Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-20, 00:23
  #1
Medlem
Hej allihopa! Är det bara jag som stör mig på priserna på cannabis numera? Där jag bor (relativt liten stad ca 20k inv. men däremot väldigt mycket knark/svart marknad) så är idag 600/5g STANDARD, och har även ibland fått riktigt dålig skit men då fått billigare nästa gång på standardkvaliteten. Jag måste ärligt ha tur om jag ska hitta 500/5g... Låt mig då tillägga det är då inget utav märkbar kvalitet heller, utan helt enkelt standard.

Ett tag började det även bli 500/g som sedan steg upp till hutlösa 600 kr för 4 gram (dessa två ockerpriser betalade dock aldrig jag, stackars sate som gjorde det...)! Jag menar det är ju mer moraliskt att ta godis från barn än att sälja fyra gram halvdåligt brunt för 600 kr... Har även blivit erbjuden 700/5g men tror knappast någon är så dum att gå på det, inte ens riktigt bra skit är värt det vafan.

Vad jag skulle vilja göra själv är ju såklart att säga NEJ, jag går till någon annan och sedan hoppas på att folk gör samma så de till slut måste dra ner på priset. Problemet är ju att det enda jag får som respons är ett asgarv i ansiktet och "Visst, gör du det." medans alla andra idioter fortsätter betala hutlösa priser...

I Spanien t.ex. kostar 5g ca. 100-200 kr beroende på hur det är odlat och kvalitet. Fick höra på radion för ett tag sen att 75% av all cannabis vi har i Sverige smugglas in ifrån just Spanien. Så varför är det så fruktansvärt dyrt? Visst jag är inte dum, klart att risk kostar pengar. Risk + att det är svårt att odla eget här uppe låter ju som ett rimligt svar till min fråga men jag tycker ändå att en prisökning på 300% är helt galet...

Vad tycker ni FB? Eller är jag snål som fan eftersom jag inte vill lägga en halv dagslön på en bit gräs?
__________________
Senast redigerad av Alphast 2014-11-20 kl. 00:31.
Citera
2014-11-20, 00:46
  #2
Medlem
endures avatar
Finns långa fängelsestraff med på straffskalan så hade jag nog också tagit stora friheter vad gäller priset.

Om vi säger att priset fortsätter stiga till kanske 800-1000 kr/5g och du inte kan hitta billigare, kommer du sluta helt med cannabis? Finns det någon gräns där du skulle sluta helt pga priset eller skulle du fortsätta att punga ut även om det skulle placera dig i något slags ekonomisk kris?
Citera
2014-11-20, 00:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Om vi säger att priset fortsätter stiga till kanske 800-1000 kr/5g och du inte kan hitta billigare, kommer du sluta helt med cannabis? Finns det någon gräns där du skulle sluta helt pga priset eller skulle du fortsätta att punga ut även om det skulle placera dig i något slags ekonomisk kris?
Jag kommer aldrig betala ett öre över 600 för 5g (Ja jag vet att 500/4g är egentligen dyrare än 6/5 men fan köper fyror liksom...), så svaret på din fråga är ja. Om priserna stiger över 600 kr för en femma så kommer jag sluta köpa det. Jag kanske börjar odla istället, förhoppningsvis bor jag inte kvar i landet då det gått så långt
Citera
2014-11-20, 00:59
  #4
Medlem
Snälla säg mig, vart i Spanien betalar man 20kr/g? Sen kan du inte göra en rättvis jämföring av priserna då dom har en legal marknad kontra våran illegala som trissar upp priserna, utbud och efterfrågan min vän.

Det du talar om är standardpriser, priset speglar ofta kvaliten, jag själv köper hellre en femma top notch för 700 än en femma kamelbajs för 500.

Du får börja odla dina egna grejer om en höjning på 20:-/g är för mycket för dig.
__________________
Senast redigerad av Elver 2014-11-20 kl. 01:03.
Citera
2014-11-20, 01:06
  #5
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphast
Hej allihopa! Är det bara jag som stör mig på priserna på cannabis numera? Där jag bor (relativt liten stad ca 20k inv. men däremot väldigt mycket knark/svart marknad) så är idag 600/5g STANDARD, och har även ibland fått riktigt dålig skit men då fått billigare nästa gång på standardkvaliteten. Jag måste ärligt ha tur om jag ska hitta 500/5g... Låt mig då tillägga det är då inget utav märkbar kvalitet heller, utan helt enkelt standard.

Ett tag började det även bli 500/g som sedan steg upp till hutlösa 600 kr för 4 gram (dessa två ockerpriser betalade dock aldrig jag, stackars sate som gjorde det...)! Jag menar det är ju mer moraliskt att ta godis från barn än att sälja fyra gram halvdåligt brunt för 600 kr... Har även blivit erbjuden 700/5g men tror knappast någon är så dum att gå på det, inte ens riktigt bra skit är värt det vafan.

Vad jag skulle vilja göra själv är ju såklart att säga NEJ, jag går till någon annan och sedan hoppas på att folk gör samma så de till slut måste dra ner på priset. Problemet är ju att det enda jag får som respons är ett asgarv i ansiktet och "Visst, gör du det." medans alla andra idioter fortsätter betala hutlösa priser...

