Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-20, 13:59
  #1
Medlem
Så som rubriken lyder så undrar jag ifall det nya grafikkortet jag funderar att införskaffa passar till mitt moderkort? Eller till min dator alls. Jag är inte så kunnig inom datorer och vill helst ha enkla svar, hehe.

Mina specs:

AMD Athlon X4 740 3.2GHz
Corsair 2 x 4GB
Radeon HD7750 2GB
GIGABYTE MXIC 25L3206E (Vet inte om jag fick det rätta modellnamnet, öppnade @bios så stod det "Flash memory type")
Nätagg 550W (Ingen aning med märket)
500GB HDD

Det jag vill köpa är ett Radeon R9 troligtvis 290. Frågan är då... är detta ens möjligt? Passar den in till moderkortet eller hur det funkar? Med kablage och grejs... Vill ju helst inte byta andra delar utan bara grafikkort.

Något annat som är viktigt som jag inte har tagit med så är det bara att skriva.

Tackar
Citera
2014-11-20, 14:17
  #2
Medlem
Ser inga problem, bara en fråga: Har du en stor låda? Så att kortet får plats, har du det ser jag inga problem om jag ska vara ärlig.

Enda oroligheten är att din processor kan bottlenecka vilket betyder att r9an inte kommer prestera till sin bästa möjlighet
Citera
2014-11-20, 14:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-me-fuck-you
Ser inga problem, bara en fråga: Har du en stor låda? Så att kortet får plats, har du det ser jag inga problem om jag ska vara ärlig.

Enda oroligheten är att din processor kan bottlenecka vilket betyder att r9an inte kommer prestera till sin bästa möjlighet

Hmm.. okej. Kommer nog inte heller maxa skiten ur alla spel heller så... men har fått fram att mitt grafikkort är DDR3 och R9an är DDR5... spelar det någon roll? Och har läst någonstans att kablage osv ska gå ifrån nätagget, passer det också då eller?

Jag måste låta riktigt korkad.
Citera
2014-11-20, 15:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nijeon
Hmm.. okej. Kommer nog inte heller maxa skiten ur alla spel heller så... men har fått fram att mitt grafikkort är DDR3 och R9an är DDR5... spelar det någon roll? Och har läst någonstans att kablage osv ska gå ifrån nätagget, passer det också då eller?

Jag måste låta riktigt korkad.
Är bara en bättre version på minnet så det där med ddr spelar ingen roll borde passa oavsett. Jag vet inte vad du har för nätagg så jag kan inte svara på det. Men skulle det inte passa vilket jag tvekar på finns det kablar att köpa som löser skiten, 19kr.

Det jag skulle tänka på om jag var du är att ta ett lite billigare grafikkort och köpa upp till 8gb ram. Om du inte har några budget problem kan du då köra på båda! =)
__________________
Senast redigerad av fuck-me-fuck-you 2014-11-20 kl. 16:00.
Citera
2014-11-20, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-me-fuck-you
Är bara en bättre version på minnet så det där med ddr spelar ingen roll borde passa oavsett. Jag vet inte vad du har för nätagg så jag kan inte svara på det. Men skulle det inte passa vilket jag tvekar på finns det kablar att köpa som löser skiten, 19kr.

Det jag skulle tänka på om jag var du är att ta ett lite billigare grafikkort och köpa upp till 8gb ram. Om du inte har några budget problem kan du då köra på båda! =)

Okej låter inte som raketforskning direkt haha, jag har ju 2x4gb? alltså 8GB totalt, eller menar du +8 till?
Citera
2014-11-20, 16:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-me-fuck-you
Är bara en bättre version på minnet så det där med ddr spelar ingen roll borde passa oavsett. Jag vet inte vad du har för nätagg så jag kan inte svara på det. Men skulle det inte passa vilket jag tvekar på finns det kablar att köpa som löser skiten, 19kr.

Det jag skulle tänka på om jag var du är att ta ett lite billigare grafikkort och köpa upp till 8gb ram. Om du inte har några budget problem kan du då köra på båda! =)

Vilket grafikkort hade du rekommenderat för min låda då?

