2023-05-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Alla strävar inte efter att se ut som ett instagramfilter. Och utan denna kommentar hade jag inte ens tänkt på det. Tycker Agust är charmig både till sätt och utseende, och det räcker för dom flesta människor.

Agust är gullig och dessutom smart, jag tycker alla skarpa tungor här ska låta honom vara.
Citera
2023-05-10, 19:52
Medlem
Agust är en riktig hunk ju. Kan se framför mig hur han barfota i Armanikostym drar iväg i sin Ferrari till Östermalmsvåningen. Hur han öppnar bildörren i 180 och kastar vigselringen. Den var för billig för hans smak. Lurade alla men att han älskar Uddebo var sant.
Citera
2023-05-10, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag grubblar på grälet mellan Agust och Carro med bildörren. Jag känner igen mig rätt mycket i Carros sätt att kommunicera, och om jag sätter mig in i hennes konfrontation mot Agust så vet jag att jag skulle fortsatt eskalera på samma sätt som hon gjorde som respons på hur Agust agerade.

När jag blir ledsen, arg av min partner så söker jag bekräftelse, något i stil med "förlåt, det var inte min mening att skrämmas", eller "förlåt, jag vill inte göra dig rädd". På något sätt bekräfta att han hör mina känslor, och då är saken ur världen. Men det som istället händer är bara att han säger "okej" till att ha tagit emot informationen, dvs han uttrycker inga negativa känslor mot att ha skrämt en annan människa. Då frågar ju hon om han förstår, och han säger "nej".

Jag tänker att han hade alla möjligheter att få saken överstökad väldigt snabbt genom att ta ansvar för att inte skrämma henne i framtiden. Att det är farligt att skrämma en förare är väl självklart, men handlar ju mest om att möta bekräfta hennes känslor och gränser, dvs när hon drar en gräns respektera den. Istället för att säga emot vad det än är.

Men ska jag spekulera i vad Agust kände den stunden så gissar jag på skam som primär känsla, och då skam kan vara smärtsamt är det vanligt att uppfatta orsaken till smärta som att man har blivit attackerad. Så istället för att bemöta en ledsen person som blivit rädd, som säger att hon inte vill att han ska göra henne rädd, så känner han sig attackerad och därmed blir han defensiv, vilket då gräver gropen djupare. För hon blir ju ÄNNU mer frustrerad över att han inte kan gå med på att inte aktivt försöka skrämma henne (för om han inte säger "förlåt jag ska inte göra så igen" så blir det ju indirekt så att han säger "jag SKA skrämmas igen!!!!") och det är en rimlig sak att bli arg över, från hennes sida menar jag, att han inte kan hålla med henne där. Så han skapar liksom grälet i realtid, upplever jag det.

Men ja detta är alltså hur jag tror att Carro upplevde situationen för att jag själv befunnit mig i liknande situationer. Nu handlar det inte heller så mycket om "rätt och fel" med själva bildörren. Jag tänker att det ingår i alla relationer att man gör saker, omedvetet, som sårar eller påverkar den andra negativt. Jag vet att det finns människor som är kapabla till att släppa allt smått och bara gå vidare, medan jag själv är en sådan som vill lyfta det och prata om det, och får man en rimlig respons ("oj blev du rädd, jag ska försöka att inte skrämmas"), så släpper man det direkt men när man får mothugg, i.e personen verkar inte ha några kval om att t ex skrämmas, så kan det bli konfliktfyllt.

Jag vet också av erfarenhet att vissa stör sig att det "blir en grej" av något som inte var medvetet illa ment osv, men min tanke är ju inte att "göra en grej" utan mest att jag behöver få prata (kort, lättsamt) för att snabbt reda ut och gör man det bra så blir det aldrig konflikt eller "en grej", utan det bara bidrar till förståelse för varandra, för hur den andra fungerar. Typ att man kan ha lärdomen "aha, tjejen kan lätt bli stressad när hon kör, då är det bäst att X", och sådana små lärdomar om den andres egenheter är ju en konstant process i en relation som går i båda riktningarna.

Alltså även yngre kapaciteter inom min familj, typ min systerson när han var 4, meddelar gäster att man "ska öppna fönstret så att det inte blir för varmt, för mamma blir lätt irriterad när hon är för varm" .

