Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-23, 16:32
  #1
Medlem
Hej.

Det är så att min dator inte stänger av sig eller sätter sig i strömsparläge. Allt går som det ska, windowsskärmen kommer upp där det visar att den "laddar" och förbereder sig för avstängning. Sedan blir skärmen svart i en halv sekund eller något sen är jag tillbaka på skärmen där jag ska skriva in mitt lösenord för att logga in. Samma procedur om jag ska försöka sätta datorn i strömsparläge. Windows vill altså inte stänga av sig alls. Det jag får göra när jag stänger av datorn är att döda den, exempelvis hålla inne strömknappen i några sekunder eller helt enkelt slå av strömmen till datorn på nätdelen eller dra ur kabeln.

Det är egentligen inget extremt problem då jag inte stänger av datorn så ofta men det irriterar mig lite att det inte fungerar som det ska

Har hållt på lite och klockat datorn osv via BIOS, kan någon inställning i BIOS göra så att datorn väcker sig automatiskt hela tiden?

Edit: Det går att göra en "omstart" då startar den verkligen om sig och går via BIOS skärmen osv. Men när man stänger av den händer inget, då kommer man till inloggningsskärmen som jag nämnt ovan
__________________
Senast redigerad av enxorix 2014-11-23 kl. 16:42.
Citera
2014-11-23, 17:24
  #2
Medlem
Kroxxs avatar
Jag antar att du har en crackad windows.
Citera
2014-11-25, 20:49
  #3
Medlem
Nej mitt Windows är genuint, installerat från originalskiva med en giltig CD-KEY
Citera
2014-11-25, 21:51
  #4
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=BS6aBQ-mpTE
Citera
2014-11-26, 02:39
  #5
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awise
http://www.youtube.com/watch?v=BS6aBQ-mpTE

Utmärkt video!

Du kan också prova att göra en repair med originalskivan.

WinXP Manager innehåller också diverse repareringsfunktioner (thepiratebay.se om du har tillgång till den, obs EJ uppmaning att ladda ner...:-) ).

Ev. kan ett skapligt registerprogram (samma källa) få bort problemet.
Citera
2014-11-26, 16:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enxorix
Hej.

Det är så att min dator inte stänger av sig eller sätter sig i strömsparläge. Allt går som det ska, windowsskärmen kommer upp där det visar att den "laddar" och förbereder sig för avstängning. Sedan blir skärmen svart i en halv sekund eller något sen är jag tillbaka på skärmen där jag ska skriva in mitt lösenord för att logga in. Samma procedur om jag ska försöka sätta datorn i strömsparläge. Windows vill altså inte stänga av sig alls. Det jag får göra när jag stänger av datorn är att döda den, exempelvis hålla inne strömknappen i några sekunder eller helt enkelt slå av strömmen till datorn på nätdelen eller dra ur kabeln.

Det är egentligen inget extremt problem då jag inte stänger av datorn så ofta men det irriterar mig lite att det inte fungerar som det ska

Har hållt på lite och klockat datorn osv via BIOS, kan någon inställning i BIOS göra så att datorn väcker sig automatiskt hela tiden?

Edit: Det går att göra en "omstart" då startar den verkligen om sig och går via BIOS skärmen osv. Men när man stänger av den händer inget, då kommer man till inloggningsskärmen som jag nämnt ovan

Ditt BIOS behöver uppdateras. Har råkat ut för det själv.
Citera
2014-11-26, 22:23
  #7
Medlem
Ska kika på det ni länkat imorgon. Tack för hjälpen
Citera
2014-12-18, 21:41
  #8
Medlem
Yeyeoke66s avatar
Troligtvis åtgärdas problemet om du inaktiverar "wake on USB" och "wake on lan", båda ska egentligen behöva input från användaren för att starta datorn men på vissa datorer verkar det inte behövas :S
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback