriga tillbehör.

Detta hör nog hemma i juridikforumet.
Citera
2014-11-25, 22:18
Medlem
Noobermans avatar
Till er som okunnigt skriker om oförsäkrade släp så kan jag informera er om att det är fordonets trafikförsäkring som täcker släpet:
http://www.if.se/web/se/privat/forsa...orsakring.aspx
Försäkring för släp täcker stöld och skador på själva släpet som "brand"...

Så ni som gnäller över "oförsäkrade släpvagnar" - varför tar ni inte reda på vad som gäller istället - prova google nästa gång...

Till TS: billigast är väl att försöka hitta en motsvarande begagnad släpvagn (om du nu vill behålla någon slags släktfrid)...

Jag vet fall där en generös släkting/granne lånat ut sitt släp i åratal och många gånger fått tillbaka släpet i bedrövligt skick - det är ett exempel på en situation där låntagaren faktiskt får kolla att släpet sitter som det ska och inte kan räkna med att ägaren ska garantera att släpet är felfritt...
Citera
2014-11-26, 12:21
Medlem
verliebts avatar
Jo vi har kollat med försäkringsbolaget (solid) o det täcker inte släpet, bara vår bil, o byggnaden. O vi tittade på beg. Likvärdiga släp men att ge 9000 - 14000 är inget alternativ. O det var ingen vajer på släpet plus att det var obromsat. ..
Citera
2014-11-26, 13:20
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verliebt
… Fjädern i kulhandsken var dålig. …

Citat:
Ursprungligen postat av verliebt
… plus att det var obromsat. ..
Jag trodde inte sådana hade någon fjäder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in