Anyway, sen finns det människor som inte kan mötas i en konversation där den andra berättar om en känslopåverkan (du gjorde mig rädd, t ex) utan att känna sig påhoppad, och det där tror jag som sagt är missriktad skam, där man då får ont och därför känner sig angripen istället för att bli lösningsorienterad. Jag har dejtat snubbar som blivit förbannade och sura varje gång jag hintat något som kan orsaka skampåslag, typ "skulle inte du plugga idag?"/"sa du grattis till din mamma igår?"/"jag blev ledsen när du X" så det blev konflikt varje gång man uttryckte andra känslor än positiva, vilket såklart är utmattande.

Sen kan det ju förstås vara så att vissa människor är mer "låt allt bara rinna av, släpp allt" vs "det är skönt att kommunicera och reda ut" och att man bör kanske hitta någon som är av samma sort som en själv. Men jag ser ju att Fredrik och Stina båda stämmer av med varandra ofta om varandras känslor, upplevelser av situationer och att båda är villiga att göra det gör också att vi inte sett enda konflikt eller gräl. Det jag ser är kommunikation och bekräftelse som gör att det inte behöver komma dit.
Men läs tråden! Agust har själv berättat om incidenten och han bad om ursäkt för att han gjorde henne rädd. Själv upplevde han inte att det var farligt men han bad om ursäkt för att han skrämde henne. Hon vägrade ändå släppa det och ältade på.

Antagligen hade hon inte blivit nöjd förrän han hade hållit med henne att det hade varit farligt, men nu höll han inte med om det. Om Carro hade kunnat nöjt sig med att de såg olika på farligheten i bildörren men hon fick en ursäkt för att han oavsiktligt skrämt henne så hade det varit fine!

Det här får mig att tvivla på hennes uppgift att hon varit tillsammans med dåliga killar som inte respekterat henne. Respekt är kanske för Carro att alltid se saker på hennes sätt?
Citera
2023-05-10, 20:11
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men läs tråden! Agust har själv berättat om incidenten och han bad om ursäkt för att han gjorde henne rädd. Själv upplevde han inte att det var farligt men han bad om ursäkt för att han skrämde henne. Hon vägrade ändå släppa det och ältade på.

Antagligen hade hon inte blivit nöjd förrän han hade hållit med henne att det hade varit farligt, men nu höll han inte med om det. Om Carro hade kunnat nöjt sig med att de såg olika på farligheten i bildörren men hon fick en ursäkt för att han oavsiktligt skrämt henne så hade det varit fine!

Det här får mig att tvivla på hennes uppgift att hon varit tillsammans med dåliga killar som inte respekterat henne. Respekt är kanske för Carro att alltid se saker på hennes sätt?

Han kanske bad om ursäkt före/efter, men inte i scenen som sändes? Då sa han ju "okej"
Citera
2023-05-10, 20:13
Avslutad
Citat:
Han kanske bad om ursäkt före/efter, men inte i scenen som sändes? Då sa han ju "okej"
Det är klippt ur en lång diskussion och kanske taget från slutet efter att hon ältat och vägrat släppa trots ursäkt?
Citera
2023-05-10, 20:32
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag tycker att många reflektioner här har varit riktigt bra. Det verkar som att flera Flashback-are kan relatera till mig eller iallafall förstå mitt perspektiv. Det är värdefullt för mig. På Facebook-gruppen där är folk mindre förstående över mig, min livsstil och vissa saker jag gjorde. Varför tror ni att det är så?

Jag tror att det delvis är genusfråga, på Facebook ser man ju på namnen att de flesta är kvinnor, och här tror jag att förhållandet är det omvända, dvs övervägande män. Och att det är lättare att förstå sig på det egna könet. Nu vet jag ju inte allas kön förstås, här är vi ju mer anonyma, men Hattie är ju bekräftad man iaf.
Citera
2023-05-10, 20:43
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Jag tänker likande. För Carro handlade det inte om att Agust gjorde fel som öppnat dörren, utan hon ville enbart höra honom bekräfta att hon hade rätt och han fel. När Agust sen fortsätter stå på sig får hon frispel och klarar inte av att vara kvar i rummet.

