Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Du förstår ju ingenting, jag har aldrig sagt de är mindre viktigt.
Du har sagt att den är
mer lik en molekyl än en atom. Eftersom du valde molekylen istället, så tyder det ju på att du tycker att den passar bättre in som en bättre pararell i liknelsen, därav mer viktig. Varför du tycker det, går bara att spekulera kring, du gjorde inte direkt en grym trådstar som förklarade din "tes" utförligt...
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Men du kanske tänker att när man upptäcker något så börjar man prata om minsta delar från början?
Nej. Det är ett väldigt problematisk synsätt och därav förstår jag mig ej på din logik. En bättre liknelse skulle vara hjärnan.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Om jag säger att min tes är att själen är uppbyggd med flera personligheter och jämför de med att dessa personligheter skulle vara byggstenar precis som atomer är för en molekyl då börjar du gå in på protoner, de uppenbart du inte förstår min jämförelse.
Vad är skillnaden? En specifik molekyl består av specifika byggstenar och antal av dessa byggstenar. En atom funkar precis likadant. Den enda skillnaden är att 2 av dessa byggstenar måste existera. Förklara varför min liknelse inte funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
är snarare inte intressant att påbörja tänket kring själens uppbyggd i micropartiklar när man inte ens funderat att den är uppbyggd från början utan alltid pratas som en stor massa eller enhet.
De mentala förmågorna vi innehar existerar på grund av faktumet att du har en hjärna. Det är en
mycket bättre liknelse med våra mentala förmågor, för att det är allt som skapar dessa förmågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Tankesättet moralen och etiken förändras.
Exakt. Personligheter förändras. När en personlighet ändras, så
ändras den. Det skapas ingen ny personlighet...
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Du verkar inte ens reflektera om Freud har rätt med jaget egot och överjaget.
Jag vet mycket väl vad hela konceptet som du syftar på handlar om. Jag vet inte riktigt om du gör det, för den har ingen relevans över huvud taget i denna diskussion. Att vi har ett jag, egot och överjag tyder
inte på att vi har flera personligheter. Det tyder bara på att det sker konflikter i vår hjärna som kompenserar hur vi tänker och handlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Tråden handlar inte ens om filmen
Du skrev om filmen... Därav handlar tråden om filmen på något måtta, den handlar också om andra konstiga saker. Du skrev om detta och jag kommenterade det. Jag har aldrigt skrivit att allt tråden handlar om är filmen. Den har dock en viss relevans då du tog upp den från första början...
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
jag sa att de fick mig tänka kring vad som händer om hjärnaktiviteten ökar vilken den kan göra och de slutar oftast med sinnessjukdom för att hjärnan inte är uppbyggd för de.
Om du ska göra massa påståenden så måste du framföra källor som bevis för att du ska föra en saklig diskussion. Vilka är dessa sinnessjukdomar? Förresten så pratade du ingenting om hjärnaktivitet i början, du skrev om att använda "fler procent av hjärnan" samtidigt. Olika saker. När man pratar om hjärnaktivitet så syftar man på elektrisk aktivitet i hjärnan. Procentuella delar syftar på... hur mycket av hjärnan används -- procentuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Edit* p.s de du angav som källa var mesta dels off-topic och inte fullbordad, förstår att du inte ens läste de.
För det första: du nämnde procentuell användning av hjärnan och nämnde filmen lucie, så det är väldigt rimligt att anta att du tror att majoriteten av hjärnan ej används, därmed var det visst en mycket relevant källa.