Spelar mycket CS:GO, ska köpa Assassins Creed Unity, Farcry 4, Gta V, BF4.

Behöver inte maxa skiten ur dom som sagt, men hade varit nice med lite fräscha detaljer och grafik
Citera
2014-11-20, 16:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nijeon
Okej låter inte som raketforskning direkt haha, jag har ju 2x4gb? alltså 8GB totalt, eller menar du +8 till?
Du får ursäkta mig, trodde det stod endast 4gb

Men slå till! och lycka till!
Citera
2014-11-20, 16:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nijeon
Vilket grafikkort hade du rekommenderat för min låda då?

Spelar mycket CS:GO, ska köpa Assassins Creed Unity, Farcry 4, Gta V, BF4.

Behöver inte maxa skiten ur dom som sagt, men hade varit nice med lite fräscha detaljer och grafik
Om inte pengar är ett problem så är grafikkortet väldigt bra! Samtidigt när du väl sätter ihop en ny låda så kommer du bara kunna sätta in R9an så det är en bra plan för framtiden också!
Citera
2014-11-20, 16:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-me-fuck-you
Om inte pengar är ett problem så är grafikkortet väldigt bra! Samtidigt när du väl sätter ihop en ny låda så kommer du bara kunna sätta in R9an så det är en bra plan för framtiden också!

Jag får tacka för dom snabba svaren, ska fundera hårt att köpa in en R9a
Citera
2014-11-20, 16:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nijeon
Jag får tacka för dom snabba svaren, ska fundera hårt att köpa in en R9a
Ingen fara! =)

Annars kan du ta en titt på dessa kort, billigare och med tanke på din låda tror jag du får ut samma prestanda som med r9an.

GeForce GTX 760 - 2 GB GDDR5 2100kr

http://www.pixmania.se/grafikkort/gi...id=910&merch=1

Gigabyte Radeon R9 270X OC HDMI DP 2xDVI 2GB 1600kr

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref

Prestandaässigt är gtx väääääääldigt lite bättre än 270x men 270n är mycket mer prisvärt.
Till din dator tror jag 270 skulle sitta fenomenalt och kunna bli utnyttjad till max men om du vill planera för framtiden så är 290n bättre.

Här får du lite benchmark resultat

Citera
2014-11-20, 17:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuck-me-fuck-you
Ingen fara! =)

Annars kan du ta en titt på dessa kort, billigare och med tanke på din låda tror jag du får ut samma prestanda som med r9an.

GeForce GTX 760 - 2 GB GDDR5 2100kr

http://www.pixmania.se/grafikkort/gi...id=910&merch=1

Gigabyte Radeon R9 270X OC HDMI DP 2xDVI 2GB 1600kr

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref

Prestandaässigt är gtx väääääääldigt lite bättre än 270x men 270n är mycket mer prisvärt.
Till din dator tror jag 270 skulle sitta fenomenalt och kunna bli utnyttjad till max men om du vill planera för framtiden så är 290n bättre.

Här får du lite benchmark resultat


Tack för svaren, och tack verkligen för tiden du tog dig. Ska se runt på 270X. Funderar inte på att köpa något nytt till datorn utan bara grafikkortet, då jag har blivit less på den.
Citera
2014-11-20, 18:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nijeon
Tack för svaren, och tack verkligen för tiden du tog dig. Ska se runt på 270X. Funderar inte på att köpa något nytt till datorn utan bara grafikkortet, då jag har blivit less på den.
Det är ett jätte misstag att köpa grafikkort utan att veta nätaggets märke, modell (serie) och ålder.

Det är stor skillnad på vad bra, budget och skräp klarar trots lika höga siffror. Många som stirra sig blinda på antal watt köper värdelösa budget eller skräp nätagg med rena fantasi siffror. Sen är gamla nätagg i datorer som används inte lika starka som den dagen de köptes.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2014-11-20 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback