• 1
  • 2
2014-11-20, 14:52
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumonurface
Hej!

Jag tänkte bara höra lite hur folk i min ålder har det ekonomiskt..

Det jag vill veta är väl hur andras ekonomi o sparande jämför sig med min egen!

Kan väl tillägga att jag inte är särskilt nöjd med min ekonomi..

Du är rätt kass.

Du kan ju alltid söka och hitta liknande trådar.

t.ex
(FB) Ni i 18-25års åldern - hur mycket/lite pengar har ni?
Citera
2014-11-20, 15:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är så otroligt svårt att "spara ihop" pengar som du gjort. Du har en rejäl inkomst och har sparat mycket och har nu 500.000 på banken nu.

Jag har inte haft i närheten av dina inkomster men köpte tidigt en bostadsrätt som såldes med rejäl vinst. Sen köptes ny bostadsrätt som även den såldes med rejäl vinst och sen köptes hus.

Under denna tid har jag inte "sparat" någonting i princip men om du skulle köpa hus nu så skulle vi sitta med ungefär samma ekonomi tillgång/skuldmässigt trots att jag tjänat mycket mindre än dig och inte sparat något.

Nu är det ju ingen garanti att det går att göra samma sak om man hoppar in och köper något nu - man kanske bara hade tur att få vara med om bostadsrallyt.
Det är inte alls svårt, och han sade ju att han inte sparar mycket (8tusen per månad är INTE mycket, och det blev väl totalt runt 15tusen under "goda" månader). Han nämnde inga aktier heller, och då växer pengarna givetvis långsamt.

Vill man "spara till kontot" så blir man aldrig förmögen.
Citera
2014-11-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det är inte alls svårt, och han sade ju att han inte sparar mycket (8tusen per månad är INTE mycket, och det blev väl totalt runt 15tusen under "goda" månader). Han nämnde inga aktier heller, och då växer pengarna givetvis långsamt.

Kan inte du redogöra för vad du själv har för nettoinkomster, utgifter och hur du lägger upp ditt sparande? För det låter som att du vet vad du pratar om men det skulle lika gärna kunna vara BS.
Citera
2014-11-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist

Jo, men han hade ganska höga inkomster.

30.000 efter skatt betyder ca 45-50.000 före skatt och 40-45.000 efter skatt betyder 70.000-80.000 före skatt. De flesta har inte så hög lön.

De flesta har kanske 15-18.000 efter skatt och då är ett sparande på 8.000 i månaden ganska orealistiskt om man inte bor hemma hos mamma och pappa.

Det jag menade var att även med ett rejält sparande så tar det väldigt lång tid att bygga upp ett sparkapital (t ex för att köpa ett hus).
Citera
2014-11-20, 17:27
Medlem
rewnken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är så otroligt svårt att "spara ihop" pengar som du gjort. Du har en rejäl inkomst och har sparat mycket och har nu 500.000 på banken nu.

Jag har inte haft i närheten av dina inkomster men köpte tidigt en bostadsrätt som såldes med rejäl vinst. Sen köptes ny bostadsrätt som även den såldes med rejäl vinst och sen köptes hus.

Under denna tid har jag inte "sparat" någonting i princip men om du skulle köpa hus nu så skulle vi sitta med ungefär samma ekonomi tillgång/skuldmässigt trots att jag tjänat mycket mindre än dig och inte sparat något.

Nu är det ju ingen garanti att det går att göra samma sak om man hoppar in och köper något nu - man kanske bara hade tur att få vara med om bostadsrallyt.

Mellan 2007 och 2010 hade jag ut i handen lite drygt 15.000. Lyckades även då spara mellan 3-5.000.. haft denna lite fetare lön sedan slutet 2011.. har även rest för över 150.000 dom tre senaste åren. Även ägt två helt nya bilar, och två mc. Så inte har jag snålat.
Äger förövrigt en bostad som är värd drygt 1.5 millar(arv)
Sparar i fonder, haft skaplig avkastning.
Citera
2014-11-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumonurface
Hej!

Jag tänkte bara höra lite hur folk i min ålder har det ekonomiskt..

Själv är jag i 20 års åldern, jag har jobbat sedan studenten och har haft fast arbete sedan 2 år tillbaka.

Lön: ca 20.000Kr efter skatt

Sparande: Försöker stoppa in så mycket jag kan på sparkontot, men brukar alltid vara tvungen att nalla lite i slutet av månaden. I dagsläget har jag väl ca 25-30.000Kr på olika konton och är helt skuldfri.

De saker jag av värde jag äger är:

1 Laptop köpt för ca 12.000Kr

1 Bil (Golf -02) köpt för 2 år sedan för ca 30.000Kr

Köper ny mobil kontant nästan varje år..

Boende: I miljonprogram i halvstor kommun i mellansverige. Bor med 2 polare i en 4:a sedan en tid tillbaka för att försöka spara ett par slantar till eget boende.

Det jag vill veta är väl hur andras ekonomi o sparande jämför sig med min egen!

Kan väl tillägga att jag inte är särskilt nöjd med min ekonomi..

24år , har väl haft runt 50-55000 NOK totalt de senaste månaderna, får väl ut 30-35000 efter skatt och på det sparar jag minst 20000 per månad, har en CSNskuld på runt 200k men det är ingen brådska att betala av har jag lärt mig.

Annars äger jag väl inget av värde, en halvsunkig bil och en dator som idag är värd 7-8k + ett par hundra tusen på bankkontot...duger väl!

Vill du ha råd så utbilda dig inom olja/gas, då kan du jobb i norge jobba 14 dagar vara ledig 14, lönen ligger uppemot 100k...så inget pjåkigt liv där inte!
Citera
2014-11-22, 21:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goesta37
Jag tjänar 11 k efter skatt, heltidsjobb.. Hyra 5k, mat 2k samt en fästmö som inte " orkar jobba " så jag får stå för hyran o shitt. Kan max lägga 1k på egna nöjen i månaden. kul liv.

Finns det ens så dåligt betalda heltider i sverige år 2014?

Fästmön måste börja bidra annars blir inte ert förhållande långvarigt, du kommer garanterat tröttna på att "dadda" en vuxen kvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in