Citat:
Ursprungligen postat av
Raxbahn
Nej, folk räknas som fattiga på grund av att vi jämför dem med I-världen. Om du jämför fattiga folk med varandra så kommer du att se skillnader mellan dem också. Gå vidare och jämför på individnivå kommer du också se skillnader. Det är alltså själva "jämförandet" som gör att folk/länder kallas fattiga eller rika. Om europeer aldrig satt sin fot i Afrika skulle de inte veta om vilken utveckling som fanns utanför kontinenten och således inte alls känt sig fattiga.
Det finns alltså en anledning till att det är bättre att använda begreppet "utvecklingsländer" kontra "industriländer", istället för "fattiga vs rika".
Det andra fetade: Jag bad dig att tänka i en annan bana för att kunna få lite perspektiv på ditt klassiska "vita har stulit från svarta"-mantra. Du kanske inte klarade av den tanken?
Tycker du ska sluta skuldbelägga oss som lever i industrivärlden och sluta även att se folk i U-länderna som hjälplösa offer. Till vem skulle U-länderna leverera sina produkter om de inte hade västvärlden som kunder?
Till sist: Inget afrikanskt land tillhör de stora producenterna av bomull. Kina, USA och Indien står för runt 60 %. (Källa. WWF) Bomull är ett bra material men absolut inte nödvändigt för att överleva, ens i det kalla Skandinavien.
Det enda du har rätt i är att vi i västvärlden överkonsumerar och att det inte är bra med tanke på jordklotets begränsade resurser.
Fast vad har jämförandet av enskilda individer att göra med det hela? Det låter mer som ett halvtaskigt sätt att rikta fokus åt ett annat håll. Faktum
Kvarstår att det ser ut som det gör idag i världen pga vår historia om den kärla kolonialiseringen. Men det är möjligt att det ÄVEN hade varit ekonomiska skillnader mellan länder, men inte som idag där största delen av världens ekonomi är samlad i en och samma världsdel.
Upplys mig gärna om att tänka i andra banor

men problemet är att du har nån sorts inbillad tanke om att kolonialiseringen inte påverkade så mycket. Som jag skrev tidigare använder vi i Europa så mkt resurser så att det skulle behövas 3 jordklot om alla i världen skulle göra likadant. Du skrev att fattigdom är relativ (alltså jämförbar). Men det du inte har med i dina beräkningar är tillgången till jordens resurser, det finns ett maximum som kan ta slut. Bla kakaon håller på att ta slut pga att Européer äter så mycket choklad. Så jämför inte fattiga med fattiga, det finns redan en klar skiljelinje av vad som är fattig och rik på global nivå. Har du nånsin funderat över varför vi i Sverige kan jobba några timmar per dag och ha möjlighet att unna oss nästan vad vi vill? Vi får gratis vatten, vi kan köpa billig elektronik, billig mat, välbyggda hus/lägenheter osv osv. Urvalet är nästan oändligt för oss, medans i u-länder sker det att man jobbar som dårar och får knappt ihop till mat och bor i nån halvtaskig "koja". Varför kunde man då inte begränsa våra behov, genom att ställa allt till rätta och se till så u-länder får bättre ekonomi genom att betala dyrare för råvaror. Detta resulterar till att vi här uppe inte kan förbruka lika mycket som vi gjort tidigare, men samtidigt blir världen mer jämställd. Detta går vi såklart inte med på eftersom vi är bortskämda. Tex så ser jag ofta tonårstjejer med massa dyra märkeskläder och iphone och massa fikor på caféer. Varför? Få bort dessa kapitalnormer och vi kommer må bättre att inye känna oss tvugna till att köpa nya prylar 24/7 och resurser kan gå till de som behöver det. Eller är du bara en kränkt stackare som föraktar främlingar?
Va?? Vänta nu! Tror du att det är vi i Europa som är källan till att de i U-länderna överlever? Inte för att vara dryg MEN du kan inte vara särskilt gammal? Alltså du verkar tro att i Europa fanns det plötsligt massa pengar liggandes och det är därför vi är rika?? Nej, tvärtom skulle jag säga. Vi i Europa (framförallt kalla Skandinavien) har ju fan inte ett skit nästan. Varifrån kommer all frukt, metaller, olja (okej det rinns olja i Norge också), kol, mineraler, träd och så vidare? Jo det är mycket från U-länder? Så det logiska hade ju varit att U-länderna varit rika eftersom de besitter på massa råvaror men så är det icke pga att DE fick en roll och Europa (Vi) fick en roll under kolonialiseringen. Dessa roller har blivit svagare men fortfarande är det så att de finns kvar, skillnaden är att vi betalar för att sno deras råvaror (som en symbolisk handling endast).
Och nej jag beskyller ej oss som bor här för det är ju inte vårt fel att det ser ut som det gör, men vidga ditt perspektiv, för det har jag gjort för jag är SMART tydligen. Det är inte många som tänker på varifrån allt kommer men det gör jag för jag är sjukt bra.
Förr i tiden hade bomull behövts som fan. Men du förstår min poäng, vi är beroende av U-ländernas råvaror.
Så du säger emot dig själv? Du säger att om vi inte funnits hade U-länder inte kunnat sälja sina råvaror nån stans men ändå säger du att vi överkonsumerar och att det inte är bra för jordens resurser. Så nu vet du att problemet inte ligger i att fattiga inte har mat eller pengar för att överleva, utan att pengarna är ojämnt fördelade.