I Spanien t.ex. kostar 5g ca. 100-200 kr beroende på hur det är odlat och kvalitet. Fick höra på radion för ett tag sen att 75% av all cannabis vi har i Sverige smugglas in ifrån just Spanien. Så varför är det så fruktansvärt dyrt? Visst jag är inte dum, klart att risk kostar pengar. Risk + att det är svårt att odla eget här uppe låter ju som ett rimligt svar till min fråga men jag tycker ändå att en prisökning på 300% är helt galet...

Vad tycker ni FB? Eller är jag snål som fan eftersom jag inte vill lägga en halv dagslön på en bit gräs?

I norra norra sverige kan fingräs kosta 180 kr / g och brunt 150 kr / g och då är bruning inte så bättre än standard

vad som trissar upp priser är utbud och efterfrågan man kan ju testa kräva lägre priser men det behöver inte sälja till dig då för det säljer sig. om alla slutade köpa så är det möjligt men finns alltid nån enstaka sugen individ som köper
Citera
2014-11-20, 01:08
  #6
Medlem
Inte sedan min cannabisdebut (5-6 år sedan) har jag fått tag på grönt för mindre än 600kr för en femma, har inte det varit standardpris rätt länge?

Problemet är väl att folk påstår att det är femmor, men misstänker att jag många gånger fått ens 4g. (Då är det ju inte längre 600kr/5g i och för sig). Borde fan skaffa mig en våg.

Att det är så mycket billigare i Spanien är väl inte konstigt. Om nu det mesta gräset som säljs i Sverige kommer från Spanien är det ju självklart att det blir dyrare ju fler gränser som det passerar.

Tyvärr kan man väl inte riktigt sätta press på kranarna, mer än att sluta köpa från dem (men man vill ju ha sitt röka ).
Citera
2014-11-20, 01:17
  #7
Medlem
ex69-dtrs avatar
Skärp dig.
Så jävla dyrt är det inte! En helkväll med cannabis av bra kvalité (ca 1g) går inte på mer än 100-120 kr . Dom flesta röker inte 1g på en kväll utan närmare 0.5. Det är alltså 50-120 kr vi pratar om?

Jämför det med alkohol där man minst drar i sig 12 bira på en kväll så är det inte så jävla dyrt. Visst du kan få dina smålands för 9 kr styck och betala en hundring, men du kan också köpa något riktigt skit hasch/bushweed för 3-400 kr femman och komma jävligt billigt undan.

Edit :
Att det är billigt i spanien beror ju på att det är såpass nära producenterna. Men marijuana är inte så förbannat billigt där heller, hasch går att få billigt men det säger ju säg självt när det är grannland med marocko.
Annat system i spanien förövrigt. Du betalar inte för fem gram utan du får ett visst antal gram för säg 30 euro.
Sist jag köpte där fick jag 6 gram för 30 euro, men då var det caramello som kommer från marocko.
__________________
Senast redigerad av ex69-dtr 2014-11-20 kl. 01:22.
Citera
2014-11-20, 01:40
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphast
I Spanien t.ex. kostar 5g ca. 100-200 kr beroende på hur det är odlat och kvalitet. Fick höra på radion för ett tag sen att 75% av all cannabis vi har i Sverige smugglas in ifrån just Spanien. Så varför är det så fruktansvärt dyrt? Visst jag är inte dum, klart att risk kostar pengar. Risk + att det är svårt att odla eget här uppe låter ju som ett rimligt svar till min fråga men jag tycker ändå att en prisökning på 300% är helt galet...
En prisökning på 300% låter inte alls orimlig när det handlar om så stor skillnad i hur lagligt det är.

Hur har priset legat på cannabis historiskt? Jag kanske har helt fel, men jag tycker jag har hört 500 för en femma i ganska många år nu.

Och hur mycket behöver man för att bli bäng? Om man jämför med alkohol så kan jag med lätthet ha råd med en ohälsosam alkoholkonsumtion som student även om jag går på krogen. Om jag inte går på krogen kan jag köpa en kvarting på bolaget för en hundring.
Citera
2014-11-20, 02:02
  #9
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur har priset legat på cannabis historiskt? Jag kanske har helt fel, men jag tycker jag har hört 500 för en femma i ganska många år nu..

När jag började röka för 11-12 år sedan så var det 60 pris för standard och 80 pris för dunder, nu är det 100 pris henna 120 pris för standard och 3.5 för 5 av liiiite bättre gräs. Men det är olika, jag är barndoms kompis med flera som slänger så då kan man få det billigare av dom.
Citera
2014-11-20, 02:09
  #10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
När jag började röka för 11-12 år sedan så var det 60 pris för standard och 80 pris för dunder, nu är det 100 pris henna 120 pris för standard och 3.5 för 5 av liiiite bättre gräs. Men det är olika, jag är barndoms kompis med flera som slänger så då kan man få det billigare av dom.
Hmmm ok. Jag tänkte att det kunde vara en naturlig följd av inflationen, men då har ökningen varit kraftigare.
Citera
2014-11-20, 02:12
  #11
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hmmm ok. Jag tänkte att det kunde vara en naturlig följd av inflationen, men då har ökningen varit kraftigare.

Fast det du sa stämmer ändå bra, det har legat på hundra pris bra länge.
Citera
2014-11-20, 02:24
  #12
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmn-1
Fast det du sa stämmer ändå bra, det har legat på hundra pris bra länge.
Ok. Ja då är det ju inte konstigt att priserna ökar lite. Hade priserna legat still hade det ju blivit billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback