• 1
  • 2
2014-11-20, 01:27
Medlem
Hej!

Jag tänkte bara höra lite hur folk i min ålder har det ekonomiskt..

Själv är jag i 20 års åldern, jag har jobbat sedan studenten och har haft fast arbete sedan 2 år tillbaka.

Lön: ca 20.000Kr efter skatt

Sparande: Försöker stoppa in så mycket jag kan på sparkontot, men brukar alltid vara tvungen att nalla lite i slutet av månaden. I dagsläget har jag väl ca 25-30.000Kr på olika konton och är helt skuldfri.

De saker jag av värde jag äger är:

1 Laptop köpt för ca 12.000Kr

1 Bil (Golf -02) köpt för 2 år sedan för ca 30.000Kr

Köper ny mobil kontant nästan varje år..

Boende: I miljonprogram i halvstor kommun i mellansverige. Bor med 2 polare i en 4:a sedan en tid tillbaka för att försöka spara ett par slantar till eget boende.

Det jag vill veta är väl hur andras ekonomi o sparande jämför sig med min egen!

Kan väl tillägga att jag inte är särskilt nöjd med min ekonomi..
Citera
2014-11-20, 01:33
Medlem
Scatizs avatar
Låter som du lever gött. Jag pluggar på högskola och får endast in 9000 kr i månaden (studielån + studiebidrag). Detta betalar jag hura, mat, försäkring, el, mobil osv med. Försöker spara 1000 spänn i månaden. Resten bränns.

Så jämfört med en student så har du det bra
Citera
2014-11-20, 01:39
Medlem
22000:- efter skatt.
Hyra el mobil osv ca 5,5k
Spar 6-7k/ månad.
Resten spenderar jag på mina djur och annat trams man kan tänkas behöva!
Har ca 20k skuld till csn.

Jag är nöjd!

(Runt 25 år kanske ska tilläggas)
Citera
2014-11-20, 02:09
Medlem
whaks avatar
Hur kan 20k efter skatt vara kass ekonomi?

Jag jobbar mycket kvällar, en del natt och helger och får ut 13,5k och klarar hyra mat osv samt får in en summa på spar.
Citera
2014-11-20, 02:18
Medlem
BNCs avatar
Gått igenom utgifterna för en månad för att se var du gör av med pengarna på?

Är själv student och i din ålder och lever alltså på studielån och studiebidrag (plus sommarjobb, så lite högre någon månad där), har förvisso inga sparpengar idag, och delar vissa utgifter med sambo (hyra, bil i 25kkr-klass, hund mm), men ändå.

Trots den låga inkomsten kan jag lätt räkna upp ägodelar för 50 000, om jag tänker efter lite mer säkert 100 000:-, om man då inte räknar med saker som möbler, kläder, bil mm. Som är mitt eget då, köpt för egna pengar, inget gemensamt med sambon inräknat.
Senast redigerad av BNC 2014-11-20 kl. 02:21.
Citera
2014-11-20, 02:22
Medlem
revodnebs avatar

20K efter skatt är ju en bra lön, vad jobbar du med?

Det finns redan en sån här kukmätartråd, sök!
Citera
2014-11-20, 02:26
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Hur kan 20k efter skatt vara kass ekonomi?

Bra/dålig ekonomi är ju knappast bara inkomst.

Även om man tjänar 1 miljon i månaden, så har man ju inte precis bra ekonomi om man lägger varje krona på skit, så man inte/knappt har råd med hyran.
Samt att det är väldigt relativt, tjänar man mycket så *borde* man ju också se pengarna på mycket, kanske mycket sparat, fin bil, fint boende etc. Ser man dem inte någonstans utan de bara försvinner, dålig ekonomi.
Citera
2014-11-20, 07:55
Medlem
rewnken88s avatar
Får ut drygt 30.000 i månaden. Dom riktigt feta månaderna upp mot 40-45.000
Hyra,mat,mobil osv cirka 10.000 i månaden
Bil,fordon cirka 3.000 i månaden
Nöjen cirka 3.000 i månaden
Långsiktigt sparande(pension,bil,hus) 8.000
Kortsiktigt sparande(resor,oväntade utgifter) 6.000
Alla summor över 30.000 i månaden går oavkortat till sparandet.
Har byggt en buffert ända sen jag börjat mitt yrkesliv för sju år sedan. Är lite över 500.000 i dagsläget.
Citera
2014-11-20, 08:34
Medlem
Har 15k ut.

