Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-17, 20:56
  #1
Medlem
C148s avatar
Tjenare!
Jag köpte för ungefär 8 månader sedan en dator som jag byggde ihop själv.
Denna datorn skulle vara bland dem bättre men något har gått snett, Det var sagt
bland annat från inet samt olika tester och communityn att jag skulle kunna spela
BF4 på "Ultra" och det skulle flyta på bra (dvs bra FPS).

Jag streamar lite då och då och det går la si sådär.
När jag streamar CS:GO så får jag lite lagg då och då och FPS en sjunker med cirka 70-80 FPS.
När jag spelar arma 3 utan stream ligger jag på en 25-30 FPS på "Normal" och när jag spelar arma 3
med stream ligger jag på 18-19 FPS i "Normal".

Jag är 100% på att datorn inte klara BF4 med bra FPS i "Ultra" som det är sagt.

Jag gjorde även ett grafik test med programmet "3DMark 11", där mina resultat blev låga jämnfört med andras.
Här är resultaten:

"Your 3DMark 11 Score"
x4486

"Result Details"
Graphics Score: 4228
Physucs Score: 6791
Combined Score: 5283


Detta är vad jag har i min dator:
CPU: AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition
GPU: Gigabyte Radeon R9 290X 4GB OC
RAM: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG


Inet säger att det kan vara något med mina bios inställningar då man måste fixa dem manuellt på denna AMD vilket jag tycker låter konstigt då man inte ska pilla i bios.. (framförallt inte jag som inte är så hajj på det där).

Någon av er som vet vad felet kan vara? Är det kanske bios som är problemet? Behöver jag kanske en bättre processor som t.ex Nvidia grejer och inte AMD?

Grafikkortet har varit inne hos inet på ett test och det var inget fel på kortet så det kan vi utesluta.
Citera
2014-11-17, 22:46
  #2
Medlem
RobotEds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C148
Tjenare!
Jag köpte för ungefär 8 månader sedan en dator som jag byggde ihop själv.
Denna datorn skulle vara bland dem bättre men något har gått snett, Det var sagt
bland annat från inet samt olika tester och communityn att jag skulle kunna spela
BF4 på "Ultra" och det skulle flyta på bra (dvs bra FPS).

Jag streamar lite då och då och det går la si sådär.
När jag streamar CS:GO så får jag lite lagg då och då och FPS en sjunker med cirka 70-80 FPS.
När jag spelar arma 3 utan stream ligger jag på en 25-30 FPS på "Normal" och när jag spelar arma 3
med stream ligger jag på 18-19 FPS i "Normal".

Jag är 100% på att datorn inte klara BF4 med bra FPS i "Ultra" som det är sagt.

Jag gjorde även ett grafik test med programmet "3DMark 11", där mina resultat blev låga jämnfört med andras.
Här är resultaten:

"Your 3DMark 11 Score"
x4486

"Result Details"
Graphics Score: 4228
Physucs Score: 6791
Combined Score: 5283


Detta är vad jag har i min dator:
CPU: AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition
GPU: Gigabyte Radeon R9 290X 4GB OC
RAM: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG


Inet säger att det kan vara något med mina bios inställningar då man måste fixa dem manuellt på denna AMD vilket jag tycker låter konstigt då man inte ska pilla i bios.. (framförallt inte jag som inte är så hajj på det där).

Någon av er som vet vad felet kan vara? Är det kanske bios som är problemet? Behöver jag kanske en bättre processor som t.ex Nvidia grejer och inte AMD?

Grafikkortet har varit inne hos inet på ett test och det var inget fel på kortet så det kan vi utesluta.


Jag hade också strul med mitt i början. Jag vet faktiskt inte vad som fixade det men jag pillade sönder i BIOS och nu har det fungerat sen dess.

Låg på 30 fps i CS med samma setup som dig och blev skitirriterad. Gå in i BIOS och försök stänga av alla "energy saving" lägen som finns. Det fick jag som tips.
Citera
2014-11-17, 23:47
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Vilket moderkort?
Sitter minnena rätt enligt moderkortsmanualen?
Citera
2014-11-18, 19:01
  #4
Medlem
C148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotEd
Jag hade också strul med mitt i början. Jag vet faktiskt inte vad som fixade det men jag pillade sönder i BIOS och nu har det fungerat sen dess.

Låg på 30 fps i CS med samma setup som dig och blev skitirriterad. Gå in i BIOS och försök stänga av alla "energy saving" lägen som finns. Det fick jag som tips.

Vill helst inte pilla inne i bios då jag förstår noll av det där "/

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilket moderkort?
Sitter minnena rätt enligt moderkortsmanualen?

