Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Jag vet inte om du är samma person när du träffar en barndomsvän när du träffar en tjej, när du är full eller hög, när du är ny i en grupp eller som du är när du tror att du är helt själv. Du kanske är alltid såhär tråkig som när du skriver med mig?
Har du läst vad jag skrev? Jag förstår f.ö. inte vad du menar med tråkig. Tycker du att alla som inte har samma åsikt som dig är tråkiga?
Jag ska försöka förklara samma sak jag skrev tidigare, fast med ditt exempel med barndomsvännen: Låt oss säga att jag är konstant en grinig person. Det enda som kan göra mig glad är när jag träffar en barndomsvän. Inget annat gör mig glad. När jag nu träffar denna person i fråga, så
byter jag inte mellan redan existerande personligheter... Om jag blir glad så
ligger det i min personlighet att bli glad när jag ser en vän. Du inser väl att en personlighet inte nödvändigtvis beskriver hur man är dygnet runt?
Alternativt kan man ändra personlighet. Men då har man fortfarande inte flera personligheter. Personligheten
ändras, den gamla existerar då inte och en ny ersätter denna "gamla".
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Personligheten är inte identisk för mig, jag vet att jag kan prestera bättre i vissa situationer för jag har en helt annan form av känsla i kroppen.
Jaha... Då ligger det i din personlighet att vara bättre i vissa situationer.
Det är din personlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Och de är de jag vill få sagt med denna tråden är att en själ inte kan bestå av en del. Och undrar du vad en själ så är de ur något som inte är materia så därför använder man filosofi som verktyg när man spekulerar kring ämnet. Religion har inte med saken att göra , för religion handlar om en gruppmänniskor som har ett synsätt till hur de skall leva och hur skapelsen kom till.
Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger "själ", då innebörden varierar. Om du syftar på medvetandet: så är det en fråga som vi inte vet svaret på. Du kan
inte säga att medvetandet är uppbyggt av materia eller inte. Om du vill diskutera vad själen/medvetandet är så finns det garanterat redan existerande trådar ang. detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Och de är inte heller övernaturligt ämne eftersom att man utgår från att de flesta människor har en själ.
Vi vet fortfarande inte vad du menar när du säger "själ". Det är ett ord vars innebörd varierar från person till person.