och varifrån kommer råvarorna? jo från Afrika. Där är det hårt jobb, ett bra jobb där kanske är en städare, och de får inte en bråkdel av den lönen som en städare i Sverige får. Ser du vad jag menar? även om du jobbar på Donken så kan du efter ca 4 arbetstimmar (om man tjänar 70 kr timmen * 4 timmar = 280kr). För detta kan du köpa dig fika för hela veckan, medans en som gör ett hårdare jobb i Afrika får endast råd med mat för dagen i värsta fall. Ser du hur jag menar? det är alltså inte DU som gör ett hårt jobb och tjänar ihop dina pengar på ett realistiskt sätt egentligen, det är alltid nån som gör ett större jobb än du (t.ex. kakaoplockaren till din kaffelatte eller dyl). Du har inte gjort dig förtjänt av allt det du får för det jobbet du gör. Men detta göms undan i vårt samhälle, eftersom det konstant förekommer en tävling om vem som har bäst ekonomi. Fyfan säger jag 

och varifrån kommer råvarorna? jo från Afrika. Där är det hårt jobb, ett bra jobb där kanske är en städare, och de får inte en bråkdel av den lönen som en städare i Sverige får. Ser du vad jag menar? även om du jobbar på Donken så kan du efter ca 4 arbetstimmar (om man tjänar 70 kr timmen * 4 timmar = 280kr). För detta kan du köpa dig fika för hela veckan, medans en som gör ett hårdare jobb i Afrika får endast råd med mat för dagen i värsta fall. Ser du hur jag menar? det är alltså inte DU som gör ett hårt jobb och tjänar ihop dina pengar på ett realistiskt sätt egentligen, det är alltid nån som gör ett större jobb än du (t.ex. kakaoplockaren till din kaffelatte eller dyl). Du har inte gjort dig förtjänt av allt det du får för det jobbet du gör. Men detta göms undan i vårt samhälle, eftersom det konstant förekommer en tävling om vem som har bäst ekonomi. Fyfan säger jag 

Men oavsett vad vi medborgare i Sverige gör så kan vi aldrig säga "fan vad jag har jobbat hårt för dessa prylarna jag köpt, jag förtjänar beröm" eller liknande. För det är ju alltid nån kines eller afrikan som sitter i nån källare och sätter ihop allt för oss. Varför får de inte den största delen av kakan? alternativt att prylarna blir dyrare så vi betalar mer till de som gör grovjobbet, då kommer ju normerna ändras i Sverige, alla kommer inte ha råd med senaste mobilen eftersom prylarna blir dyrare, vilket kan ta bort några behov som vi skapat att vara först med det senaste, hetsen försvinner. Eller?
Men oavsett vad vi medborgare i Sverige gör så kan vi aldrig säga "fan vad jag har jobbat hårt för dessa prylarna jag köpt, jag förtjänar beröm" eller liknande. För det är ju alltid nån kines eller afrikan som sitter i nån källare och sätter ihop allt för oss. Varför får de inte den största delen av kakan? alternativt att prylarna blir dyrare så vi betalar mer till de som gör grovjobbet, då kommer ju normerna ändras i Sverige, alla kommer inte ha råd med senaste mobilen eftersom prylarna blir dyrare, vilket kan ta bort några behov som vi skapat att vara först med det senaste, hetsen försvinner. Eller?
men problemet är att du har nån sorts inbillad tanke om att kolonialiseringen inte påverkade så mycket. Som jag skrev tidigare använder vi i Europa så mkt resurser så att det skulle behövas 3 jordklot om alla i världen skulle göra likadant. Du skrev att fattigdom är relativ (alltså jämförbar). Men det du inte har med i dina beräkningar är tillgången till jordens resurser, det finns ett maximum som kan ta slut. Bla kakaon håller på att ta slut pga att Européer äter så mycket choklad. Så jämför inte fattiga med fattiga, det finns redan en klar skiljelinje av vad som är fattig och rik på global nivå. Har du nånsin funderat över varför vi i Sverige kan jobba några timmar per dag och ha möjlighet att unna oss nästan vad vi vill? Vi får gratis vatten, vi kan köpa billig elektronik, billig mat, välbyggda hus/lägenheter osv osv. Urvalet är nästan oändligt för oss, medans i u-länder sker det att man jobbar som dårar och får knappt ihop till mat och bor i nån halvtaskig "koja". Varför kunde man då inte begränsa våra behov, genom att ställa allt till rätta och se till så u-länder får bättre ekonomi genom att betala dyrare för råvaror. Detta resulterar till att vi här uppe inte kan förbruka lika mycket som vi gjort tidigare, men samtidigt blir världen mer jämställd. Detta går vi såklart inte med på eftersom vi är bortskämda. Tex så ser jag ofta tonårstjejer med massa dyra märkeskläder och iphone och massa fikor på caféer. Varför? Få bort dessa kapitalnormer och vi kommer må bättre att inye känna oss tvugna till att köpa nya prylar 24/7 och resurser kan gå till de som behöver det. Eller är du bara en kränkt stackare som föraktar främlingar? 
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106