Jobbar heltid.

Sparar inget. Lever lön till lön.

Hyra 4k
Mat 2k
Mobil 1k
Resterande går till nöjen.
Citera
2014-11-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumonurface
Hej!

Jag tänkte bara höra lite hur folk i min ålder har det ekonomiskt..

Själv är jag i 20 års åldern, jag har jobbat sedan studenten och har haft fast arbete sedan 2 år tillbaka.

Lön: ca 20.000Kr efter skatt

Sparande: Försöker stoppa in så mycket jag kan på sparkontot, men brukar alltid vara tvungen att nalla lite i slutet av månaden. I dagsläget har jag väl ca 25-30.000Kr på olika konton och är helt skuldfri.

De saker jag av värde jag äger är:

1 Laptop köpt för ca 12.000Kr

1 Bil (Golf -02) köpt för 2 år sedan för ca 30.000Kr

Köper ny mobil kontant nästan varje år..

Boende: I miljonprogram i halvstor kommun i mellansverige. Bor med 2 polare i en 4:a sedan en tid tillbaka för att försöka spara ett par slantar till eget boende.

Det jag vill veta är väl hur andras ekonomi o sparande jämför sig med min egen!

Kan väl tillägga att jag inte är särskilt nöjd med min ekonomi..

Jag förstår inte varför du måste veta hur alla andra gör med sin ekonomi. Det du behöver göra är att går 2-3 månader tillbaka i tiden och se vad du har lagt pengarna på. Dela upp det i olika kategorier á la lyxfällan. Om jag får gissa dina kostnader med den info du gett hittills så får jag följande per månad, ren chansning naturligtvis:

Hyra delat boende ink el och bredband: 3000
Telefon, 5000sek på ny 1ggr per år +350 abonnemang: ca 750
Bil, svårt att säga beroende på hur mycket du kör men bensin, försäkring, skatt, värdeminskning och service kanske 3500/månad på en så gammal bil?
Mat, ingen aning, 3000per månad?
Sen är det ju lite kläder, nöjen och övrigt som tillkommer.

Om ovan är i närheten av sanningen så borde du ha nästan 10 000kr över per månad. Så skit i hur andra har det och ta reda på vart dina pengar tar vägen istället.
Citera
2014-11-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewnken88
Får ut drygt 30.000 i månaden. Dom riktigt feta månaderna upp mot 40-45.000
Hyra,mat,mobil osv cirka 10.000 i månaden
Bil,fordon cirka 3.000 i månaden
Nöjen cirka 3.000 i månaden
Långsiktigt sparande(pension,bil,hus) 8.000
Kortsiktigt sparande(resor,oväntade utgifter) 6.000
Alla summor över 30.000 i månaden går oavkortat till sparandet.
Har byggt en buffert ända sen jag börjat mitt yrkesliv för sju år sedan. Är lite över 500.000 i dagsläget.

Det är så otroligt svårt att "spara ihop" pengar som du gjort. Du har en rejäl inkomst och har sparat mycket och har nu 500.000 på banken nu.

Jag har inte haft i närheten av dina inkomster men köpte tidigt en bostadsrätt som såldes med rejäl vinst. Sen köptes ny bostadsrätt som även den såldes med rejäl vinst och sen köptes hus.

Under denna tid har jag inte "sparat" någonting i princip men om du skulle köpa hus nu så skulle vi sitta med ungefär samma ekonomi tillgång/skuldmässigt trots att jag tjänat mycket mindre än dig och inte sparat något.

Nu är det ju ingen garanti att det går att göra samma sak om man hoppar in och köper något nu - man kanske bara hade tur att få vara med om bostadsrallyt.
Citera
2014-11-20, 11:01
Medlem
Goesta37s avatar
Jag tjänar 11 k efter skatt, heltidsjobb.. Hyra 5k, mat 2k samt en fästmö som inte " orkar jobba " så jag får stå för hyran o shitt. Kan max lägga 1k på egna nöjen i månaden. kul liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in