Carro vill ha en partner hon kan ha fullständig kontroll över. Inte någon som gör saker hon själv aldrig hade gjort.
Citera
2023-05-10, 20:54
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Jag tänker likande. För Carro handlade det inte om att Agust gjorde fel som öppnat dörren, utan hon ville enbart höra honom bekräfta att hon hade rätt och han fel. När Agust sen fortsätter stå på sig får hon frispel och klarar inte av att vara kvar i rummet.

Carro vill ha en partner hon kan ha fullständig kontroll över. Inte någon som gör saker hon själv aldrig hade gjort.

Inte alls. Tvärtom. Kvinnor beter sig som Carro när de inte är attraherade av mannen.

Den här bilden sammanfattar fenomenet rätt klockrent.

Om något år befinner sig Carro i ett 24/7 BDSM-förhållande med en sadistisk, och något snyggare än Agust, man. Var så säker.
Citera
2023-05-10, 20:56
Medlem
De här killarna är ju riktigt bra! https://www.youtube.com/watch?v=14qIIZOADQM

De skrattar så våldsamt, men de har kloka kommentarer emellanåt. Bla säger de att det är för höga insatser att tvinga deltagarna att gifta sig. Det är det viktigaste besluten du fattar i ditt liv. Och så jämför killarna det med att låta Fredrik Bohm köpa en villa för 15 miljoner åt deltagarna, och de bara måste betala och vara nöjda med hans val. Det är ju faktiskt en bra jämförelse. För vi vet ju att "experterna" skulle strunta i önskemål som trädgård, sjöutsikt och köpa ett fallfärdigt hus utan rinnande vatten utanför Gäddede. Och sen skulle det åtföljas av plågsamma veckor där deltagarna tvingas flytta in och leva där.

Jag såg att Agust på instagram hakade på dessa killars förslag att hyra ut sitt bajspalats som airbnb !
Citera
2023-05-10, 20:57
Avslutad
Citat:

Jag tittade på scenen igen och det var tydligt att Carro var ute efter att ha RÄTT. Enligt Carro hade hon inte känt att det var farligt utan det var fakta att det varit en farlig situation. Det fanns inte mycket utrymme att ha en avvikande åsikt…
Citera
2023-05-10, 21:07
Avslutad
Citat:
Jag tror att det delvis är genusfråga, på Facebook ser man ju på namnen att de flesta är kvinnor, och här tror jag att förhållandet är det omvända, dvs övervägande män. Och att det är lättare att förstå sig på det egna könet. Nu vet jag ju inte allas kön förstås, här är vi ju mer anonyma, men Hattie är ju bekräftad man iaf.
NEJ. Det handlar INTE om kön. Jag känner igen mig mest i Agust av männen och Ida av kvinnorna. Jag är kvinna själv, och bisexuell. Carro är inte en typisk kvinna alla kan känna igen sig i, hon påminner lite om en fd flickvän till mig som utövade både psykiskt och fysiskt våld i alla sina relationer. Jag har bara en negativ erfarenhet av relationer och det var med henne, jag var ung… Sluta vara så kategorisk och inbilla dig att just den kvinna du identifierar dig med är som alla kvinnor. Detta handlar om personlighetsdrag.
Citera
2023-05-10, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
De här killarna är ju riktigt bra! https://www.youtube.com/watch?v=14qIIZOADQM

De skrattar så våldsamt, men de har kloka kommentarer emellanåt. Bla säger de att det är för höga insatser att tvinga deltagarna att gifta sig. Det är det viktigaste besluten du fattar i ditt liv. Och så jämför killarna det med att låta Fredrik Bohm köpa en villa för 15 miljoner åt deltagarna, och de bara måste betala och vara nöjda med hans val. Det är ju faktiskt en bra jämförelse. För vi vet ju att "experterna" skulle strunta i önskemål som trädgård, sjöutsikt och köpa ett fallfärdigt hus utan rinnande vatten utanför Gäddede. Och sen skulle det åtföljas av plågsamma veckor där deltagarna tvingas flytta in och leva där.

Jag såg att Agust på instagram hakade på dessa killars förslag att hyra ut sitt bajspalats som airbnb !

Det finns ett sånt program och det är helt underbart! Buying blind, Denmark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in