Jag har Gigabyte GA-990FXA-UD3.
Ja dom sitter rätt enligt manualen..
Citera
2014-11-18, 20:20
  #5
Medlem
När du streamar är det jävligt hungrigt för processorn så där har du nog svaret på det i alla fall.

Ta och ring inet så får väl dom hjälpa dig med vilka bios inställningar dom tycker du ska ändra, det borde dom ju kunna hjälpa dig med.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-11-18 kl. 20:26.
Citera
2014-11-19, 16:45
  #6
Medlem
C148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
När du streamar är det jävligt hungrigt för processorn så där har du nog svaret på det i alla fall.

Ta och ring inet så får väl dom hjälpa dig med vilka bios inställningar dom tycker du ska ändra, det borde dom ju kunna hjälpa dig med.

Dock så finns det andra streamers samt några polare som streamar som har betydligt sämre datorer men som ändå kan streama utan denna sjuka nedgången i FPS.. Så det måste vara något fel på mina saker.
Samt att enligt alla jag pratat med som kan mer än mig påstår att datorn borde enkelt fungera för streama.

Jag har pratat med inet flertal gånger, Då jag har garanti på sakerna så kan dem ta in del för del och felsöka då även dem vet att något inte är som det borde, Men orkar som sagt inte skruva ner och skicka in del för del för del och dels vänta i 100år för varje del.
En felsökning på hela datorn tar ungefär 10 arbetsdagar och kostar mig 500kr. Visst inte pengar så, Men hittar dom något fel så måste jag även där betala för åtgärden (om det inte är en komponent som det är fel på från fabrik).
Citera
2014-11-19, 17:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C148
Dock så finns det andra streamers samt några polare som streamar som har betydligt sämre datorer men som ändå kan streama utan denna sjuka nedgången i FPS.. Så det måste vara något fel på mina saker.
Samt att enligt alla jag pratat med som kan mer än mig påstår att datorn borde enkelt fungera för streama.

Jag har pratat med inet flertal gånger, Då jag har garanti på sakerna så kan dem ta in del för del och felsöka då även dem vet att något inte är som det borde, Men orkar som sagt inte skruva ner och skicka in del för del för del och dels vänta i 100år för varje del.
En felsökning på hela datorn tar ungefär 10 arbetsdagar och kostar mig 500kr. Visst inte pengar så, Men hittar dom något fel så måste jag även där betala för åtgärden (om det inte är en komponent som det är fel på från fabrik).
Dom måste väl kunna guida dig igenom bios.

Jag står fortfarande fast vid att det inte är konstigt att din prestanda försämras när du streamar. Testa att sänka dina inställningar i OBS eller vad du nu streamar med. Du kanske helt enkelt har för höga för att datorn ska palla. Du kan ju även överklocka processorn..

Men hör av dig till inet, eftersom dom sa att det kunde finnas något du behöver ändra i bios så måste dom ju veta VAD. Det där ska ju kunna dra runt Battlefield 4 i ultra så något fel är det nog.

edit: Jag körde gratisversionen utav 3dmark11 och då fanns performance tillgängligt bara. Här är mina resultat...
graphics score: 9844
physics: 7359
combined: 7326

i2500k@4.3Ghz
670 gigabyte med fabriksklocken

Hoppas du kör ett annat test annars är det något ruggigt knas.
__________________
Senast redigerad av stros 2014-11-19 kl. 18:03.
Citera
2014-11-20, 16:12
  #8
Medlem
C148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Dom måste väl kunna guida dig igenom bios.

Jag står fortfarande fast vid att det inte är konstigt att din prestanda försämras när du streamar. Testa att sänka dina inställningar i OBS eller vad du nu streamar med. Du kanske helt enkelt har för höga för att datorn ska palla. Du kan ju även överklocka processorn..

Men hör av dig till inet, eftersom dom sa att det kunde finnas något du behöver ändra i bios så måste dom ju veta VAD. Det där ska ju kunna dra runt Battlefield 4 i ultra så något fel är det nog.

edit: Jag körde gratisversionen utav 3dmark11 och då fanns performance tillgängligt bara. Här är mina resultat...
graphics score: 9844
physics: 7359
combined: 7326

i2500k@4.3Ghz
670 gigabyte med fabriksklocken

Hoppas du kör ett annat test annars är det något ruggigt knas.

Ne självklart så förändras prestandan när du streamar med t.ex OBS som jag använder.
Men jag har rätt bra saker i min dator, och ligger jag på 25-30 FPS i "Medium" på arma 3
så är det något som är riktigt knas.

En polare har som sagt mycket sämre dator än mig och han ligger på 60 FPW i "Ultra". 55 FPW i "Ultra" med stream ...

Vad ska jag köra för mer test?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback